راه‌اندازی پارک علمی و فناوری و تدوین سند ملی صنعت چاپ

راه‌اندازی پارک علمی و فناوری و تدوین سند ملی صنعت چاپ

وزیر ارشاد در اختتامیه جشنواره صنعت چاپ پیشنهاد راه‌اندازی پارک علمی و فناوری و تدوین سند ملی صنعت چاپ توسط وزارت صنعت و معدن و وزارت ارشاد را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره صنعت چاپ پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 24 شهریور ماه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فاضلی رئیس اتاق اصناف، احمدمسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، لاله افتخاری نماینده مجلس و سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.

علی جنتی در این مراسم در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد مرحوم حسینعلی متین رضا پدر صحافی ایران، گفت: متین رضا یک عمر با صداقت، امانتداری، تدین، ایمان و نوآوری تلاش کرد و به عنوان یکی از سرآمدان صنعت صحافی مشهور بود.

وی ادامه داد: برگزاری پانزدهمین جشنواره صنعت چاپ را به اهالی فرهنگ و هنر تبریک می‌گویم و از اینکه این صنعت موجب شده تا شما هر روز پویاتر شوید خرسندم. نشر کتاب ایران با کمک اهالی صنعت چاپ توسعه یافته و مطبوعات با تلاش شما رونق دارد. گسترش دانش، آموزش و پرورش و آموزش عالی مدیون شماست، بخش‌های خدماتی، تبلیغاتی، گردشگری و بانکداری نیز مدیون شماست، شما بیش از آنکه صنعتگر باشید، هنرمندان عاشق و خلاق هستید. من چاپ را نه یک صنعت بلکه هنری ارزشمند می‌دانم. 

وزیر فرهنگ با بیان این مطلب که صنعت فرهنگی چاپ چند ویژگی دارد به این ویژگی‌ها اشاره کرد و گفت: نخست ارتباط گسترده آن با اغلب رشته‌های تولیدی، خدماتی و فرهنگی است. دوم ارتباط نزدیک صنعت چاپ با فناوری‌های روز دنیا به نحوی که صنعت چاپ را صنعتی روزآمد، گسترده و  گران‌قیمت می‌کند. سوم ارتباط تنگاتنگی است که با هنر دارد و در ایران از پیشینه‌دارترین صنایع است.

وی ادامه داد: در این برهه خاص از تاریخ ایران که همگی انتظار دارند کشور به سمت توسعه همه جانبه حرکت کند، صنعت چاپ هم باید به این سمت سوق داشته باشد و برای حرکت صنعت چاپ به سمت توسعه و پیشرفت باید چندین لازمه را بوجود آورد.

جنتی افزود:وجود آمار صحیح از وضعیت چاپ کشور، وضعت گذشته و آینده ضروری است. بهره‌گیری از فناوری‌های روز، حوزه‌های آموزش و پژوهش در چاپ امری ضروری است. همچنین راه‌اندازی پارک علمی و فناوری صنعت چاپ از جمله مواردی است که آن را پیشنهاد می‌کنم تا بررسی شود، تدوین سند ملی صنعت چاپ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارشاد با همکاری تشکل‌های صنفی نشر امری ضروری است.

وی گفت: بازنگری و اصلاح قوانین برای سهولت کسب و کار، توسعه وپیشرفت صنعت چاپ با همدلی دست اندرکاران و متخصصان این صنعت و کمک تشکل‌های صنفی و حمایت وزارت ارشاد و صنعت و معدن لازم است.

جنتی ادامه داد: دولت نیز باید با ایجاد فضای امن در داخل کشور و برقراری ارتباط با سایر کشورها آن دسته از صنوفی که توانایی صادرات و ارائه خدمات دارند یاری کنند. با توجه به وضعیت منطقه و  توان کشور صنعت چاپ می‌تواند از این فرصت بهره‌برداری کند، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستند.

وی تصریح کرد: صنعت چاپ باید خود را برای شرایط پساتحریم آماده کند. هدایت هوشمندانه سرمایه‌گذاری‌ها به سمت نیازهای فعلی و آینده کشور و انتقال سرمایه‌ها به داخل کشور بسیار حیاتی است. جذب و به کارگیری نخبگان در صنعت چاپ می‌تواند به رشد و اعتلای آن کمک فراوانی کند و کشور را در تولید تجهیزات مدرن یاری کند.

وزیر ارشاد از برنامه گسترده دولت برای توسعه کشور خبر داد و گفت: در صورت گشایش و رفع تحریم‌های اقتصادی می‌توان به این برنامه عمل کرد. اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت چاپ الگوی مناسبی برای رشد و توسعه خواهد بود. رؤسای تشکل‌های چاپ باید جلساتی را برای توسعه این صنعت برگزار کنند. وزارت ارشاد هم آمادگی خود را برای بررسی اعلام می‌کند.

وی با اشاره به جشنواره صنعت چاپ ویژگی‌های برگزاری آن را چنین برشمرد، این جشنواره فرصت قدردانی از پیشکسوتان و بزرگان چاپ را به وجود می‌آورد. همچنین زمینه تقدیر از کارآفرینان، سرمایه گذاران و زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید را فراهم می‌کند. علاوه بر آن با برگزاری رقابت بین فعالان چاپ زمینه ارتقای کیفی محصولات را به وجود می‌آورد.

جنتی در پایان گفت: ارشاد تلاش می‌کند با همکاری‌های اتحادیه صنفی و با بازنگری در قوانین مرتبط موانع موجود برسر راه فعالیت رو به جلوی این صنعت را از پیش بردارد و در این راه از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران