پرچم سپاه در ویترین مجاهدان افغانستانی و ایجاد فرمایشی بخش هولوکاست

پرچم سپاه در ویترین مجاهدان افغانستانی و ایجاد فرمایشی بخش هولوکاست

در ویترین مرتبط با سال‌ها دخالت نظامی روس‌ها و حمله آنان به افغانستان، پرچمی مزیّن به عبارت "یا مهدی ادرکنی(عج)" با آرم سپاه، با اشتباه مسئولان موزه به‌عنوان پرچم نیروهای مقاومت و مجاهدان افغانستانی معرفی شده بود.

به‌گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب مسکو، ظهر امروز گروهی از هنرمندان و اهالی ادبیات و رسانه از موزه جنگ مسکو بازدید کردند.

این موزه شامل بخش‌های گوناگونی بود که معرّف وقایع جنگ جهانی دوم و چگونگی تسلط ارتش سرخ روسیه بر برلین و شکست آلمان‌ها می‌شد.

در بخشی از موزه وقایع‌نگاری تاریخ جنگ با نقاشی‌های پانوراما روی دیوارهای چند اتاق برای مخاطبان توضیح داده می‌شد؛ در بعضی از این سالن‌ها صداهایی مربوط به مکالمات ضبط‌شده روزهای جنگ جهانی دوم پخش می‌شد و محاصره لنینگراد، استالینگراد و تسلط بر برلین و آزادسازی کیف و... به‌همراه معرفی فرماندهان نامدار و قهرمانان جنگ ارتش سرخ بخش دیگری از این موزه را شامل می‌شد.

آمارهایی از کشتگان جنگ که نزدیک به 27 میلیون نفر بودند و تنها اسامی 20 میلیون نفر آنها جمع‌آوری شده، در سالنی به نمایش در آمده بود و در این تالار زنجیرهایی هم از سقف آویزان بود که به‌گفته راهنمای سالن هر زنجیر یادبود 10 نفر از کشتگان محسوب می‌شد؛ در پایین هر زنجیر هم یک بلور نمادین شبیه یک اشک آویزان شده بود که تمثالی از اشک مادران برای کشتگان خوانده می‌شد.

سلاح‌ها و تجهیزات نظامی به‌کار رفته در این جنگ بخش دیگری از موزه جنگ مسکو را شامل می‌شد که به‌همراه یونیفورم‌های نظامیان و رسته‌های مختلف نظامی در ویترین‌های موزه قرار گرفته بود.

در تصاویر نقاشی شده روی دیوار تالارها تصاویری از هنرمندان عرصه موسیقی، سینما، تئاتر و تعدادی از بازیگران مشهور تاریخ روسیه به چشم می‌خورند که در دوران جنگ جهانی دوم به همراهی با مردم کشور خود با زبان هنر می‌پرداختند.

ساخت آثار موسیقایی، اجرای تئاترهای مقاومت و حتی حضور فرد به فرد در میادین جنگ بخشی از این اتفاقات و روایت آنان را شامل می‌شد.

چند نمونه شمشیر با عنوان شمشیر پیروزی در ستایش از برتری نظامی ارتش سرخ در یک تالار بزرگ قرار گرفته و تندیسی در قدردانی از این اتفاق برشمرده می‌شد.

این موزه از سال 1986 تا سال 1995 ساخته شده و از 20 سال پیش تاکنون با استقبال قابل توجه مخاطبان جهانی مواجه شده است؛ جنگ روسها در سال 1945 پایان یافته و در حال حاضر به‌دلیل فقدان و ضعف دسترسی به منابع اصلی ناشی از گذشت ایام، می‌توان گفت به‌خلاف بزرگی موزه، توانایی آن در برابر عظمت فاجعه جنگ جهانی دوم ناچیز است.

نکته جالب توجه دیگر در این بازدید، حضور گروه‌های پیشاهنگی دانش آموزی در روزهای ابتدایی سال تحصیلی جدید برای بازدید از موزه و آشناکردن آنها با تاریخ معاصر روسیه بود.

سردیس‌هایی از فرماندهان بزرگ روسیه کنار یک مجسمه 10متری به‌عنوان نمادی از سرباز میهنی آنان که در دست خود کلاه‌خودی به‌همراه شاخه زیتون به‌نشانه صلح و آزادی و مشعل جاویدان به‌پاسداشت مجاهدت سربازان و کشته‌شدگان جنگ در میانه یک تالار مدوری قرار گرفته بود. روی دیوارهای این تالار انبوهی از اسامی دارندگان مدال‌های افتخار به‌صورت برجسته نقش بسته بود.

در بخش کوچکی که 6 سال پیش به موزه اضافه شده بود، در چند ویترین کوچک چند قطعه وسیله شخصی با مدعای کشته‌شدن یهودیان روسی توسط آلمان‌ها در فاجعه هولوکاست به نمایش گذاشته شده بود؛ موضوعی که موجب بروز بحث و طرح سؤالات و ابهاماتی درباره این ماجرا و شیوه مواجهه با آن شد؛ عده‌ای ‌گفتند که درباره رد یا انکار این اتفاق حرفی زده نمی‌شود و محل ابهام و سؤال درباره این پدیده اینجاست: این ماجرا چه ارتباطی با فلسطین اشغالی دارد و چرا به‌بهانه این جنایت هیتلر، اکنون به فلسطینیان یورش برده شده و آنان را قتل عام می‌کنند؟

در بخشهای پایانی این بازدید اتفاق جالبی افتاد و در ویترینی که مرتبط با سال‌ها دخالت نظامی روس‌ها و حمله آنان به افغانستان بود، پرچمی مزیّن به عبارت "یا مهدی ادرکنی(عج)" که آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هم پایین آن نقش بسته بود، با اشتباه مسئولان موزه به‌عنوان پرچم نیروهای مقاومت و مجاهدان افغانستانی معرفی شده بود که با توجه به اطلاع رسانی بازدیدکنندگان، مسئولان موزه وعده پیگیری برای اصلاح آن دادند.

در پایان این بازدید گروه اعزامی ایرانی به این موزه عکس یادگاری گرفتند.

گزارش مشروح و توصیفی خبرنگار تسنیم از موزه جنگ مسکو در آینده منتشر می‌شود.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی