تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در مجمع تشخیص تصویب شد + جزئیات

تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در مجمع تشخیص تصویب شد + جزئیات

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم به‌ریاست رئیس قوه قضائیه در جلسه امروز مجمع تشخیص خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز در دبیرخانه این مجمع برگزار شد، با اشاره به هفته دولت اظهار داشت: لازم می‌دانم قدردانی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را از دولت به‌مناسبت هفته‌ای که گذشت اعلام کنم؛ دولت خدمتگزار کارنامه دوساله خود را درباره دیپلماسی و مذاکرات، اقتصادی و آرامشی که در این دو سال به وجود آمد، برای مردم توضیح داده است. هرچند مردم با مشکلاتی در مسائل اقتصادی روبه‌رو هستند ولی تلاش هیئت دولت و آقای روحانی مورد تقدیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی با بیان اینکه بررسی دو قانون در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در دستور کار قرار دارد، افزود: اولین موضوع مربوط به قانون پیشگیری از وقوع جرم است که بحث مهم و پیچیده‌ای محسوب می‌شود؛‌ بسیار مهم است که امروز یکی از عوامل جرائم در ایران، زمینه‌های وقوع جرم است؛ به‌طور مثال بیکاری یا تنش‌های اجتماعی از عوامل مؤثر در وقوع جرم هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بنابراین می‌توان کاری کرد که جامعه امن‌تری داشته باشیم، مشروط بر اینکه ما امر پیشگیری از وقوع جرم در کشور را جدی بگیریم. قانونی که در این زمینه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، با 3 اصل قانون اساسی مغایرت داشت ولی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث مفصلی صورت گرفت و قوه قضائیه خواهان تغییرات زیادی در مصوبات مجلس شد ولی به دلیل اینکه ما نمی‌توانستیم از نظر آئین‌نامه‌ای در این زمینه تصمیم بگیریم، از مقام معظم رهبری تقاضا کردیم که اجازه دهند تا ما مواد دیگری به غیر از مواد مورد اختلاف شورای نگهبان و مجلس را در این قانون بگنجانیم و ایشان اجازه دادند.

رضایی یادآور شد: با توجه به نیاز به کارهای پژوهشی و مطالعاتی برای بررسی قانون پیشگیری از وقوع جرم، در مورد این قانون بحث کردیم و متن اصلاح شده را امروز در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کردیم و دو ماده از این قانون در جلسه امروز به تصویب رسید.

وی با اشاره به مصوبات امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: تعریف از پیشگیری از وقوع جرم و اعضای تشکیل دهنده شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم جزء مصوبات امروز مجمع تشخیص بود؛ قرار شد که نهادهایی مانند ستاد مبارزه با منکرات یا ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اعضای شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شورایعالی 22 نفره‌ای را به ریاست قوه قضائیه تحت عنوان شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم به تصویب رساندیم و وظایف و نحوه اجرای مصوبات این شورا مورد بحث قرار گرفت که به دلیل اختلافات میان قوه قضائیه و دولت، قرار شده در جلسه آینده مجمع تشخیص آن را بررسی کنیم؛ قبل از آن، کمیسیون مجددا تشکیل می‌شود و بعد وارد بحث می‌شویم.

رضایی با اشاره به دستور کار دوم مجمع تشخیص اظهار داشت: قانون دومی که در دستور کار مجمع تشخیص قرار گرفته، رسیدگی و اعلام دارایی‌های مسئولان کشور است؛ بحث این قانون تمام شده و به محض اینکه در یکی، دو جلسه آینده مجمع قانون پیشگیری از وقوع جرم تمام شود، قانون رسیدگی به دارایی مسئولان در دستور کار مجمع قرار می‌گیرد. البته درباره این قانون به تمام نظرات توجه شده و پیشنهادات جدیدی رسیده است که باید دید مجمع تشخیص تصویب می‌کند یا خیر.

وی ادامه داد: در قانون رسیدگی به دارایی مسئولان که توسط مجلس ارسال شده، این قانون گسترش پیدا کرده و قرار شده علاوه بر رسیدگی، «اعلام عمومی دارایی مسئولان» نیز مورد بحث قرار گیرد؛ نمی‌دانم که آیا مجمع تشخیص این موضوع را بر قانون دارایی مسئولان مجلس اضافه می‌کند یا خیر، ولی اگر تصویب شود، به اطلاع عموم می‌رسانیم و کارشناسان کشور می‌توانند نظر دهند که علاوه بر چیزی که مجلس تصویب کرده دارایی مسئولان در سایتی اعلام شود تا همه مردم اطلاع پیدا کنند. ما در کمیسیون مربوطه در مورد این قسمت به نتیجه رسیده‌ایم و کار تمام شده و کمیسیون با آن موافق است ولی باید منتظر رای سهم مجمع تشخیص باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شرایط فعلی کشور و سیاست‌های نادرست آمریکا در قبال ایران گفت: سیاست انزواسازی ایران توسط ایالات متحده آمریکا با شکست روبرو شده است و آنها از ترس بمب اتم، ناچار شدند که دروازه‌ها را به روی ما باز کنند. خودشان بمب اتم اسلامی را طرح کردند چرا که ما دنبال بمب اتم نبودیم ولی از بس به دروغ علیه ما تبلیغ کردند که باورشان شده ایران به سمت بمب اتم می‌‌رود و خودشان ترسیدند و مذاکرات را با ما آغاز کردند.

رضایی ادامه داد: وقتی مذاکرات شروع شد، فقط 3 کشور اروپایی در آن شرکت داشتند و اولین گروه از نمایندگان رسمی ایران که در مذاکرات شرکت داشتند، آقای ظریف و روحانی بودند. حتی آمریکایی‌ها 12 سال پیش کارشکنی می‌کردند و وقتی مسئله جدی شد، رهبر معظم انقلاب اجازه دادند پلمب‌ها باز شود، نظنز فعال شود و سانتریفیوژ‌های جدید تولید شوند و سپس آمریکا به مذاکرات پیوست و چین و روسیه هم اضافه شدند.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده آمریکا علیه ایران گفت: آنها تبلیغات زیادی علیه ایران کردند که ایران می‌خواهد بمب اتم بسازد؛ اما از یک طرف مذاکرات را جدی گرفتند و پای کار آمدند و از طرف دیگر کسانی که می‌خواستند دروازه‌های جهان را  به روی ما ببندند، پشت میز مذاکره آمدند و مسائل پیش آمد و در دولت جدید، تیم مذاکره کننده با تجربه‌ای پای کار آمد و به نتیجه رسیدند که راه ورود ایران به روابط بین‌الملل را باز کنند؛ البته امتیازاتی دادند و امتیازاتی از آنها گرفتند. نتیجه این 12 سال تحریم و انزواسازی منجر به دو موضوع شد، اول اینکه ما امروز هسته‌ای هستیم و دوم اینکه محاصره ایران شکسته شد و ما به روابط بین‌الملل بازگشتیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها از رفتار، گفتار و برخوردهای خود عقب‌نشینی کوتاهی کردند، به اظهارات آنها اشاره کرد و اظهار داشت: از یک طرف می‌گویند ما اینکه 10 سال را گذاشتیم برای این است که امیدواریم جمهوری اسلامی سقوط کند و بعد بنشینیم با جانشینان جمهوری اسلامی کل هسته‌ای را هوا کنیم؛ برخی از آنها می‌گویند ما به دنبال راستی‌آزمایی هستیم و برخی دیگر می‌گویند ما باید چکش بازگشت مجدد تحریم‌ها را روی سر ایران حفظ کنیم.

رضایی ادامه داد: ما از این موضوع نتیجه می‌گیریم که آمریکایی‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند ولی به دنبال اقدامات جدیدی علیه ما هستند؛ بدترین اقدامات این است که وقتی می‌گویند در طول 10 یا 15 سال دیگر احتمال بازگشت تحریم‌ها وجود دارد، بخش خصوصی اروپا و آمریکا به ایران نمی‌آیند که سرمایه‌گذاری کنند چرا که هر آن تصور می‌کنند ممکن است تحریم‌ها بازگردد و ما نام اینها را ریسک سیستماتیک سرمایه‌گذاری می‌گذاریم.

وی اظهار داشت: وقتی ریسک سیستماتیک سرمایه‌گذاری ایجاد شود آنها در همه جا سرمایه‌گذاری نخواهند کرد و در مجموع آمریکا در رفتار خود ناچارا عقب‌نشینی کرده است؛ ما باید حداکثر استفاده را از شکست سیاست انزواسازی به عمل آوریم. البته دولت به دنبال گسترش روابط خارجی است و حداکثر استفاده را می‌برد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تحرکات عربستان در خلیج فارس با اشاره به طرح تجزیه کشورها، یادآور شد: من چند ماه پیش از طرح تجزیه کشورها سخن گفتم و براساس اسناد افشا شده معلوم شد که طرحی علیه سوریه، عراق و یمن وجود دارد و می‌خواهند این کشورها را تجزیه کنند.

رضایی با اشاره به طرح عربستان و ایجاد تغییرات در کویت اظهار داشت: متاسفانه عربستان سعودی به دنبال تحرکاتی در خلیج‌فارس مخصوصا در کشور کویت است؛ بیش از 9 ماه است که عربستان برخی چاه‌های نفت کویت را اشغال کرده و در گام بعدی درصدد تغییراتی در داخل کویت است. هدف عربستان این است که چون نتوانسته از طریق تکفیری‌ها بغداد را ساقط کند، باید به کویت دسترسی یابد تا در بصره و ناصریه (جنوب عراق) شروع به فعالیت کند و می‌خواهد بعد از اشغال جنوب یمن به سراغ جنوب خلیج‌فارس برود و در منطقه ناامنی ایجاد کند.

وی خطاب به دولتمردان عربستان اظهار داشت: به دولتمردان عربستان می‌گویم که همین مقدار ناامنی در منطقه باید پایان یابد؛ گسترش ناامنی‌ها به نفع هیچ کس نیست. امروز منطقه نیاز به آرامش و همکاری دارد. جهان اسلام عقب افتاده و عقب‌ماندگی به نفع جهان اسلام نیست و جهان اسلام و کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین عراق و سوریه نیاز به پیشرفت دارند؛ امیدواریم دولتمردان عربستان از این نوع دخالت‌ها دست بردارند و سعی کنند که در جهت منافع اسلام و مسلمین حرکت کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لزوم تشکیل ستاد فرماندهی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق است که چنین ستادی در دولت تشکیل شود. البته تشکیل این ستاد وظیفه دولت است و آقای روحانی مصمم است که این کار را انجام دهد  ومجمع تشخیص نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

رضایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نظر مجمع تشخیص در مورد بررسی برجام در مجلس یا شورای امنیت ملی چیست، گفت: مجمع تشخیص در این خصوص بحثی نکرده و نظری ندارد و ما موافق این هستیم که مسئله برجام براساس قوانین جلو برود.

وی در خصوص عدم دخالت نظامیان در سیاست افزود: نظامی‌ها حتما در بحث‌های جناحی ورود پیدا نمی‌کنند و قوانین کشور را رعایت می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که چرا مسئولان کشور به اظهارات آمریکا و صهیونیست‌ها پاسخ قاطعی نمی‌دهند، گفت: مسئله سیاست، مبارزه است و اگر طرف مقابل نسبت به شما چیزی را نسبت دهد و شما پاسخ ندهید، آن را به عنوان تایید از شما می‌گیرند؛ پس به حرف‌های آمریکا و غربی‌ها باید پاسخ داده شود و مقام معظم رهبری به خوبی پاسخ دادند و مسئولان دیگر نیز پاسخ خواهند داد، ضمن اینکه من در دو ماه اخیر به صورت مفصل در مورد آن توضیحاتی ارائه دادم.

رضایی درباره نظر مجمع تشخیص در خصوص نظارت استصوابی شورای نگهبان گفت: پیشنهاد ما این است که باید قبل از انتخابات آرامش جامعه را حفظ کنیم؛ تجربه نشان داده که با دعواهای لفظی، نظام از مواضع قانونی خود عقب‌نشینی نخواهند کرد و کسانی که آرامش جامعه را قبل از انتخابات بر هم بزنند، خودشان ضرر خواهند کرد.

وی تاکید کرد: مجلس‌، شورای نگهبان و ستاد انتخابات وظایفی دارند و ما تمام این وظایف را در قانون انتخابات احصاء کردیم و خدمت مقام معظم رهبری فرستاده‌ایم لذا سیاست‌های قانون انتخابات ابلاغ خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: تا زمانی که در کشور ما رهبری و ولایت فقیه وجود داشته باشد ما هیچ بن‌بستی نداریم پس چرا حاشیه‌ای ساخته می‌شود که آسیب به افراد و اشخاص وارد می‌شود؛ پیشنهاد ما این است که حاشیه‌سازی‌ها کم شود و همدلی‌ها افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon