الاخبار: مذاکرات مسقط برای حل بحران یمن به «بن‌بست» رسیده است

الاخبار: مذاکرات مسقط برای حل بحران یمن به «بن‌بست» رسیده است

یک روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه از تلاشهای منطقه برای حل چالش یمن، نوشت: در سایه تأکید ائتلاف دشمن به ادامه بمباران مناطق مختلف این کشور، مذاکرات مسقط با هدف ایجاد راه‌حلی سیاسی برای این بحران با بن‌بست مواجه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از «الاخبار»، منابع آگاه به تحرکات منطقه‌ای برای حل بحران یمن اعلام کردند که «مذاکرات مسقط با هدف ایجاد راه‌حلی سیاسی برای این پرونده با بن‌بست مواجه شده است و دلیل آن کارشکنی نیروهای دشمن به همکاری مزدوران محلی آن در مناطق جنوب یمن بوده است.»

این منابع خاطرنشان کردند که «عربستان سعودی و قدرتهای دیگر از جمله امارات می‌گویند که نیازی به مذاکرات نیست و عملیات نظامی تا پس گرفتن کنترل صنعا و بیرون راندن نیروهای انصارالله، ادامه دارد. "عبد ربه منصور هادی" (رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن) به صورت واضح به "اسماعیل ولد الشیخ" نماینده سازمان ملل در امور یمن تأکید کرده است که این حمله تا خلع سلاح کامل انصارالله ادامه خواهد یافت.»

تصمیم هیئت صنعا برای ترک عمان

همزمان، هیئت صنعا متشکل از انصارالله و حزب «المؤتمر» به ریاست «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق یمن تصمیم گرفته است عمان را به مقصد یمن ترک کند. هیئت صنعا، ولد الشیخ و همچنین هیئت‌های انگلیسی، اروپایی و آمریکایی را در جریان این تصمیم خود قرار داده است. در پی این تصمیم هیئت صنعا، ولد الشیخ نیز سفر خود به عربستان سعودی را لغو کرده و به بهانه عیادت پدر مریض خود عازم موریتانیا شده است.

طبق گفته منابع مذکور، ولد الشیخ در دیدار با شخصیت‌ها ناامیدی خود را از موضع عربستان سعودی اعلام کرده بود. در پی این تحولات، آمریکاییها بلافاصله با پایتختهای ذی‌ربط در بحران یمن از جمله تهران و مسکو و همچنین ابوظبی، لندن و برلین تماس گرفته‌اند. نتیجه این تماسها این بوده است که آمریکایی‌های گفت‌وگوهای فوری با مقام‌های سعودی صورت دهند تا راهها برای حل سیاسی این بحران مسدود نشود.

در حالی‌که عمان از هیئت صنعا خواسته است مسقط را ترک نکند، سفرای آمریکا و انگلیس با همکاری اتحادیه اروپا نقش مستقیمی در این مذاکرات داشته‌اند که به بازگشت ولد الشیخ به منطقه منجر شد.

اختلاف بین ولیعهد و جانشین ولیعهد سعودی

همزمان اختلافاتی بین «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان سعودی و «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد در خصوص نحوه تعامل با این بحران در مرحله بعدی، شکل گرفته است؛ بن سلمان بر ادامه جنگ یمن تأکید دارد در حالی‌که بن نایف از وخیم‌تر شدن اوضاع یمن ابراز نگرانی می‌کند.»

این منابع تصریح کردند که «هیئت صنعا در حالی‌که تصمیم گرفتند در مسقط بماند، از طریق رهبران خود در یمن مطلع شده است که درگیری‌های نظامی نسبت به گذشته فرق کرده است. ارتش و کمیته‌های مردمی حملات موفقیت‌آمیزی در داخل خاک عربستان سعودی صورت می‌دهند و درگیریهای شدیدی نیز در مناطق بسیار نزدیک به شهرهای مسکونی عربستان از جمله نجران و جیزان در جریان است. همزمان طرف یمنی به استفاده از موشکهای دوربرد با دقت بسیار بالا که می‌تواند مواضع، فرودگاه‌ها و نیروگاه‌ها را هدف قرار دهد، متوسل شده است.»

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان