تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی در کردستان


تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی در کردستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان از تشکل تعاونی‌های ویژه توسعه و عمران شهرستانی در استان خبر داد و گفت: مقدمات اجرای این طرح در تمام شهرستان‌ها آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، احمد رشیدی در دیدار تعاونگران کردستانی با نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: این طرح به منظور تسریع در توسعه اقتصادی شهرستان‌ها و توسط یک شرکت تعاونی ویژه در هر شهرستان اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: بر اساس این طرح باید در وهله نخست حداقل نیم درصد از جمعیت شهرستان به عضویت این شرکت تعاونی در آیند و در ضمن میزان سرمایه گذاری نیز باید به سه میلیارد ریال برسد.

رشیدی جذب افراد جویای کار به عضویت در این تعاونی‌های شهرستانی را از اهداف مهم تشکیل آن ذکر کرد و افزود: این تعاونی می‌تواند پل ارتباطی میان جویندگان کار و همچنین افراد علاقمند به توسعه شهرستان با مسئولان باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان بیان کرد: تعاونی مذکور می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، صنعت و خدمات فعالیت و و نقش مهمی را در توسعه اقتصادی ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در 15 استان کشور تعاونی‌های شهرستانی تشکیل شده‌اند، بیان کرد: از ابتدای سال جاری در کردستان نیز فعالیت‌های موثری صورت گرفته و مقدمات لازم در بیشتر شهرستان‌ها به این منظور انجام گرفته است.

رشیدی از تلاش برای عضویت جمع زیادی از مردم در تعاونی‌های شهرستانی خبر داد و گفت: اجرای این طرح می‌تواند بیشتر مردم را در توسعه اقتصادی شهرستان متبوع سهیم کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان تعاون را نماد همدلی و همزبانی میان مردم و دولت دانست و تصریح کرد: در بیانات رهبری به نقش مهم تعاون در استقرار عدالت و همچنین ساماندهی به وضعیت اقتصادی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در قالب تشکل‌های تعاونی و حضور مردم محقق می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه سند تحول در بخش تعاون تهیه و تقدیم مجلس شده است.

رشیدی گفت: همچنین در دوره جدید و به منظور تحول در بخش تعاون هفت راهبرد اساسی که هر کدام دارای هفت بند است توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده و به اجرا در می‌آید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اظهار داشت: ترویج فرهنگ تعاون در جامعه، تحکیم تعاملات شبکه‌ای، تقویت همکاری بین دستگاهی، توانمندسازی تعاونی‌ها، تامین مشوقه‌های و منابع مالی، توسعه بازار تعاونی‌ها و همچنین تعمیم نظارت بر تعاونی‌ها از جمله این هفت راهبرد است.

وی در ادامه از وجود دو هزار و 106 تعاونی فعال و در دست اجرا در کردستان خبر داد و افزود: تاکنون بالغ بر 430 میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی و منابع و تسهیلات بانکی برای توسعه بخش تعاون در کردستان جذب شده است.

رشیدی تعداد اعضای تعاونی‌های کردستان را 322 هزار عضو برشمرد و بیان کرد: البته این تعداد غیر از افراد فعال در تعاونی‌های مرزنشینان و سهام عدالت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اشاره به اینکه هم اکنون در استان 850 واحد تولیدی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات فعال است، بیان داشت: همچنین 180 تعاونی توزیعی، 735 تعاونی خدماتی و 332 تعاونی مسکن در کردستان وجود دارد.

وی افزود: همچنین از ابتدای سال 93 تا پایان پنج ماهه نخست امسال تاکنون 91 تعاونی در کردستان به ثبت رسیده که دو هزار و 319 در آن‌ها عضویت دارند و زمینه اشتغال یک هزار و 315 نفر فراهم شده است.

رشیدی خاطرنشان ساخت: ثبت شرکت‌های تعاونی در یک سال گذشته به رغم نبودن مشوقه‌های مالی و همچنین تسهیلات مناسب صورت گرفته است.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon