آغاز سهمیه بندی پایه و عملکردی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از اول مهر

آغاز سهمیه بندی پایه و عملکردی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از اول مهر

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند ناوگان عمومی با تشریح جزئیات اجرای طرح سهمیه بندی پایه و عملکردی ۸۰۶ هزار ناوگان حمل ونقل عمومی کشور گفت: این طرح از اول مهرماه امسال اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شهرام آدم نژاد در نشست خبری با بیان  این که از سال 89 بحث سهمیه بندی گازوئیل آغاز شد، اظهار کرد: 806 ناوگان حمل ونقل عمومی در کشور داریم که از سوخت گازوئیل استفاده می کنند که در 9 طبقه جانمایی شدند.

وی تصریح کرد: چون به همه گروه ها به یک اندازه سوخت داده می شد انحراف معیار بسیاری داشتیم.

وی با بیان  این که انحراف معیار در سال های اخیر کاهش یافت، بیان کرد: یکی از بحث های این بخش این بوده که به چه میزان سوخت به ناوگان حمل و نقل عمومی داده شود.

وی با بیان این که در گازوئیل درست مصرف کردن ماموریت است، گفت: حدود 50 درصد مصرف گازوئیل در بخش حمل ونقل عمومی مصرف می شود.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری یادآور شد: بهمن ماه سال گذشته هیئت دولت مصوبه تحت عنوان توزیع سوخت بر اساس پیمایش داشت که بر اساس آن تکالیفی را بر عهده ارگان ها و سازمان های ذی ربط گذاشت.

آدم نژاد ادامه داد: اساس کنترل مصرف سوخت باید مطابق سامانه های رهیاب باشد، بر این اساس باید سامانه های رهیاب روی 806 هزار ناوگان حمل و نقل عمومی نصب شود.

وی با تاکید بر این که باید تا اول مهرماه امسال این سامانه روی ناوگان حمل ونقل عمومی نصب شود، اظهار کرد: زمان شروع توزیع سوخت بر اساس پیمایش اول اردیبهشت امسال بود، اما با چند مشکل اساسی مواجه بودیم از جمله اطلاعات را باید به صورت آنلاین ارسال می کردیم که لازمه این کار تعویض تمام کارت های سوخت بود. از سوی دیگر فقط 300 هزار خودرو در کشور سند حمل می گیرند یعنی 500 هزار خودرو عمومی سند حمل نمی گیرند.

وی بیان کرد: مشکل دیگر فعالیت ناوگان در حمل ونقل درون شهری و برون شهری بود و نمی شد یک ملاک را برای تخصیص سهمیه سوخت  برای این خودروها در نظر گرفت.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری، بیان کرد: توزیع سوخت در دو شکل انجام می شود؛ یک شکل سهمیه پایه است که به همه ناوگان درون شهری و برون شهری و دارای سند حمل و غیر سند حمل داده می شود.

آدم نژاد ادامه داد: همچنین بر اساس عملکرد سهمیه سوخت در قالب یازده بخش به ناوگان حمل و نقل عمومی سوخت داده می شود. 

وی با بیان این که باید در این پروژه پیمایش بر اساس عملکرد را به لیتراژ تبدیل می کردیم، گفت: برای این کار جدول قوائد را طراحی کردیم که مشخص می کند چه خودرویی در چه مسیری باید سوخت دریافت کند. 

وی با بیان این که 2131 باب جایگاه عرضه سوخت داریم که 1856 جایگاه بر خط هستند، گفت: سوخت در دو پیمانه به کارت ها واریز می شود، از اول مردادماه طرح مذکور را برای همه جایگاه ها به صورت رفت و برگشت محاسبه کردیم. 

وی تاکید کرد: این طرح از اول مهرماه در سراسر کشور شروع می شود، البته هیچ اتفاقی نمی افتد چون سهمیه پیمانه اول را به همه خواهیم داد برای پیمانه دوم رانندگان باید در 1856 جایگاه سوخت بر خط یک بار سوختگیری کنند.

به گزارش تسنیم قرار بود ثبت پیمایش ناوگان عمومی برای توزیع سهمیه جدید گازوئیل از اولین روز خردادماه امسال آغاز شود. آدم نژاد در این باره گفته بود: از فردا برنامه‌ریزی توزیع سهمیه سوخت گازوئیل ناوگان حمل و نقل عمومی ‌بر اساس پیمایش آغاز می‌شود و از اول خرداد هم اجرا خواهد شد. این طرح در دو مرحله اجرا می‌شود و از فردا عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای(‌کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس ) بر اساس بارنامه و صورت وضعیت، ثبت و در تخصیص سوخت مصرف خرداد ( بر اساس پیمایش) محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه 400 هزار کامیون، 20 هزار اتوبوس و 36 هزار مینی‌بوس بین‌شهری وجود دارد، تأکید کرد: ‌از فردا هیچ‌گونه تغییری در ارائه سوخت این ناوگان به وجود نمی‌آید، بلکه عملکرد آنها بر اساس پیمایش ثبت می‌شود و این پیمایش در خرداد ماه ملاک ارائه سوخت خواهد شد.

آدم‌نژاد گفت:‌ مرحله دوم طرح از اول مهر 95 آغاز می‌شود و میزان سوخت برای همه ناوگان اعم از درون شهری و برون شهری و تردد بر اساس سامانه موقعیت‌یاب جغرافیایی (جی پی اس) محاسبه و سوخت ارائه می‌شود.

وی گفت: اطلاعات همه ناوگان اعم از کامیون‌، اتوبوس و مینی‌بوس در سامانه متمرکز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ثبت و پس از پایش و راستی‌آزمایی با توجه به مدارک و اطلاعات، بارنامه، پلاک خودرو و صورت وضعیت، این داده‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای تخصیص سوخت اعلام می‌شود.

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش هوشمند ناوگان عمومی کشور هدف از اجرای این طرح را توزیع عادلانه سوخت، ‌جلوگیری از قاچاق سوخت و نظم بیشتر حمل و نقل عمومی اعلام کرد. این طرح بر اساس مصوبه هیئت وزیران و طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرایی می‌شود.

این در حالی بود که 30 اردیبهشت امسال آدم نژاد از تعویق یکماهه اجرای طرح مذکور خبر داده و به تسنیم گفته بود: قرار بود از اول خرداد ماه سهمیه سوخت ناوگان عمومی دیزلی براساس میزان پیمایش تخصیص یابد.

وی ادامه داد: برای این اساس مقرر شد که میزان سوخت مبتنی بر پایش ناوگان باشد براین اساس از اردیبهشت سال جاری اطلعات مربوط به بارنامه جمع‌آوری، پایش و راست‌آزمایی شد.

آدم‌نژاد با تاکید بر اینکه این اطلاعات شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای تخصیص سهمیه سوخت ماهانه منتقل شد گفت: نکته قابل توجه در این طرح این است که معماری پروژه نسبت به گذشته تغییر کرده است. به عبارت دیگر در گذشته سوخت به همه ناوگان تخصیص می‌یافت اما در این طرح سوخت براساس اطلاعات و داده های آماری ناوگان تخصیص می‌یابد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری با بیان اینکه  اطلاعات و یکپارچگی اطلاعات اندکی زمان‌بر است تاکید کرد: شماری از رانندگان اطلاعات خود را در سیستم تکمیل نکردند بویژه آن دسته از رانندگانی که وسیله نقلیه خود را منتقل کرده‌اند.

آدم‌نژاد ادامه داد: با توجه به این مسئله و برای جلوگیری از تضیع حقوق رانندگان کارگروه تصمیم گرفت که سهمیه سوخت خردادماه را بدون تغییر به ناوگان حمل و نقل عمومی تخصصی دهد و از اول تیرماه سال جاری سهمیه سوخت تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه از رانندگان می‌خواهیم کماکان نسبت به ثبت اطلاعات خود در سایتی که وزارت کشور اعلام کرده است بیان کرد: کماکان ثبت اطلاعات در این سامانه انجام می‌شود و رانندگان وسیله‌ حمل و نقل عمومی خواهشمندیم در زمینه تکمیل اطلاعات اقدام کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه