تخلف وزارت نفت در ترکیب روزانه ۹۰۰هزار ریفرمیت با بنزین داخلی

تخلف وزارت نفت در ترکیب روزانه 900هزار ریفرمیت با بنزین داخلی

علی رغم مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت مصرف ریفرمیت در تولید بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش در سه ماه نخست امسال روزانه حدود ۹۰۰ هزار لیتر اکتان افزای پتروشیمی را با بنزین پایه تولید داخل ترکیب کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق مصوبه 10 اردیبهشت سال 1393 دولت، وزارت نفت موظف شد تا اکتان افزای پتروشیمی را از تولید بنزین حذف کند. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران هم از تیرماه آن سال تأکید کرد که دیگر از ریفرمیت پتروشیمی استفاده نشده است.

علی رغم تأکید مؤکد وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش - به عنوان تأمین کننده بنزین مورد نیاز کشور- مبنی بر اینکه بعد از ابلاغ مصوبه از این اکتان افزا در تولید بنزین استفاده نشده است، آمارهای رسمی این شرکت نشان می دهد که در سه ماهه نخست سال 1394 هم به طور روزانه حدود 900 هزار لیتر ریفرمیت پتروشیمی به عنوان اکتان افزا با بنزین تولید داخل ترکیب شده است.

البته آمار سال 1393 نیز نشان از استفاده از ریفرمیت پتروشیمی در تولید بنزین داشت؛ آمار شرکت ملی پالایش و پخش نشان می دهد تنها در پنج ماه نخست سال گذشته به طور میانگین روزانه 3.1 میلیون لیتر ریفرمیت تولید شده در واحدهای پتروشیمی با هدف ارتقای اکتان بنزین تولید داخل استفاده شده است.

قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش در واکنش به این خبر  گفت: "در خردادماه -1393- مصرف ریفرمیت از پترشیمی بندر امام خمینی به صفر رسید و تنها از پتروشیمی نوری دو هزار و 438 متر مکعب ( 2.438 میلیون لیتر) ریفرمیت مصرف شد.بر اساس این آمار، استفاده از ریفرمیت در تیر و مرداد موضوعیت ندارد."

اگر چه وزارت نفت به بهانه های سیاسی ادعای آلایندگی این اکتان افزا را طی دو سال گذشته مطرح کرده است اما کاهش تولید بنزین داخل، افزایش مصرف این فرآورده نفتی موجب شده است که این وزارتخانه علی رغم سیاه نمایی دولتی ها درباره ریفرمیت پتروشیمی مجبور به استفاده مجدد از این مواد برای تأمین بنزین مورد نیاز داخل شود.

هم اکنون حجم تولید بنزین پایه در کشور روزانه حدود 65 میلیون لیتر در روز است. این در حالیست که متوسط مصرف این فرآورده در روزهای اخیر 77 میلیون لیتر در روز را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه