۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش معدن خراسان‌رضوی‌

10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش معدن خراسان‌رضوی‌

برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به ویژه در بخش معدن ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش معدن خراسان رضوی پیش بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، مقام معظم رهبری در گفته‌های خود به توسعه بخش معدن به عنوان یکی از جایگزین‌های نفت تأکید داشته و این موضوع را به هیئت دولت گوشزد کرده‌اند و باید در این زمینه اقداماتی را صورت دهند.

خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که در بخش معدن ظرفیت‌های زیادی دارد، این استان که به برخی از مناطق آن لقب عسلویه دوم در بخش معدن را داده‌اند، ‌هنوز زیرساخت‌های مورد نیاز برای بخش معدن در آن مهیا نبوده و به نظر می‌رسد برای توسعه این بخش باید موضوع زیرساخت بیش از دیگر موارد اهمیت داده شود.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که توسعه بخش معدن می‌تواند کشور را در برابر تحریم‌ها نیز محافظت کرده و مشکلات اقتصادی را کاهش دهد دلیل این موضوع هم این است که مواد اولیه بخش معدن به هیچ تحریمی وابسته نبوده و می‌توان در همه شرایط سیاسی و اجتماعی به آن تکیه کرد.

در خراسان رضوی 46 کانی مختلف وجود دارد، که بهره برداری از آنها می‌تواند در بهبود شرایط اقتصاد استان تأثیر زیادی داشته باشد اما برای استفاده کامل از این ظرفیت زیرساخت‌های لازم فراهم نبوده  اکنون مشکلات زیادی به لحاظ ساختار برای توسعه بخش معدن وجود دارد که باید به آنها توجه زیادی کرد زیرا توقع توسعه یافتن یک بخش بدون داشتن زیرساخت‌هایی از جمله راه آهن، ابزار و تکنولوژی و صنایع جانبی بیجا بوده و نمی‌توان از آن انتظار بیهوده داشت.

پیشگیری از خام فروشی اصلی ترین راهبرد خراسان رضوی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در همین زمینه گفت:  عمده مباحثی که برای توسعه بخش معدن  مطرح شده در حوزه خام فروشی بوده که در 3 بند مختلف برای استان خراسان رضوی تهیه و تدوین شده است.

راضیه علیرضایی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین این بندها فرآوری مواد معدنی است که برای شروع آن در حوزه فرآوری معادن آهن نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان پیش بینی سرمایه گذاری  شده است که پروژه‌های مربوط به آنها متوسط بین 50 تا 60 درصد پیشرفت دارند.

وی تصریح کرد: مباحث فرآوری آهن جز الویت‌های چند سال اخیر بخش صنعت و معدن استان بوده و به ویژه از سال گذشته که این طرح‌ها تسریع داشته و با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: هم اکنون سرمایه گذاران پروژه‌های جدید مشخص شده و  مجریان آنها اکثرا مهندسان ایرانی هستند و فرآیند فرآوری در استان با جدیت دنبال می‌شود.

علیرضایی خاطر نشان کرد: همچنین تکمیل فرآیند اکتشاف نیز یکی از موضوعات بسیار مهم در استان است که برای آن  نیز برنامه ریزی شده و امید می‌رود پس از سنگ آهن برای  سایر مواد معدنی  پس از سال 94 برنامه ریزی‌هایی صورت پذیرد.

ایجاد رشته مهندسی معدن در دانشگاه

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: هم اکنون در هیچ کدام از دانشگاه‌های خراسان رضوی رشته مهندسی معدن تدریس نشده و هیچ کدام از دانشگاه‌ها در این بخش ورود پیدا نکرده‌اند و این موضوع در استانی که به لحاظ منابع معدنی رتبه دوم را به خود اختصاص داده یک آسیب بزرگ است.

حسین نکاحی در همین زمینه با بیان اینکه برای حل این موضوع باید اقدامات اساسی به انجام برسد، اظهار داشت: هم اکنون امید می‌رود با توجه به رایزنی‌های انجام شده مساعدت‌های لازم توسط دانشگاه‌ها به انجام برسد تا نیروهای تخصصی این بخش فراهم شوند.

وی با بیان اینکه تا پیش از این اقتصاد استان با بخش معدن بیگانه بوده است، خاطرنشان کرد: باید در نظر گرفت که این موضوع در دراز مدت پاسخ دهی دارد و نباید انتظار داشت به محض ورود در این حوزه بازده اقتصاد بسیار بالایی نصیب استان شود به عبارت دیگر برای به ثمر نشستن سرمایه گذاری‌ها در بخش معدن باید صبر و حوصله مناسبی به خرج داد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه جایگزین کردن اقتصاد نفتی با اقتصاد معدن بیان کرد: باید بتوان برای بخش معدن زیرساخت‌های سخت افزاری و تکنولوژی مورد نیاز را فراهم کرد تا پس از چندی شاهد تولید ارزش افزوده این بخش باشیم.

نکاحی افزود: با توجه به اینکه کشور ما در حال حاضر با بحران آب رو به روست تغییر الگوی ارتزاق مردم از کشاورزی به سمت معدن در مناطق کم برخوردار می‌تواند در این بخش نیز کمک دهنده باشد.

سرمایه گذاری معدنی در مرزهای مشترک با افغانستان

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی نیز در همین زمینه با بیان اینکه معادن قسمت خواف و سنگان خراسان رضوی به صورت رگه‌ای تا افغانستان ادامه پیدا می‌کنند، گفت: می‌توان با سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی مشترک در بخش معدن در کاهش هزینه‌های بازرگانی این بخش اقدام مناسبی را به انجام رساند.

علی رسولیان اظهار داشت: سنگ آهن موجود در منطقه خواف و سنگان علاوه بر فراوانی از خلوص بالایی نیز برخوردار هستند  و می‌توان زمینه های فرآوری آنها را بهتر از سایر استان ها فراهم کرد و در این راستا اقداماتی برای فرآوری کانی‌های استخراج شده به ویژه سنگ آهن در دست انجام است.

وی افزود:  هم اکنون سهم تولید ارزش افزوده بخش معدن در خراسان رضوی حدود 1 درصد است که برای افزایش میزان آن برنامه ریزی‌هایی انجام شده که تأسیس کارخانه‌های کنسانتره و گندله سازی به ویژه در منطقه اقتصادی خواف و سنگان از جمله آنهاست.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه برخی از پروژه‌های بخش معدن که هم اکنون در خراسان رضوی در حال اجراست  حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، تأکید کرد: تعدادی از آنها تا پایان سال به بهره برداری رسیده و زیرساخت‌های فرآوری محصولات معدنی در استان را فراهم می‌کنند.

رسولیان با اظهار امیدواری نسبت به پیشرفت بخش معدن در خراسان رضوی تصریح کرد: هم اکنون برنامه‌های زیادی برای این موضوع در دست اجرا بوده که اکثر آنها در گروه صنایع بزرگ قرار می‌گیرند و می‌توانند به توسعه اقتصادی مناطق کم برخوردار استان کمک کنند.

با توجه به اظهار نظرهایی که در بالا ذکر شده می‌توان گفت یکی از محوری‌ترین برنامه‌هایی که برای پیشرفت اقتصادی استان در نظر گرفته شده توسعه بخش معدن و صنایع وابسته به آن است همچنین با توجه به شرایط جدید اقتصادی و ورود هیئت‌های تجاری می‌توان بر روی این موارد نیز برنامه ریزی‌هایی را به انجام رساند و از  این فرصت به وجود آمده برای تجهیز بخش معدن استفاده کرد.

همچنین راه آهن خواف به هرات که یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم برای توسعه بخش معدن است نیز باید مورد توجه قرار گرفته و از آن برای بهبود شرایط بخش معدن در راستای محقق کردن فرمایشات مقام معظم رهبری بهره برد زیرا هممانطور که بسیاری از کارشناسان اقتصاد به آن واقف هستند با سرمایه‌گذاری در بخش معدن علاوه بر توسعه متوازن در بخش‌های مختلف استان می‌توان در راستای بهبود صنایع مرتبط با آن نیز گام برداشت.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon