بورس هم قربانی سیاست کنترل تورم شده است

بورس هم قربانی سیاست کنترل تورم شده است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ دولت برای بهبود شرایط اقتصادی و نیز بورس باید در سیاست کنترل تورم تجدید نظر کند و از فشار خود بر بنگاهها بکاهد.

علیرضا کریم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به این که خوش‌بینی‌های حاصل از رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای نیز نتوانسته است موجب توقف روند نزولی شاخص و قیمت سهام در بورس شود گفت: انتظار برای نهایی شدن توافق و نیز شروع رفع تحریم ها، سیاستهای انقباضی دولت در زمینه کنترل تورم، کاهش قیمت جهانی نفت، افت قیمت‌های جهانی کالاهای مختلف و نیز نامساعد بودن شرایط جهانی برخی صنایع موجب عمیق تر شدن رکود حاکم بر بازار سرمایه شده است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود:‌ افت سهام شرکت‌هایی مانند فلزات اساسی که با قیمت کالاهای جهانی ارتباط دارند نیز یکی از مواردی است که این روزها در بازار بیشتر به چشم می خورد و موجب شده تا سهامداران به سهام شرکتهای کوچک اقبال نشان دهند.
وی در خصوص نقش سیاستهای انقباضی دولت در تشدید رکود و افت بازار سرمایه تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم، دولتمردان ‌همه همت خود را برای تحقق شعار کنترل تورم به کار بستند که تا حدودی در این زمینه نیز موفق بوده اند، با این وجود اولویت دیگر دولت و بانک مرکزی از جمله ایجاد رونق اقتصادی و کاهش بیکاری تاکنون به ثمر نرسیده است و بر این اساس این روزها شاهد این هستیم که رکود سنگینی بر اقتصاد و بنگاههای تولیدی حاکم شده که بازار سرمایه نیز از آن بی بهره نیست.
این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت:‌ گواه این مطلب را می توان در گزارشهای منتشر شده توسط شرکتها جستجو کرد که حکایت از انباشت قابل ملاحظه کالا در انبارها و کاهش دوره وصول مطالبات و گردش کالا و نیز افت سودآوری آنها و در برخی موارد زیاندهی دارد.
وی در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانک بر رونق بازار سرمایه تاکید کرد:‌ بنظر می رسد دولت با این سیاست به دنبال کاهش هزینه های بانکها باشد و با هدف روانه شدن نقدینگی از بانکها به بورس این کار دنبال نمی شود؛ چرا که در وهله نخست یکی از منابع کسب سود بانکها دریافت نقدینگی مردم و دادن تسهیلات به بنگاهها با بهره های بالاتر است و از سوی دیگر اگر مسولین دلسوز تولید و رونق آن هستند باید شرایط دادن تسهیلات به بنگاهها را با بهره کمتر فراهم کنند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: ‌در شرایط کنونی به نظر می رسد با توجه به کاهش جهانی قیمت نفت و نیز افت درآمدهای دولت که قسمتی از آن به تحریم ها باز می گردد دولت بهترین راه حل را فشار بر صنایع و بنگاههای تولیدی جستجو می کند و به همین دلیل است که موضوعاتی چون نرخ بهره مالکانه سنگ آهنی ها و نیز نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و مشکلات پالایشگاه‌ها را به عنوان ابهامات حل نشده باقی گذاشته است.
وی افزود:‌ دولت باید برای بهبود شرایط اقتصادی و نیز بازار سرمایه از فشار خود بر بنگاهها بکاهد و به فکر راه حل های دیگر از جمله کاهش هزینه های غیرضروری باشد؛ چرا که شیوه کنونی دولت برای کسب درآمد با فشار بر بنگاهها، در آینده نزدیک به تعطیلی صنایع در کشور منجر خواهد شد.
این کارشناس بازار سهام در خصوص آینده بازار سرمایه گفت:‌ به نظر می رسد با پایان یافتن مهلت بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا و آغاز رفع تحریم ها رفته رفته شاهد بروز نشانه هایی از رونق در اقتصاد کشور و در پی آن بهبود شرایط بازار سرمایه باشیم.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه