از بحران واردات واگن‌های دست‌دوم تا خرید ۹۰۰ لکوموتیو خارجی

از بحران واردات واگن‌های دست‌دوم تا خرید 900 لکوموتیو خارجی

در حالی وزیر راه و شهرسازی دیروز از خرید ۹۰۰ لکوموتیو از خارج خبر داده که مدت‌هاست تولیدکنندگان تجهیزات و صنایع ریلی به واردات واگن‌های دست‌دوم اعتراض دارند و آنرا مانعی جدی بر سر تولید ملی ارزیابی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیروز در بازدید از ایستگاه قطار کرج از دستور کار قرار داشتن خرید 900 دستگاه لکوموتیو در دستور کار وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

وی با بیان این که هم‌اکنون حدود 800 دستگاه لکوموتیو داریم که تعداد 200 دستگاه خارج از خط بوده و فعال نیستند، افزود: لکوموتیوها ارزش پولی بسیار بالایی دارند، هر لکوموتیو 3.2 الی 3.4 میلیون یورو قیمت دارد و بازسازی این لکوموتیوها بسیار اقتصادی و به‌صرفه است.

وی  قیمت تمام شده بازسازی لکوموتیوهای خارج از خط را 40 درصد قیمت خرید یک لکوموتیو نو اعلام کرد و گفت: خرید 900 دستگاه لکوموتیو باری و مسافری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و طی مذاکراتی که با طرف‌های خارجی داریم، امیدواریم بتوانیم این تعداد لکوموتیو را تامین کنیم.

در حالی وزیر راه و شهرسازی به صراحت بر خرید خارجی لکوموتیو تاکید دارد که مدت‌هاست واگن‌سازان داخلی از واردات واگن‌های دست‌دوم گلایه دارند. چندی پیش محمدی مدیرعامل واگن سازی پارس با بیان این‌که تا 5 سال آینده واردات واگن‌های دست‌دوم به یک بحران برای شبکه ریلی تبدیل می‌شود به تسنیم گفته بود:‌ هم‌اکنون شش واگن‌ساز داخلی کشور با کمتر از 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این‌که شبکه ریلی جهان در حال تغییر است، اظهار کرد:‌ مشکل سرعت قطارها حل شده و بعضا شنیده می‌شود که قطارها به رکورد سرعت 500 یا 600 کیلومتر نیز دست یافته‌اند.

وی با اشاره به این‌که تغییر فناوری در سرعت و ایمنی قطارها روی می‌دهد، تصریح کرد: این تغییر فناوری باعث شده تا کشورهای پیشرفته به فکر امحای واگن‌های دست‌دوم از رده خارج خود بیفتند. در این راستا کشورهای در حال توسعه به‌عنوان بهترین گزینه امحای واگن‌های دست‌دوم انتخاب می‌شوند و این واگن‌ها با قیمت بسیار ارزان به فروش می‌رسد.

وی با بیان این‌که ایران یکی از همین کشورهای در حال توسعه است، بیان کرد:‌ واگن‌های دست‌دوم پس از ورود به کشور بازسازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرعامل واگن‌پارس با تاکید بر این‌که شاید این واگن‌ها برای زمان کنونی مناسب باشند، ادامه داد:‌ اما واقعیت آن است که واگن‌های دست دوم برای 5 سال آینده ما را دچار بحران می‌کنند. راه آهن در رابطه با جلوگیری از ورود واگن‌های دست‌دوم تصمیم‌گیری‌هایی کرده که امیدواریم اجرایی شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که هم‌اکنون شش واگن‌ساز داخلی با ظرفیت کمتر از 30 درصد فعالیت می‌کنند، بیان کرد:‌یکی از دلایل اصلی بروز این اتفاق به ورود واگن‌های دست‌دوم برمی‌گردد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه