لزوم توجه بیشتر به آئین برگزاری جشن های نیمه شعبان


لزوم توجه بیشتر به آئین برگزاری جشن های نیمه شعبان

خبرگزاری تسنیم: جشن های نیمه شعبان امسال پایان یافت، اما کمبودها و مشکلاتی که هر سال وجود دارد، امسال نیز در قم تکرار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، اگر چه جشن های نیمه شعبان با حضور مردم هر ساله رونق زیادی دارد و شبکه های خبری نیز پوشش خوبی برای آن ارائه می کنند، اما کسانی که در قلب برگزاری این جشن ها حضور دارند، کمبودها و مشکلاتی را می بینند که هر سال تکرار می شود.

کارشناسان عرصه اجرا برگزاری جشن های نیمه شعبان در جمکران را از سویی ملی و فراملی عنوان می کنند، زیرا حضور بیش از دو میلیون نفر در ایام نیمه شعبان در یک مکان، سطح این جشن ها را فراتر از یک جشن شهری برده است و از سوی دیگر با توجه به امکانات تخصیص یافته، آن را در حد یک برنامه استانی تلقی می کنند.

بار اصلی جشن های نیمه شعبان بر روی ادارات و سازمان های قم است؛ شهرداری قم، نقش مهمی در برگزاری جشن دارد و اداراتی مانند دانشگاه علوم پزشکی، شرکت مخابرات قم، هلال احمر قم، نیروی انتظامی که خود شامل پلیس راهور و پلیس انتظامی است و سپاه علی بن ابیطالب، و شرکت های آب و برق، این جشن ها را برگزار می کنند.

سطح همه دستگاه های شرکت کننده در جشن های نیمه شعبان، در نهایت استانی است این در حالی است که سطح برنامه به شهادت همه دست اندرکاران و ناظران، ملی است. جمعیت قم یک میلیون و دویست هزار نفر است و توان مدیریت بیش از دو میلیون نفر در قم وجود ندارد.

تولیت مسجد مقدس جمکران نیز با این نظر موافق است و در جلسه شورای تسهیلات زائرین استان قم، با اشاره به ظرفیت قم در پذیرایی از زائران، گفته است: به نظر می رسد باید جشن های نیمه شعبان جدی تر گرفته شود و به معنای واقعی کلمه، جشن باشد. باید مانند ایام ارتحال امام خمینی(ره)، دستگاه های اجرایی در سطح ملی در جشن های نیمه شعبان حضور پیدا کنند و مدیریت ملی و بودجه ملی در اینجا حاکم باشد.

اما واقعا چه نقصانی در برگزاری جشن های نیمه شعبان در جمکران وجود دارد؟

به نظر می رسد علی رغم آمادگی برای حضور زائران، عملا نیازهای آنان برآورده نمی شود. به عنوان مثال شهرداری قم از توزیع 12500 یخ بسته ای در میان زائران تیرماه قم در حالی سخن گفته است که این یخ ها، مثل قطره آبی در مقابل 2 میلیون نفر زائر هستند.

شرکت مخابرات استان قم نیز هر سال نصب بی تی اس های سیار سخن می گوید اما باز هم تلفن های همراه با مشکل آنتن دادن روبرو هستند و اس ام اس ها به سختی منتقل می شوند.

شرکت برق از عدم وجود مشکل در برق جمکران سخن می گوید، اما کانکس های اطلاع رسانی شهرداری، امکان استفاده دایم از کولرهای خود را ندارند.

در کنار این مسائل، زائران در زیر آفتاب مستقیم هستند و حق میزبانی از ایشان که اطعام مناسب در شب نیمه شعبان و روز آن است، به جا آورده نمی شود.

 کوتاه اینکه ما به دنبال مقصر نیستیم، ولی سطح جشن ها را در حد یک جشن استانی دیدن، ظلم به زایران و حضرت حجت است، زیرا اساس انقلاب اسلامی براساس آموزه مهدویت شکل گرفته است ، پس باید دین خود راحضرت ولی عصر(عج) را بر اساس اصل تولی به خوبی ادا کنیم.

انتهای پیام/ب                                              

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon