راهکار نهادینه‌کردن صرفه‌جویی آب و برق بین مردم با کمک میراث فرهنگی


راهکار نهادینه‌کردن صرفه‌جویی آب و برق بین مردم با کمک میراث فرهنگی

رئیس ایکوموس ایران گفت: اگر نگاهی به زندگی گذشته مردم کشور داشته باشیم می‌توان متوجه شد که زبان تهدید به هیچ وجه روی مردم‌مان اثرگزار نیست‌؛ لذا راه اصلاح پدیده کم‌آبی، استفاده از زبانی غیر از تهدید است.

مهدی حجت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسئولان اجرایی باید به چه عنوان به میراث فرهنگی نگاه کنند، اظهار داشت: اگر شما به پزشکی مراجعه کنید که بخواهد کسالتی را از شما برطرف کند، اگر این پزشک بداند شما چطور متولد شدید و در تمام طول زندگی‌تان چه بیماری‌هایی و چه حوادثی داشتید، بهتر می‌تواند برای شما نسخه بنویسد یا اینکه هیچ اطلاعی نداشته باشد؟

وی با بیان اینکه پاسخ این سوال واضح است، اضافه کرد: کسانی که متولیان کشور هستند، برنامه برای سلامت آینده مملکت می‌نویسند و وقتی بخواهند این برنامه را بنویسند، چطور ممکن است ندانند این مملکت، کیست، بچگی، نوجوانی و جوانی‌اش چه بوده است و چه به او گذشته تا بتوانند خلق و خو را بشناسند و بفهمند چه کسی هست؟؛ باید بدانند اخلاقش چطور است و چه چیز رویش تاثیر مثبت و منفی می‌گذارد.

رئیس ایکوموس ایران تصریح کرد: روزی در مجلس گفتم:«شما اگر به تاریخ همین 100 سال اخیر توجه می‌کردید، می‌دیدید که رضاشاه با تمام فشاری که برای برداشتن حجاب از سر زنان ایران داشت، اما در روزهای قبل 22 بهمن، زنان ایرانی با حجاب کامل در تظاهرات شرکت کردند؛ یعنی 70 سال این موضوع را در دل خود نگهداشتند و روزی آن را نشان دادند، لذا ایرانی زور و پس‌گردنی برای اعتقاداتش نمی‌پذیرد.

وی اضافه کرد: اگر فقط همین حادثه را مطالعه می‌کردیم می‌دانستیم که محجبه‌کردن خانم‌هایی که الان به حجاب کم‌توجه شدند، با زور اصلاح نمی‌شود و باید از روشی دیگر استفاده کرد؛ یعنی کسی اگر به میراث فرهنگی دقت می‌کند، در حقیقت به اسناد و شواهد و کیفیتِ بودن این ملت نگاه می‌کند و می‌فهمد که این ملت به چه چیزی حساسیت دارند و با چه زبانی می‌شود با آن صحبت کرد؟؛ اشتباه امریکایی‌ها هم همین است که نمی‌داند ایرانی پر از غرور است و این غرور پرافتخار، با زور و اسلحه شکسته نمی‌شود.

حجت ادامه داد: در حال حاضر مسئولان می‌خواهند برنامه‌ای برای صرفه‌جویی در آب بریزند، سوال من این است که آیا این مسئولان می‌دانند که با مردم ایران با چه زبانی باید صحبت کرد؟؛ با زبان تهدید؟ یا تشویق؟.

رئیس ایکوموس ایران با بیان اینکه نقش میراث فرهنگی اینجاست که در تمام اجزای برنامه‌ریزی مملکت اهمیت دارد، گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند را چطور می‌شود با مردم درمیان گذاشت؟ در میراث فرهنگی راه اجرای این اتفاق وجود دارد، ولی ما بلد نیستیم با زبان متعارف خودمان که همه ملت ایران آن را می‌شناسند؛ یعنی آنطور که مادربزرگ‌ها وپدربزرگ‌های‌مان صحبت کردند، با مردم صحبت کنیم؛ لذا می‌بینیم که توفیق زیادی در صرفه‌جویی‌ مثلاً آب و برق نداریم.

حجت خاطرنشان کرد: کاربرد میراث فرهنگی برای مسئولان اجرایی این است که بدانند چطور باید مملکت‌ را برنامه‌ر‌یزی کرد؛ اما متأسفانه ما تنها چیزی که از میراث فرهنگی استفاده می‌خواهیم این است که چطور از آن پول دربیاوریم؟

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon