تظاهرات معترضان در مرکز بیروت؛ عون: این تظاهرات سرآغاز اصلاحات است


تظاهرات معترضان در مرکز بیروت؛ عون: این تظاهرات سرآغاز اصلاحات است

منابع لبنانی از تظاهرات گسترده طرفداران جریان ملی آزاد از طیف‌های سیاسی مهم مسیحیان لبنان و یکی از همپیمانان مهم حزب الله خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری العهد گزارش داد میدان الشهداء در مرکز بیروت شاهد تظاهرات گسترده طرفداران جریان ملی آزاد لبنان بود که طی آن میشل عون رهبر این جریان تاکید کرد این تظاهرات آغازی برای اصلاح است و جبران باسیل یکی از اعضای شاخص جریان که مسئولیت وزارت خارجه لبنان را هم به عهده دارد،از برگزاری تظاهرات در میدان الشعب در روز شنبه در منطقه بعبدا جایی که کاخ ریاست جمهوری قرار دارد، خبر داد.

این گزارش می‌افزاید میدان الشهداء در بیروت، شاهد تظاهرات گسترده طرفداران جریان ملی آزاد بود که به درخواست میشل عون رئیس این جریان و تشکل التغییر و الاصلاح در پارلمان برای تظاهرات پاسخ مثبت دادند.این تظاهرات با تاکید بر مسئله انتخابات و با عناوین درخواست برای اصلاح، مشارکت و  اجرای منشور ملی، مبارزه با فساد و انتخاب رئیس جمهور برگزار شد.

میشل عون به تمجید از تظاهرات کنندگانی که در حمایت از مواضع وی شعار می‌دادند، پرداخت و در سخنانی که از طریق مانیتور بزرگی که در میدان الشهداء پخش می‌شد، اظهار داشت ای ملت بزرگ لبنان، من امروز به وجود شما افتخار می‌کنم و همچنان به حضور در میان شما افتخار خواهم کرد،زیرا شما جریان ملی آزاد و پیام آن مبنی بر همبستگی را حفظ کردید، شما با همبستگی و اخلاقتان، میهن را حفظ خواهید کرد و همانطور که دیروز فریاد زدید و به درخواست برگزاری تظاهرات پاسخ مثبت دادید، از شما به خاطر این روز خوبی که رقم زدید، تشکر می‌کنم، امروز آغاز اصلاح وطن و بازگشت به تاریخ آن است.

البته سخنرانی میشل عون خیلی طول نکشید و دلیلش هم این بود که وی به خاطر مشکل حنجره‌اش خیلی نمی‌تواند صحبت کند.

اما "جبران باسیل" از اعضای شاخص جریان ملی آزاد که در حال حاضر وزیر خارجه لبنان است، در سخنانی با تاکید بر ضرورت حل بحران زباله‌ها و ارائه راهکاری در این زمینه افزود ما خواهان دولتی هستیم که با قوانین مخالفت نکند و به اختیارات رئیس جمهوری در نبود وی تعرض نکند. ما هرگز رئیس جمهور چوبین را قبول نخواهیم کرد،زیرا مفهوم معادله طلایی را نمی‌دهد، ما لبنانی‌ها هستیم که رئیس جمهورمان را انتخاب می‌کنیم نه خارج.

باسیل گفت می‌خواهند ما را از رویایمان محروم کنند، آرزوی ما این است که دولت داشته باشیم نه مزرعه، ما فرزندان این سرزمین هستیم، ما خواهان رئیس جمهور آزادی هستیم که ملتش او را انتخاب کنند و تصمیماتش را به پشتوانه مردمی و قانونی اتخاذ کند. ما رئیس جمهور پاکی را می‌خواهیم که فساد را نپوشاند بلکه علیه آن قیام کند، ما خواهان پارلمانی هستیم که اختیارات را نقض نکند.ما دولتی که در دست فاسدان باشد،نمی‌خواهیم.ما خواهان دولتی نیستیم که ساخت سد را به بهانه محیط زیست متوقف کند.

وی افزود ما خواهان تساوی و برابری در دولت هستیم، ما قادر به بستن راه‌ها در صورتی که از حقوقمان محروم شویم،هستیم.

عضو شاخص جریان ملی آزاد لبنان در پایان گفت :از همه برای شرکت در تظاهراتی در میدان الشعب بعبدا(کاخ ریاست جمهوری) دعوت خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، کاروان‌های مردمی و خودروهای طرفدار جریان ملی آزاد لبنان از مناطق مختلف لبنان خود را به مرکز بیروت و میدان الشهداء رساندند به طوری که ورودی‌ها و راه‌های منتهی به این میدان با ترافیک شدیدی روبرو بود.

از سوی دیگر، "نبیل نقولا" از دیگر اعضای جریان ملی آزاد لبنان و یکی از نمایندگان پارلمان در تجمع طرفداران میشل عون گفت جریان ملی آزاد خواهان انتخاب رئیس جمهوری به شیوه لبنانی و نه به شیوه شورای امنیت است.

"الیاس بوصعب" وزیر آموزش لبنان که او نیز عضو جریان ملی آزاد لبنان است، در سخنانی خواستار مشارکت واقعی در دولت شد و افزود اگر آنها(جریان 14 مارس) بر تحمیل دیدگاه و نظرشان بر گروه دیگر(جریان هشتم مارس) پافشاری کنند، معنایش بازگشت به خیابان است.

وی با اشاره به حمایت قوی جامعه مسیحیان از میشل عون و نامزدی وی برای ریاست جمهوری افزود نمی‌توان افرادی را که خواهان اصلاح هستند در کنار مفسدان قرار داد.

وی گفت ما به این خاطر در دولت کنونی هستیم تا مانع گرفتن تصمیماتی شویم که با منافع و خواسته‌های ملت لبنان همخوانی و تناسب ندارد.

"حکمت دیب" یک عضو  دیگر جریان ملی آزاد لبنان افزود نمی‌‌توان افکار عمومی را فریب داد، نبض تپنده جامعه خودجوش با میشل عون است.ورأى النائب زیاد الاسود ان "وجود رئیس للجمهوریة أو عدمه لا یزیل النفایات من الشارع، بل هذا الامر یقع على عاتق الحکومات المقصرة فی هذا الشأن"، وقال: "ان ما یشهده لبنان الیوم هو الانطلاقة الصحیحة للدولة".

"آلان عون" عضو دیگر جریان ملی آزاد لبنان اظهار داشت امروز به خیابان بازگشتیم تا ابتکارعمل را به جامعه لبنان برگردانیم، ما از تمام لبنانی‌ها می‌خواهیم به ما بپیوندند.

وی افزود هنگام رسیدن به بن بست، باید توپ را به زمین ملت انداخت، نه فقط با تظاهرات بلکه از طریق انتخابات باید این کار را انجام داد.

عون گفت ما موضوع انتخابات داخلی را پشت سرگذاشتیم و امروز تحت پرچم سرلشگر عون هستیم تا حقوق لبنانی‌ها را مطالبه کنیم.

ابراهیم کنعان"" دبیر فراکسیون التغییر و الاصلاح(فراکسیون پارلمانی وابسته به جریان ملی آزاد) در سخنانی گفت تظاهرات امروز، پل عبور به سمت بازپس گیری تصمیم‌گیری و حقوق مصادره شده  است.

وی افزود تصمیم به دست ملت و در صندوق‌های رای است که اعتماد را به هر کس که شایسته باشد، می‌دهد و از هر کس که شایسته نباشد،سلب می‌کند.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی