کنگره دیگر توان متوقف کردن برجام را ندارد

کنگره دیگر توان متوقف کردن برجام را ندارد

سی و چهارمین سناتور آمریکایی نیز به جمع حامیان برجام پیوست تا بدین ترتیب مخالفین دیگر توان خنثی کردن وتوی رئیس ‌جمهور آمریکا در صورتی که کنگره به "قطعنامه عدم تأیید" رأی بدهد، را نداشته باشند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، باربارا میکولسکی، سناتور دموکرات ایالت مریلند، اعلام کرد به "قطعنامه عدم تأیید" برجام، در کنگره رأی منفی خواهد داد.

به این ترتیب اگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، این قطعنامه را در صورت تصویب در کنگره وتو کند، مخالفین دیگر از آراء کافی برای خنثی کردن وتوی وی برخوردار نخواهند بود.

وتوی ریاست‌جمهوری چیست

زمانی که یک طرح (bill) هم توسط مجلس نمایندگان و هم سنای آمریکا که دو مجلس تشکیل دهنده کنگره آمریکا هستند تصویب می‌شود برای امضاء و تبدیل به قانون (law) به رئیس‌جمهور فرستاده می‌‌شود. قانون اساسی از رئیس‌جمهور می‌خواهد که دربرابر این طرح مصوب یکی از این چهار موضع را اتخاذ کند: امضای آن ظرف مدت 10 روز و تبدیل آن به قانون، وتوی معمولی، امضاء نکردن آن که در این صورت در مدت 10 روز خود به خود به قانون تبدیل می‌شود و یا وتوی "جیبی".

وتوی معمولی

زمانی که کنگره طرحی را تصویب کرد، رئیس‌جمهوری ممکن است که ظرف مدت 10 روز، این طرح را بدون امضا به کنگره بازگرداند. وی دلایل خود برای رد این طرح را نیز که "پیام وتو" خوانده می‌شود همراه طرح به نمایندگان کنگره ارسال می‌کند. رئیس‌جمهور باید تمام یک طرح را وتو کند و نمی‌تواند تنها بخش‌هایی از آن را رد و بخش‌های دیگری را بپذیرد. البته کنگره در سال 1996 چنین حقی را به بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، اعطاء کر اما دیوان عالی در سال 1998 آن را مغایر با قانون اساسی خواند.

طرح بدون امضای رئیس‌جمهور قانون می‌شود

زمانی که کنگره در تعطیلات نیست و به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اگر رئیس‌جمهور طرح مصوب را ظرف مدت 10 روز نه امضاء کند و نه وتو، این طرح مصوب خود به خود تبدیل به قانون می‌شود.

وتوی جیبی

زمانی که کنگره در تعطیلات به سر می‌برد، رئیس‌جمهور می‌تواند یک طرح مصوب را از طریق امتناع از امضای آن رد کند. این عمل را "وتوی جیبی" می‌نامند زیرا به مانند این است که رئیس‌جمهور طرح مصوب را درون جیب خود گذاشته و دیگر سخنی از آن به میان نمی‌آید. بر خلاف، وتوی معمولی، کنگره نه فرصت و نه اختیار آن را دارد که وتوی جیبی را لغو کند.

لغو وتو

برای لغو یک وتو، هر دو نهاد کنگره یعنی مجلس نمایندگان و مجلس سنا باید وارد عمل شوند. برای لغو وتوی رئیس‌جمهور آراء دو سوم اعضای حاضر در مجلسین کافی است. اگر یکی از این دو مجلس نتواند وتوی رئیس‌جمهور را لغو کند، نهاد دیگر درباره لغو وتو رأی‌گیری نمی‌کند، حتی اگر از آراء کافی برخوردار باشد. مجلس نمایندگان و سنا می‌توانند در هر زمانی که وتو صادر شد نسبت به لغو آن اقدام نمایند. اگر هر دو نهاد قانونگذاری بتوانند وتوی رئیس‌جمهور را لغو کنند، طرح مصوب آنها تبدیل به قانون می‌شود. به گزارش "سرویس تحقیقات کنگره" از سال 1789 تا 2004، تنها 106 فقره از مجموع 1484 وتوی رؤسای جمهور آمریکا توسط کنگره لغو شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان