گروه «هنر و تجربه» نبود، سینمای ملی افول می‌کرد

گروه «هنر و تجربه» نبود، سینمای ملی افول می‌کرد

حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در تازه ترین اظهارنظر خودش و در آستانه یک سالگی آغاز فعالیت گروه هنر و تجربه گفته است: گروه هنر و تجربه بخش مهمی از سینما ایران را احیا و فعال کرده‌است که اگر خاموش می‌شد، سینمای ملی افول می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه یک سالگی آغاز فعالیت گروه هنر و تجربه گفت‌وگویی را با سایت هنر و تجربه انجام داده است. ایوبی که خود با توجه به تجربیات سینمای جهان در این زمینه، پیشنهاد دهنده تشکیل این گروه بوده‎است، درباره موفقیت گروه هنر و تجربه طی این مدت تاکید می‎کند: مهم‌ترین دلیل موفقیت و بازخوردهای مثبت گروه هنر و تجربه، اجرای مناسب آن توسط شورای سیاست‌گذاری، دبیر و سایر دست‌اندرکاران این گروه کم تعداد اما پرثمر بوده‎است. همیشه ایده‌های خوب زیادی بوده‌ و هستند که با اجرای ضعیف و نامناسب از بین رفته‌اند. بنابراین جا دارد، همین جا از تمام دست‌اندرکاران گروه تشکر کنم.

رییس سازمان سینمایی در این گفت‌وگو که در آینده متن کامل آن منتشر می‌شود، گروه هنر و تجربه را باعث رشد و بالندگی سینمای ملی می‎داند:سینما و سینماگرانی که هنر و تجربه به آن‌ها می‌پردازد، از بخش‌ها و افراد اثر‎گذار سینمای ایران هستند . فعالین این بخش هم می‌توانند از جوانان با استعداد و توانا باشند و هم‌ فیلم‎سازان صاحب سبک و پیشکسوتی چون کیانوش عیاری و علیرضا داودنژاد. حداقل تاثیر تشکیل گروه هنر و تجربه بر سینمای ملی ایران می‌تواند این باشد که بسیاری از آثار سینماگران صاحب اندیشه ما که در فرآیند سخت و پیچیده اکران ممکن بود مجال عرضه نیابند یا سازندگانش در این فرآیند خسته و فرسوده شوند، اکنون جایگاهی پیدا کرده‌اند که دیده شوند و اهل نظر درباره آن‌ها بحث کنند. فراموش نکنیم دیده شدن فقط فروش میلیونی نیست. تمام فرآیند نمایش، جلسات نقد و بررسی ،بحث‌ پیرامون فیلم‌ها، بازخورد دربین اهل نظر و…باعث شده‌است سینماگران زیادی که علاقه‌مند به چنین مباحثی هستند، برای ادامه فعالیت امیدوار بشوند. از طرفی هنر و تجربه هم تبدیل به یک برند شود.

ایوبی اندیشه و  توجه به کیفیت فیلم و تماشاگر را اولویت اصلی هنر و تجربه می‌داند و دراین باره به سایت هنر و تجربه می‌گوید: از مهم‌ترین بخش‌های سینمای ایران بخشی است که با اندیشه سرو کار دارد، در دنیا هم این شاخصه سینمای ایران بیش‌تر مورد توجه است. اکنون این بخش با حداقل هزینه – در واقع بدون هزینه – به زندگی و اثربخشی‌اش در سینمای ملی ایران ادامه می‌دهد و به بهانه اکران فیلم‌ها در هنر و تجربه بحث‌های مختلف و ایده‌های تازه مطرح می‌شود. اگر نبود گروه هنر و تجربه این فیلم‌ها و سینماگران به طور قطع در چرخه اکران یا امکان حضور نمی‎یافتند یا گم می‌شدند، هم‌چون سالیان گذشته و به مرور این سینما مانند سینمای پررونق کودک و نوجوان از بین می‌رفت.

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش دیگری از تاثیر هنر و تجربه را در ارتباط با مخاطبان و تماشاگران می‌داند: مخاطبان این گروه اغلب دانشجویان و اقشار تحصیل‌کرده جامعه و سینماروهای حرفه‌ای هستند. خب این گروه از مخاطبان با هنر و تجربه در معرض سینما و مباحثی قرار می‌گیرند که برای‌شان جذابیت دارد. در واقع هنر و تجربه اغلب مخاطبانی را به شکل مستمر جذب می‌کند که سال‌ها از سالن‌های سینما دور بودند. سایت، مجله‌ و صفحاتی فعال و باکیفیتی برایشان تدارک دیده است که بتوانند ارتباط خود را با گروه حفظ کنند.

ایوبی تاکید می‌کند هنر و تجربه بخشی از سینما، تماشاگران و منتقدان را فعال کرده است که اگر خاموش می‌شدند، سینمای ملی افول می‌کرد : برای درک اهمیت سینمایی که هنر و تجربه به آن می‌پردازد باید فکر کنیم اگر این نوع سینما را از سینمای ایران بگیریم چه شاخصه مهمی خواهد داشت؟ آیا در بخش جلوه‌های ویژه و تکنیک‌های بصری اتفاق خارق‌العاده‌ای می‌افتد؟ اگر چنین اتفاقی هم بیافتد، در نهایت می‌شود سینمای آمریکا. در جذب مخاطب چند ده میلیونی اتفاقی رخ می‌دهد؟ انتهایش می‌شود سینمای هند. اما در بین این دو نوع سینما، روش دیگری بعد از انقلاب در سینمای جهان بروز کرد که سینمای ایران است. روش و پیشنهادی که از مهم‌ترین شاخصه‌های آن، سینمایی است که در گروه هنر و تجربه به آن پرداخته می‌شود.

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران