حجم نفت ذخیره شده ایران به ۸۰ میلیون بشکه می‌رسد

حجم نفت ذخیره شده ایران به 80 میلیون بشکه می‌رسد

یک مقام سابق ایرانی برآورد کرد که احتمالا نفت ذخیره شده ایران بر روی دریا به ۸۰ میلیون بشکه می رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری ترند، یک مقام سابق ایرانی برآورد کرد که احتمالا نفت ذخیره شده ایران بر روی دریا به 80 میلیون بشکه می رسد.
فریدون برکشلی، مدیر کل سابق شرکت ملی نفت ایران در امور اوپک و امور بین المللی گفت، بر اساس برآورد وی کل حجم نفت ذخیره شده ایران بر روی دریا حدود 80 میلیون بشکه است که شامل میعانات، ال پی جی و نفت خام است.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران پیشتر اعلام کرده بود که حدود 60 میلیون بشکه میعانات فروخته نشده ایران بر روی دریا ذخیره شده است. آژانس بین المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا نفت ذخیره شده ایران در تانکرها را به ترتیب 35 و 30 میلیون بشکه برآورد کرده و گفته اند بخشی از این ذخایر نفت خام هستند.
برکشلی، که در حال حاضر ریاست گروه تحقیقات انرژی وین را بر عهده دارد گفت: «اما همه آن نفت ذخیره شده بر روی آب نفت فروخته نشده نیست.» از آنجایی که انتقال کشتی به کشتی نفت در آب های داخلی ایران یک رویه معمول است، نباید همه این مقدار نفت را، محصولات فروخته نشده محسوب کرد، بلکه بخشی از آن در فرآیند بازاریابی و عرضه قرار دارد. در نتیجه برآورد کردن یا تمایز قائل شدن بین محصولات فروخته نشده و محصولاتی که در فرآیند تحویل هستند دشوار است.
«با این حال، برآورد شخصی من برای میعانات نزدیک به نظر آقای زنگنه است. برآورد ارائه شده از سوی آژانس بین المللی انرژی برای نفت خام و میعانات کمتر از رقم واقعی به نظر می رسد.»
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در اواسط ماه اوت با انتشار گزارشی اعلام کرد، نفت ذخیره شده ایران بر روی دریا 30 میلیون بشکه برآورد می شود که نیمی از آن میعانات و مابقی عمدتا نفت خام است. «این برآورد نشان دهنده دشواری یافتن خریدار برای میعانات ذخیره شده است، هرچند که ممکن است حجم بسیار بیشتری از میعانات به دلیل ارائه تخفیف از سوی ایران فروخته شود.»
گال لافت، از مدیران انستیتوی تحلیل امنیت بین المللی در واشنگتن گفت، بازار از جهت میعانات با فزونی عرضه مواجه است و قیمت ها کاهش یافته است. «اما اگر به دلیل استفاده از میعانات برای سوخت جت تقاضای جدیدی برای میعانات در بازار ایجاد شود، برابری عرضه و تقاضا می تواند تغییر یابد.»
انتهای پیام/ 140

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه