جشنواره‌ انگور فرصتی برای استحکام در لایه‌های اجتماعی است

جشنواره‌ انگور فرصتی برای استحکام در لایه‌های اجتماعی است

معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی گفت: برگزاری جشنواره‌ انگور، بزرگترین فرصت برای ایجاد همبستگی محلی و منطقه‌ای و تداوم و استحکام در لایه‌های اجتماعی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، اسدالله درویش‌امیری شامگاه روز سه‌شنبه در جشنواره انگور که در دهکده ساحلی چی‌چست ارومیه و با همت شهرداری ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری جشنواره‌های این چنینی با موضوعات متعدد، به دلیل سابقه تاریخی و وسیعی که در اقصی‌نقاط کشور دارد، چندین سال است که ایران برگزار می‌شود.

معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف در کشور گفت: هم اکنون جشنواره‌هایی همچون جشنواره غذا، برف، ورزش‌های زمستانی، ایلات عشایر، جشنواره برداشت محصول گندم و برنج، جشنواره گل و گیاه و نیز جشنواره پسته در کشور برگزار شده و یا در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن جشنواره گل نرگس در بهبهان که امسال به ثبت ملی رسیده، جشنواره لاله‌های وحشی و بیابانی در ایلام و جشنواره‌های موسیقی محلی و لباس‌های سنتی توسط ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها برگزار می‌شود.

درویش‌امیری افزود: بی‌شک برگزاری چنین جشنواره‌هایی، فرصت مناسبی برای آشنایی و بازگرداندن ظرفیت‌های موجود در سنت و فرهنگ گذشتگان به شمار می‌رود چون متاسفانه تحولات اجتماعی و فرهنگی سبب فراموشی بخشی از آن شده است.

معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: با توجه به اینکه برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره انگور سنت‌های اصیل و بومی استان را به نمایش می‌گذارد، در تقویت بنیان اجتماعی و فرهنگی جامعه بسیار موثر است.

درویش‌امیری با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره اظهار داشت: این جشنواره، توانمندی‌های آذربایجان‌غربی در بخش گردشگری را به نمایش می‌گذارد و در این باره هر استانی از قابلیت‌های خاصی در حوزه گردشگری و جاذبه‌های طبیعی برخوردار بوده و فرصتی را برای معرفی جذابیت‌های درون و برون استان فراهم می‌کند.

معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی با ابراز تاسف از اینکه هم‌اینک جامعه با سنت‌های گذشتگان فاصله بسیاری گرفته است گفت: به همین منظور در جشنواره سال گذشته غذاهای سنتی که در اردبیل برگزار شد، 400 غذای سنتی به نمایش گذارده شده و 45 نوع آش نیز در جشنواره زنجان معرفی شد.

درویش‌امیری تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از جوانان نسل جدید با نوع تغذیه گذشتگان که همراه با سلامتی جسمی بودند ناآشنا بوده و به دلیل ضعف در شناخت غذاهای سالم و بومی به سمت غذاهای آماده یا "فست‌فود"رفته‌اند.

وی با بیان اینکه با برگزاری این جشنواره‌ها به دنبال انسجام و همدلی محلی، منطقه‌ای و ملی هستیم افزود: خوشبختانه آذربایجان‌غربی دارای تنوع زبان، گویش، اقوام، مذاهب، فرهنگ، لباس و موسیقی بوده و برگزاری جشنواره‌های این چنینی بزرگترین فرصت برای ایجاد همبستگی محلی و منطقه‌ای و تداوم و استحکام در لایه‌های اجتماعی به شمار می‌رود.

درویش‌امیری با اشاره به اینکه 300 هزار هکتار از اراضی ایران زیر کشت انگور است بیان کرد: در این باره در کشور آمریکا 100 هزار هکتار از اراضی، زیر کشت انگور بوده و ایالات متحده، 60 درصد تولیدات خود را به جهان صادر می‌کند بنابراین درآمدهای ناشی از محصول انگور این کشور، برابر با درآمد یک سال نفت جمهوری اسلامی ایران است.

 وی با ابراز تاسف از اینکه ملت و مردم در مدیریت آب، عملکرد مناسبی نداشته‌اند اظهار داشت: متاسفانه مردم و مسئولان طرز استفاده صحیح از آب را نمی‌دانند.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon