۸۴۳ واحد مسکن مهر در شیراز افتتاح شد


843 واحد مسکن مهر در شیراز افتتاح شد

پروژه ۸۴۳ واحدی تعاونی مسکن مهر شماره سه شیراز با حضور مسئولان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و بخشی از صاحبان این واحدها در لپویی به بهره‌برداری رسید و به مردم تحویل شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، دولت پیشین طرحی برای کمک به خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه ارائه داد که در قالب مسکن مهر تعریف شد و متقاضیان در سایت‌های مشخص شده ثبت‌نام کرده و در فواصل زمانی مشخص مبالغی را به حساب واریز ‌کردند به امید روزی که خانه‌دار شوند.

زمانی که در شهر شیراز این طرح به مرحله اجرا درآمد محله‌های این شهر به چهار بخش تقسیم شده و برای هر یک از این بخش‌ها یک تعاونی در قالب محله شکل گرفت و ساخت بخشی از مسکن‌های مهر در شیراز به تعاونی‌های مردمی واگذار شد.

شامگاه پنج‌شنبه پروژه 843 واحدی تعاونی مسکن مهر شماره سه شیراز با حضور مسئولان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و بخشی از صاحبان این واحدها در لپویی به بهره‌برداری رسید و به مردم تحویل شد.

این پروژه که در زمینی به مساحت 78 هزار و 235 متر مربع احداث شده در قالب 33 بلوک 19 واحدی و 9 بلوک 24 واحدی طراحی شده و 67 هزار متر مربع زیربنا دارد و برای این مجموعه 61 هزار و 485 متر مربع محوطه‌سازی شده است.

غلام فرزوان، مدیرعامل مسکن مهر شماره سه شیراز، درباره مسکن‌ مهر امام رضا (ع) اظهار داشت: ساخت این مجموعه در سال 1386 آغاز شد و زمینی که برای ساخت مسکن مهر در لپویی به تعاونی مسکن شماره سه شیراز واگذار بیابان و تپه‌ای ناهموار بود که با تلاش شبانه‌روزی و همت جدی جوانان و مهندسان فعال استان فارس آن ناهمواری‌ها امروز به این واحدهای مسکونی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه ساخت این مجموعه نزدیک به 9 سال به طول انجامید افزود: پس از واگذاری این پروژه به تعاونی‌ها در سال 1386 نزدیک به یک سال و نیم برنامه پالایش و ثبت‌نام متقاضیان و اعضای تعاونی طول کشید و با توجه به اینکه نزدیک به 5 هزار نفر متقاضی ثبت‌نام بودند اما یک هزار نفر واجد شرایط قطعی مسکن مهر شناسایی شدند و در انتهای سال 89 مجموعه زمین این شهرک به شکل رسمی به شرکت تعاونی تحویل شد و در سال 90 پیمانکاران انتخاب شدند و در مدت 36 ماه این مجموعه به ثمر رسید.

مدیرعامل مسکن مهر شماره سه شیراز با اشاره به اینکه این 843 واحد مسکونی در قالب 42 بلوک طراحی و ساخته شده است خاطرنشان کرد: تعاونی مسکن شماره سه شیراز هیچ‌گونه بدهی به پیمانکاران ندارد و تنها 10 درصد از مطالبه پیمانکاران پرداخت نشده است تا اگر در واحدهای تحویل شده مشکلی بود برطرف شود.

فروزان تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور تعاونی مسکن مهر شماره سه شیراز در طول ساخت و تکمیل پروژه خود با همکاری صندوق قرض‌الحسنه حجت‌ابن‌الحسن (عج) شیراز به اعضا تسهیلات بلندمدت و به صورت قرض‌الحسنه پرداخت کرده است.

به گفته مدیرعامل مسکن مهر شماره سه شیراز در زمان افتتاح این پروژه تمام واحدها از نظر فیزیکی تکمیل شده و زیرساخت‌های مختلف از جمله آب، برق و فاضلاب نیز کامل شده است و تنها مبحث انجام نشده گازرسانی به مجموعه است که بنا به گفته مسئولان اداره گاز استان فارس باید سرانه جمعیتی ساکن در پروژه نصف به‌علاوه یک شود تا انشعاب هم به واحدها واگذار شود.

فخرالدین جمالی، معاون تعاون اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان فارس، نیز درباره پروژه‌های واگذار شده به تعاونی‌ها می‌گوید: در استان فارس 27 هزار واحد مسکونی در قالب تعاونی ساخته شد و تاکنون 22 هزار واحد به متقاضیان واگذار شده است و در هفته تعاون نیز نزدیک به یک هزار واحد دیگر به مردم واگذار می‌شود که این 843 واحد از جمله آنهاست.

وی با بیان اینکه بخش عمده 4 هزار واحد مسکن مهر واگذار نشده به مردم در سطح استان فارس نیز تکمیل شده و امور جزئی آن باقی مانده است گفت: پروژه‌های مسکن مهر باقیمانده در دو شهرستان استان نیز به زودی به مردم واگذار می‌شود.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، که از منتقدان طرح مسکن مهر است در آئین افتتاح و بهره‌برداری از 843 واحد مسکن تعاونی شماره سه شیراز، بهره‌برداری از این پروژه‌ها را فراهم کردن زمینه استفاده از بخشی از سرمایه‌های کشور دانست و اظهار داشت: نگاه‌های متفاوتی نسبت به مسکن مهر وجود دارد و بنده نیز در مقاطع مختلف نسبت به این موضوع اظهار نظر کردم.

وی معتقد است اگر سرمایه‌ای که برای ساخت مسکن مهر در فواصل دور از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها هزینه شد در بهسازی بافت‌های فرسوده شهری و تقویت آنها به کار گرفته می‌شد شاید نتیجه بهتری حاصل شده بود اما با این حال باید سرمایه‌هایی که برای ساخت مسکن‌های مهر به کار گرفته شده مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم نیز مبالغ قابل توجهی برای پروژه مسکن مهر هزینه کرده‌اند تصریح کرد: دولت باید این پروژه‌ها را به سرانجام برساند و نگاه دولت کنونی به مسکن مهر هرچه باشد نباید به این منجر شود که سرمایه‌ها بدون استفاده قرار گیرد.

قادری با تأکید بر اینکه باید دولت هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و تأمین زیرساخت‌های آن اقدام کند خاطرنشان کرد: باید تکمیل دیگر مجموعه‌های مسکن مهر نیز تسریع شود.

به گفته وی شاید اگر دولت یازدهم خود از ابتدا برای ساخت مسکن مهر و اجرای این پروژه بزرگ اقدام می‌کرد این طرح به گونه دیگری رقم می‌خورد اما اکنون نیز باید دولت برای تکمیل بخش‌های باقیمانده از این طرح تلاش کند.

با توجه به اینکه تمام پروژه‌های مسکن مهر در زمین‌هایی که از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها فاصله دارند ساخته شده‌اند و متقاضی این مسکن‌ها نیز افراد نیازمند و بی‌بضاعتی هستند که امیدی به خانه‌دار شدن خود در مرکز استان و یا شهرستان‌ها ندارند از دولت انتظار می‌رود که زیرساخت‌های این واحدها را تأمین کرده و مشکلات این پروژه‌ها را برطرف کند.

تعداد زیادی از پروژه‌های مسکن مهر هنوز از زیرساخت‌هایی مانند مدرسه، فاضلاب به شکل نهایی و غیره محرومند و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری‌هایی برای مشارکت دستگاه‌های مختلف به منظور ارائه خدمات و تأمین زیرساخت‌‌ها داشتند.

محمدرضا هاجری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز، که از جمله افرادی است که به جوانان میدان داده و با حمایت ایشان تعاونی مسکن مهر شماره سه شیراز تأسیس شده است در مراسم افتتاح 843 واحد مسکن این تعاونی در لپویی ساخت این واحدهای مسکونی را مرهون تلاش‌های جوانان و اعتماد به آنها دانست.

به گفته وی تکمیل پروژه مسکن مهر امام رضا (ع) زمینه امیدواری مردم را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌کند و خانه‌دار شدن افراد نیازمند در جامعه بزرگترین افتخار برای مسئولان است.

هاجری حمل و نقل عمومی برای ساکنان این پروژه را از ضروری‌ترین نیازهای افراد دانست و گفت: تا زمانی که دیگر شهرک‌های این مجموعه تکمیل نشود شهرداری لپویی نمی‌تواند خدمات خود را ارائه دهد.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon