کری:‌ سخت‌ترین تحریم‌ها هم برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکرد

کری:‌ سخت‌ترین تحریم‌ها هم برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکرد

وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود درباره برجام گفت که توافق ایران آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس را امن‌تر می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که درباره توافق هسته ای با ایران در «مرکز قانون اساسی» شهر فیلادلفیا سخنرانی می‌کرد گفت که توافق اخیر، آمریکا، اسرائیل، کشورهای عربی خلیج فارس و دنیا را امن‌تر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در سپتامبر 2013 با ایرانی روبرو بودیم که در چرخه تولید سوخته هسته‌ای مهارت یافته و 19 هزار سانتریفیوژ را نصب کرده بود،‌ افزود: تحریم‌ها یا تهدیدها فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف نکرد، مذاکرات این کار را انجام داد.

وی همچنین گفت: رد توافق هسته‌ای پیام راه حل به ایران ارسال نخواهد کرد. تمام دنیا به جز یک استثناء (اسرائیل) از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: توافق هسته ای با ایران به دلیل امضا شد که ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای این کشور را تضمین کند.

کری گفت: بسیاری از دانشمندان و کارشناسان برجسته هسته ای آمریکا و دنیا از توافق هسته ای با ایران حمایت کرده اند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: ایران با موفقیت توانست به یک کشور هسته ای تبدیل شود و دولت آمریکا به این مسئله واقف بود. براساس توافق هسته ای با ایران آژانس بین المللی قادر خواهد بود تاسیسات ایران را مورد بازرسی قرار دهد.

وی افزود: توافق هسته ای مانع از ساخت بمب های هسته ای توسط ایران خواهد شد. کری در عین حال گفت که حتی سخت ترین محدودیت ها هم ضد ایران نتوانست جلوی پیشرفت برنامه هسته ای این کشور را بگیرد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: برا اساس توافق هسته ای با ایران تعداد سانتریفیوژهای هسته ای ایران طی 10 سال به دو سوم کاهش خواهد یافت. ایران به همه شروط توافق هسته ای با غرب عمل کرده است.

کری گفت اگر کنگره آمریکا توافق با ایران را رد کند اجماع بین المللی از بین می رود و تحریم ها دیگر کارآمد نخواهند بود و کشورها دیگر به موضع آمریکا توجهی نخواهند کرد.

این مقام ارشد آمریکایی تاکید کرد: عاقلانه نیست که به توافق رای منفی بدهید چون ممکن است 15 سال دیگر اتفاقی بیفتد.

وی با اشاره به توافق بین ایران و گروه 1+5 درباره میزان غنی سازی اورانیوم گفت با وجود 3.76 درصد توافق شده  ایران هرگز نمی تواند برای ساخت سلاح هسته ای اقدام کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به مفاد توافق با ایران درباره راستی آزمایی گفت بدون این توافق زمان فرار هسته ای ایران به سمت ساخت سلاح دو ماه بود اما پس از توافق این زمان دست کم به 6 ماه تا یک سال افزایش یافته و این کشور دیگر هرگز نمی تواند حتی برای تحقیق در زمینه ساخت سلاح هسته ای اقدام کند.

کری در ادامه گفت: برخی از مفاد توافق هسته ای با ایران تا ابد پا برجا خواهند بود. می‌توانیم تضمین کنیم اگر ایران تصمیم به نقض توافق بگیرد، از این اقدام پشیمان خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمریکا قرص و محکم به حمایت دیپلماتیک از اسرائیل می‌پردازد گفت: ما مصمم به حمایت از اسرائیل در مقابل تهدید‌های پیش رو و حفظ توان نظامی کیفی آن هستیم.

کری گفت: در همه سال های حضورم در مجلس سنا و هم اکنون که وزیر امور خارجه هستم همواره از منافع اسرائیل دفاع کرده و می کنم و معتقدم این توافق بهترین و کامل ترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: از ایران می خواهیم هر چه سریعتر وضع اتباع آمریکایی را که در این کشور بازداشت هستند و یا ناپدید شده اند مشخص کند.

کری گفت بر اساس توافق هسته ای ایران باید پروتکل الحاقی را امضا و برای همیشه از اقدام به ساخت سلاح هسته ای اجتناب کند. در غیر این صورت، آمریکا از همه گزینه هایی که در اختیار دارد چه دیپلماتیک، چه تحریم ها و چه ابزار دیگر برای مقابله با نقض توافق استفاده خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: اگر ما موضع مان را در قبال توافق هسته ای با ایران تغییر دهیم بهای سنگینی را در قبال آن باید پرداخت کنیم.

وی تاکید کرد نمی تواند با اطمینان پیش بینی کند در صورت رد توافق از سوی کنگره، ایران چه واکنشی نشان خواهد داد.

کری افزود: با ملک سلمان درباره توافق هسته ای و تقویت حمایت از عربستان سعودی را در برابر تهدیدات ایران گفتگو خواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا توافق هسته ای با ایران را اقدامی سازنده و مثبت در جهت کاهش تنش و درگیری در منطقه ای خواند که به شدت به تنش زدایی نیاز دارد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان