انگیزه‌های ۴گانه آمریکا برای نفوذ در ایران

انگیزه‌های 4گانه آمریکا برای نفوذ در ایران

امام جمعه موقت مشهد مقدس با بیان اینکه آمریکا برای نفوذ در ایران انگیزه‌های ۴گانه‌ای را دنبال می‌کند، تأکید کرد: الگوی جمهوری اسلامی ایران برای آزادی ملت‌های مظلوم نیز برای آمریکا هراس انگیز است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه مشهد مقدس در جوار بارگاه منور رضوی(ع) اظهار داشت: در سخنی از نبی اکرم(ص) اسلام این گونه آمده است که حضرت فرمودند: «بین بهشت و بنده خدا، هفت عقبه و گردنه است که آسان‌ترین و سهل‌ترین آنها مرگ و موت است».

امام جمعه موقت مشهد بیان کرد: «اَنس» از پیامبر(ص) سؤال کرد: "ای رسول خدا(ص) سخت‌ترین این گردنه‌ها کدام است؟" و پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «سخت‌ترین گردنه آن جایی است که در محضر پروردگار، ظالم ایستاده و مظلومان گریبانش را گرفته‌اند و داد خود را از خداوند متعال می‌خواهند».

حقوق متقابل انسا‌ن‌ها بر یکدیگر

فرزانه با اشاره به اینکه هر انسانی به‌حکم اینکه انسان است دارای حقوقی است، خاطرنشان کرد: انسان وظیفه دارد هم حقوق خود را بگیرد و حقوق دیگر را نیز ادا کند؛ انسان در برابر چهار گروه از حقوق قرار دارد که باید ادا کند و نخستین حق، حق‌الله است و نخستین حق پروردگار این است که وی را بشناسیم و سپس وی را عبودیت و بندگی کنیم، همچنین نسبت به خداوند اخلاص داشته باشیم و در نهایت اینکه تلاش کنیم حاکمیت پروردگار را بر زندگی خود و دیگران گسترش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: حق دیگری که انسان باید آن را ادا کند حقی است که طبیعت بر انسان دارد؛ نخستین حق طبیعت این است که ما نهفته‌های طبیعت را کشف کنیم و ببینیم خداوند برای ما چه قرار داده است،‌ دومین حق این است که آنچه را استخراج کردیم به آن برکت دهیم و به‌قول امروزی‌ها خام‌فروشی نکنیم، سومین حق طبیعت این است که این یافته‌ها را در خدمت تکامل انسان قرار دهیم.

علت منع خودکشی از نگاه اسلام

فرزانه با اشاره به اینکه خداوند انسان را از زمین آفریده و آبادانی و عمران زمین را نیز از انسان می‌خواهد، گفت: حقوق دیگری نیز از زاویه جسم و جان انسان بر خود انسان است؛ نخستین حق این است که نهفته‌های جسم و روح خود را بشناسیم؛ حق دوم جسم و روح این است که آن‌ها را سالم نگهداریم و حق نداریم به جسم خود صدمه بزنیم و به‌همین دلیل اسلام به خودکشی اجازه نداده است.

وی با اشاره به حق سوم جسم و روح با عنوان حق پرورش‌دادن اظهار داشت: ما باید جسم و روح خود را پرورش دهیم؛ رشد انسان هیچ حد و مرزی ندارد و پرورش انسان نیز در دست خود انسان است.

فرزانه گفت: گروه چهارم حقوق نیز حقوق انسان بر انسان است، حق هدایت یکی از این‌ها است؛ دیگران بر ما حقی دارند یعنی اگر گمراه هستند باید هدایتشان کنیم و داستان امر به معروف و نهی از منکر همین است. حق دیگر، حق مظلومان عالم است؛ نمی‌توانیم در برابر ظالم و مظلوم بی‌تفاوت باشیم.

وی تصریح کرد: در آخرین فراز و سخنان امیرالمؤمنین(ع) این سخنان آمده ‌که رنگ زندگی شما دفاع از مظلوم و خصومت با ظالم باشد، حق دیگری نیز محرومان جامعه بر ما دارند؛ فراز زیبای سخن امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه در این زمینه باید نصب‌العین ما باشد که می‌فرماید: «آگاهان حق ندارند در برابر تاراج حقوق محرومان ساکت باشند».

انفاق؛ ویژگی بارز انسان‌های برتر

امام جمعه موقت مشهد‌ مقدس با اشاره به اینکه خداوند یکی از خصوصیات انسان‌های برتر را انفاق به محرومان می‌داند، خاطرنشان کرد: این البته با خمس و زکات متفاوت است؛ بنابراین ما در برابر حقوقی قرار داریم که باید آن را ادا کنیم و اگر این حقوق را ادا نکردیم یعنی حقوق دیگران را تضییع کردیم، ظلم رخ داده است زیرا معنای اصلی ظلم ادا‌نکردن حقوق دیگران است.

فرزانه تأکید کرد: این ظلم در روز قیامت، سخت‌ترین گردنه است و اینجا انسان‌ها ریزش زیادی به‌سمت جهنم پیدا می‌کنند. تقوای الهی اقتضا می‌کند ‌هر‌کس در هر موقعیتی قرار دارد به حقوق مردم توجه بیشتری کند و در این زمینه مظلومان و محرومان و حقوق آن‌ها باید در اولویت قرار بگیرد.

انگیزه‌های 4گانه آمریکا برای نفوذ در ایران

امام جمعه موقت مشهد مقدس در خطبه دوم نماز جمعه ا‌ین هفته مشهد، اظهار داشت: در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مسئله تلاش آمریکا برای نفوذ در ایران مطرح شده است و مقام معظم رهبری بر این مسئله اصرار و تأکید دارند، آمریکا برای نفوذ در ایران انگیزه قوی دارد زیرا ضربه‌ای که استعمار از ایران خورده در تاریخ سابقه نداشته ‌و از این مسئله بسیار عصبانی است.

فرزانه با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی ایران به‌عنوان یکی از انگیزه‌های آمریکا برای نفوذ در ایران گفت: گسترش نفوذ ایران در دنیا نیز عامل بعدی انگیزه آمریکا است، زیرا این نفوذ مثل یک چراغ نورانی برای نجات در دنیا، خود را نشان داده ‌و این برای استکبار وحشتناک است و الگوی جمهوری اسلامی ایران برای آزادی ملت‌های مظلوم نیز برای آمریکا هراس انگیز است.

وی تصریح کرد: آمریکا می‌خواهد از طریق نفوذ در ایران، در ‌کشورمان تغییری به‌سود خود از درون ایران ایجاد کند، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه اخیر خود گفته باید تغییر و تحولی در درون ایران ایجاد شود تا رهبران ایران به اینجا برسند که دست از شعار «مرگ بر آمریکا» بردارند و داستان هولوکاست را نیز رها کنند.

استحاله از درون، راهبرد اصلی آمریکا

امام جمعه موقت مشهد مقدس با اشاره به اینکه در این سخن رئیس جمهور آمریکا دقیقاً مسئله استحاله ایران از درون و دست برداشتن از آرمان‌های انقلابی وجود دارد، افزود: اصول و آرمان‌های ما اصل نظام و انقلاب است، اصل اول ما استکبارستیزی است و اصل دوم دفاع از مظلومان و سپس دفاع از محرومان و پابرهنگان و سرانجام مجاهدت و فداکاری و ایثار و مقاومت برابر استکبار و حرکت بر مبنای عقل و معنویت است. این‌ها اصول و فلسفه انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران اسلامی چند چیز است که می‌تواند زمینه نفوذ آمریکا در ایران باشد؛ یک سلسله عوامل در ایران اسلامی اگر باشد باید منتظر نفوذ و سپس فرصت‌طلبی و قدرت‌یابی و تغییر دادن باشیم. نخستین زمینه نفوذ آمریکا در ایران، دست برداشتن از همین اصولی است که عنوان شد یعنی اگر به عدالت‌خواهی و استکبارستیزی پشت کنیم و فداکاری و ایثار رها شود، آمریکا نفوذ می‌کند.

فرزانه افزود: دومین چیزی که می‌تواند زمینه نفوذ را فراهم کند، غفلت از تلاش دشمن است، بر دشمنی دشمن افزوده شده است، ضربه‌هایی که خورده و آرمان‌ها و آمالی که دارد، ایران مانع جدی آن است و طبیعی است که از دشمنی و دشمنی‌هایش دست برندارد و تنها شکل دشمنی تغییر یابد.

شکل دشمنی دشمنان تغییر کرده است

فرزانه بیان کرد: زمانی استعمار حمله نظامی و زمانی کودتای نظامی و زمانی با روی کار آوردن مهره‌ای مثل رضاخان و یا زمانی با دموکراسی قلابی، اهداف خود را پیش برده است، دشمن از دشمنی دست برنمی‌دارد و تنها شکل دشمنی را عوض می‌کند و باید این مسئله را فهمید.

وی با اشاره به ضرورت مطالعه قرآن در زمینه ویژگی‌های استکبار اظهار داشت: نباید از دشمن و شیوه‌هایی که به‌کار می‌گیرد غفلت کرد، سومین زمینه برای نفوذ آمریکا ضعف اقتصادی و فرهنگی است؛ شناخت فرهنگ اسلامی و تنظیم سبک زندگی براساس آن بهترین راهکار تقویت فرهنگ داخلی است و مانع حضور اسلام تحریف شده و اسلام آمریکایی و خرافات‌ می‌شود. در زمینه اقتصادی نیز مقام معظم رهبری بارها تأکید فرموده‌اند که بر توانمندی‌های درون کشور و اقتصاد داخلی تکیه کنیم.

امام جمعه موقت مشهد مقدس با اشاره به اینکه نباید در بازی‌های سیاسی قدرت‌طلبی را هدف نهایی قرار داد، گفت: قدرت‌طلبی و حاکم‌شدن این گفتمان سبب می‌شود برای دستیابی به قدرت به هر کاری دست زده شود. همچنان که همین قدرت‌طلبی زمینه فتنه 88 را در کشور فراهم کرد؛ احزاب باید در این فضا مراقب خود باشند.

فرزانه با اشاره به "با تشکل و حزب مخالف نیستم" بیان کرد: اگر تشکل هدف نهایی خود را قدرت‌طلبی قرار دهد، وضعیت مناسبی ایجاد نمی‌شود.

انتهای پیام/آ*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon