همکاری رایزنی فرهنگی ایران در اروپا برای توزیع تنها نشریه کودکان افغانستانی

همکاری رایزنی فرهنگی ایران در اروپا برای توزیع تنها نشریه کودکان افغانستانی

مدیرمسئول نشریه «باغ» از توزیع ۸۰ نسخه از این نشریه در اروپا با کمک رایزن فرهنگی ایران در وین خبر داد و گفت:‌ این اقدام با هدف صیانت از فرهنگ و زبان فارسی مهاجران افغانستان انجام شده است،‌ اما برای ادامه‌دار بودن این روند هیچ حمایتی وجود ندارد.

محمدسرور رجایی مدیرمسئول نشریه «باغ» تنها نشریه کودکان و نوجوانان مهاجر افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌،‌ از توزیع 80 نسخه از شماره 44 نشریه باغ در اروپا خبر داد و گفت:‌ به دعوت محمدرضا وصفی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در وین 80 نسخه از شماره 44 نشریه را توسط یکی از دوستان که عازم اتریش بود،‌ ارسال کردیم و این 80 نسخه توسط رایزنی فرهنگی در وین میان کودکان مهاجر افغانستان و فارسی‌زبانان ساکن اروپا توزیع شد.

وی ادامه داد:‌ متأسفانه کودکان مهاجر افغانستان در کشورهای مختلف دنیا منابع و مطالبی که اختصاص به زبان فارسی و فرهنگ افغانستان باشد‌، به دستشان نمی‌رسد و در طول سال‌های گذشته همواره این گلایه وجود داشت که چرا امکانی برای در دسترس بودن مجله باغ و سیار مجلاتی که به حفظ هویت و زبان کودکان مهاجر کمک کند‌، برای آن‌ها فراهم نیست. پس از توزیع این 80 نسخه در اتریش و کشورهای اروپایی بازخوردهای متنوعی از طریق ایمیل،‌ تلگرام و ... داشتیم که خواستار ادامه دار بودن این توزیع بودند.

رجایی تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه این نشریه به صورت خودجوش منتشر می‌شود،‌ به لحاظ مالی این امکان وجود ندارد که به کشورهای دیگر نیز فرستاده شود،‌ البته ما تاکنون نسخه‌هایی را به سوئد،‌ استرالیا،‌ آلمان و ... فرستاده‌ایم اما نه با پست،‌ بلکه دوستانی که عازم این کشورها بودند‌، این نسخه‌ها را با خود برده‌اند.بنابراین ما به این روش ادامه خواهیم داد اما امکان اینکه نسخه‌ها به طور متناوب و دوره‌ای در حجم زیاد ارسال شود را نداریم.

وی افزود:‌ آقای وصفی رایزن فرهنگی ایران در وین حتی این پیشنهاد را داد که قیمت یک یورو برای اروپا را نیز از شماه های دیگر در نظر بگیریم تا از این طریق بخشی از هزینه حمل و نقل تأمین شود،‌ اما برای اینکه این شائبه پیش نیاید که ما از این کار اهداف مادی را دنبال می‌کنیم،‌ این اقدام را انجام نخواهیم داد.

 رجایی ادامه داد:‌ البته باید بگویم که ما نسخه پی‌دی اف این مجله را به بیش از 500 ایمیل از دوستان فرهنگی افغانستان نیز ارسال می‌کنیم. شاید در دوره‌های آینده بتوانیم وسعت این ایمیل‌هارا گسترش داده و بار یمهاجران افغانستان در سرزمین‌های دیگر نیز ارسال کنیم.

انتهای پیام/ 

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران