هرمزگان باید به استان صادرکننده آب شرب تبدیل شود


هرمزگان باید به استان صادرکننده آب شرب تبدیل شود

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به تسریع در احداث آب شیرین‌کن بندرعباس و استفاده از منابع عظیم آبی با توجه به قرار گرفتن در مجاورت با دریا گفت: هرمزگان باید به استان صادرکننده آب شرب تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از میناب، حجت الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی فرد شامگاه پنجشنبه در دومین آئین همایش آب در میناب اظهارداشت: موضوع این جلسه یکی از مشکلات جدی است که در نگاه کلان جامعه جهانی و در نگاه خردتر کشور ایران و هرمزگان و میناب را در برگرفته است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان میناب یک شهر تاریخی با قدمتی چند هزارساله ثبت شده و موقعیت و اقلیم خاص به عنوان نگین خطه خلیج فارس و دریای عمان شناخته شده است افزود: جایگاه این شهرستان در چند سال آینده نیز هم به قوت خود باقی می‌ماند.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شهرستان میناب به دلیل موقعیت آب و هوایی و نیروی انسانی همه محصولات کشاورزی را در برداشته است و به کشورهای دیگر نیز صادرات جدی می‌کرد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: مردم میناب یا به کشاورزی مشغول بوده اند و یا در تجارت، داد و ستد می‌کردند.

وی، برنامه ریزی جوانان مینابی را برای احیای دشت های میناب، اقدامی ستودنی خواند و گفت: این اقدام مثبت و بزرگ قابلیت اجرایی دارد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با توصیه به قرآن کریم خطاب به مردم و جوانان گفت: پیشرفت بشر در پرتو علم و دانش امکان پذیر است و بشر هر جا آسیب دیده به دلیل فقدان علمی است.

وی ادامه داد: با توجه به شکل گیری اقتصاد صنعتی به طور جدی محیط زیست و منابع آبی و تا حدودی کشاورزی را در معرض آسیب قرار داده است که ما امروز با آسیب هایی روبه رو هستیم.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ابراز داشت: کاهش نزولات آسمانی یکی از کوچک ترین راه های به وجود آمدن این بحران ها محسوب می شود، اما عمده ترین عامل سوء مدیریت در منابع آبی است .

وی تاکید کرد: باید برای اصلاح رفتارهای گذشته خود گام برداریم و تصمیمات مثبتی را بر اساس دانش وعلم اتخاذ کنیم.

ابوترابی فرد گفت: امروز باید کاستی ها را با تولید علم و دانش جبران کنیم و این کار مهم قطعا قابل انجام است.

وی با انتقاد از هدر رفت بیش از 40 درصد از آب تصفیه شده افزود:  در وهله نخست باید با استفاده صحیح از منابع آبی که در اختیار داریم بهره وری را به حداکثر برسانیم.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: در آب شرب و آب مورد نیاز صنعت و کشاورزی باید بهره وری را به بالاترین سطح ممکن ارتقاء دهیم.

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: ما در مجلس اعتبار قابل قبولی را برای آبیاری نوین و تحت فشار اختصاص داده ایم .

وی افزود: در استان بیش از 81 هزار هکتار از اراضی با آبیاری نوین و در شهرستان میناب بیش از 30 هزار هکتار از این قابلیت برخوردار هستد.

وی گفت: باید تقریبا تمام زمین ها یی که قابلیت کشت در آن ها وجود دارد با این روش آبیاری شود.

ابوترابی گفت: برای تامین آب شرب بندرعباس ما از منابع محدود شهرستان میناب استفاده نخواهیم کرد.

و ی در ادامه با بیان اینکه استاندار هرمزگان در جلسه شورای اداری  هرمزگان به حقیقت عدم استفاده از منابع محدود آب میناب اشاره داشته است ،افزود: تا سال آینده 20 هزار متر مکعب از طریق آب شیرین کن به آب شرب مردم بندرعباس اختصاص می یابد و این میزان آب به 100 هزار متر مکعب نیز افزایش خواهد یافت.

وی با تایید حرکت مردم میناب در احیاء دشت های این شهرستان راهکار ارائه شده را علمی توصیف کرد و اذعان داشت: مدیران ارشد استان می بایست از این نگاه الگوبرداری کنند.

وی، نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی را ملزم به حمایت از نگاه و تفکر جوانان میناب دانست و بر اقدام جدی مدیران بر حل بحران هرمزگان تاکید کرد.

ابوترابی فرد با اشاره به موقعیت ویژه هرمزگان در دسترسی به آبهای آزاد تحقق شعار توسعه و خودکفایی در بخش های مختلف ملی و فراملی را با تقویت توانایی های این استان و شکوفایی ظرفیت های موجود در هرمزگان عملی دانست.

وی اذعان کرد: هرمزگان به سبب قرار گرفتن در مجاورت دریا به عنوان یک منبع عظیم آبی نه تنها برای تامین نیاز آبی استان بلکه با سرمایه گذاری می توان شرایط صادرات آب به دیگر کشورها را نیز فراهم کرد.

نائب رئیس اول مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استخراج بیش از 650 میلیون متر مکعب گاز افزود: گاز استخراج شده با استفاده از شبکه عظیم گازرسانی به سراسر کشور انتقال داده می شود.

ابوترابی بیان کرد: هر چند این کار مبنای قابل دفاعی ندارد ولی این کار صورت گرفته وهمه را هم مصرف می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به صادرات 50 درصد از گاز کشور می‌توان با صرفه جویی در مصرف و افزایش صادرات ارز آوری بیشتری را عاید کشور کرد و از ان منابع برای رفع مشکلات موجود بهره برد.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دانشمندان و محققان دانشگاه باید به بهترین شکل ممکن راه را برای شیرین کردن آب دریا و مصرف آن دنبال کنند به طوری که کمترین هزینه و بهترین بهره وری و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon