نابودی میلیون‌ها باکتری و موجود زنده با جابه‌جایی سنگ‌های کوه

نابودی میلیون‌ها باکتری و موجود زنده با جابه‌جایی سنگ‌های کوه

یک مسئول گروه کوهنوردی کشور گفت: وقتی کوهنوردی می‌کنیم نباید راه جدیدی برای عبور ایجاد کنیم یعنی اصطلاحاً نباید پاکوب جدید درست کنیم؛ زیرا وقتی که با پاکوب جدید سنگی در کوهستان جابه‌جا می‌شود،پناهگاه میلیون‌ها باکتری و موجود زنده از بین می‌رود.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، عبدالحسین امینی با بیان ضرورت‌ها برای حفظ طبیعت کوهستان، اظهار کرد: بیشترین خسارت‌ها به فضای کوهستان توسط کسانی وارد می‌شود که صرفاً از کوه برای تفریح استفاده می‌کنند زیرا برخورد آنها با طبیعت کوهستان همچون پارکی است برای پیک‌نیک؛ لذا این دسته از افراد بیشترین زباله را در طبیعت و کوهستان می‌ریزند.

این مسئول گروه کوهنوردی افزود: ما حتی‌الامکان همواره باید برای حفظ این موهبت الهی تلاش کنیم اما واقعا باعث تاسف است که می‌بینیم از یک بوته گیاه که در بلندی کوهستان رشد کرده یک پلاستیک آویزان بوده یا در ریشه گیاهان طبیعی شیشه‌ای فرو رفته است.

وی افزود: دسته دیگری که از طبیعت کوهستان استفاده می‌کنند، کوهنوردان هستند که متاسفانه گاهی بین آنها نیز افراد بی‌مبالات دیده می‌شود، در صورتی‌که یک فصل از مقدمات کوهنوردی به حفاظت از محیط زیست کوهستان اختصاص داده شده است.

در کوهستان پاکوب جدید ایجاد نکنیم

امینی گفت: یکی از راه‌های این حفاظت از کوهستان این است که وقتی کوهنوردی می‌کنیم راه جدیدی برای عبور ایجاد نکنیم یعنی اصطلاحاً پاکوب جدید درست نکنیم؛ وقتی چند کوهنورد با هم ازکوه بالا می‌روند نباید هر یک راه جدیدی را انتخاب و پاکوب جدید درست کنند زیرا با پاکوب جدید یک سنگ در کوهستان جابه‌جا می‌شود در محیط زیست دخالت شده و گیاهان زیرپا از بین می‌روند.

مسئول گروه کوهنوردی بسیج موسسه انیستیتو پاستور ایران یکی دیگر از استراتژی‌ها و سیاست‌های کوهنوردی را برگرداندن زباله‌های ایجاد شده در بالای کوه دانست و گفت: حتی زباله‌هایی مانند پوست میوه‌ها که از نظر محیط زیست اشکال ندارند نیز نباید در معرض دید باشند زیرا منظره بدی را درست می‌کنند.

وی ادامه داد: تبلیغات برای کوهنوردی کم است؛ بنده شعاری را نوشته‌ام با این مضمون که «افتادن یک زباله قامت کوهنوردی را خم می‌کند»؛ این نوشته‌ها برای کوهنوردان جالب بود و به نوعی تبلیغ و خودآگاهی است.

امینی عنوان کرد: کوهنوردی یک ورزش بسیار سالم و مفرح است که جنبه درمانی برای مبتلایان به افسردگی دارد، بر همین اساس نمی‌توان جلوی ورود افراد به محیط کوهستان را به خاطر جلوگیری از آلودگی گرفت اما می‌توان اقدامات بهتری مانند قراردادن سطل‌های زباله در نقاط مختلف کوه انجام داد؛ در حال حاضر سطل‌های زباله‌هایی که در کوهستان وجود دارند خراب و شکسته شده‌اند و بیشتر اوقات زباله‌ها از آن سرریز می‌شوند.

این مسئول گروه کوهنوردی گفت: از نظر روانی وجود آشغال باعث می‌شود آشغال جدید ریخته شود اما اگر محیط تمیز باشد به خود اجازه نمی‌دهیم آشغال‌ها را روی زمین بریزیم.

سوزاندن آشغال معضلی برای محیط زیست است

وی به معضل دیگری اشاره کرد و گفت: سوزاندن آشغال خود معضل محیط زیستی به وجود می‌آورد؛ با سوزاندن، آشغال از بین نمی‌رود بلکه از شکلی به شکل دیگر در می‌آید.

امینی بر موضوع مهمی تاکید کرد و گفت: طبیعت میلیون‌ها سال تلاش کرده و به این نتیجه رسیده که سنگ یا گیاهی باید در نقطه خاصی قرار داشته باشند اما وقتی که ما آنها را جابه‌جا می‌کنیم، پناهگاه میلیون‌ها باکتری و موجوداتی مانند مورچه، خرخاکی و قارچ‌هایی را که در زیر آن زندگی می‌کنند و هر یک به بالانسی رسیده‌اند را از بین می‌بریم.

این مسئول گروه کوهنوردی گفت: هر کدام از حشرات موجود در طبیعت نقشی را برعهده دارند و با جابه‌جایی پناهگاه آنها، زندگیشان از بین می‌رود زیرا در این حالت در معرض نور یا سرمای زیاد قرار می‌گیرند؛ گیاهان نیز پناهگاه حیوانات بسیار ریزی هستند که مجموعه آنها طبیعت را برای ما نگهداری می‌کنند و هریک رسالتی دارند.

می‌توان گیاهان کوهی را تجاری کرد

وی کندن گیاهان کوهی را اشتباه دیگر افرادی دانست که معمولاً برای تفریح، کوه را انتخاب می‌کنند زیرا این کار هم طبیعت را از بین می‌برد و هم سبزیجات کوهی؛ اگر سبزی کوهی از ریشه کنده شود باید ده‌ها سال دیگر منتظر بمانیم تا تخم آن در جایی بیفتد و شرایط مهیا شود تا دوباره رشد کند اما اگر به صورت علمی برداشت شود، می‌توان تخم این گیاهان را در وسعت بیشتر کشت داد و تجاری کرد.

امینی بردن توریست بدون هیچ ضابطه‌ای را به محیط‌های طبیعی و بکر، مخرب طبیعت برشمرد و گفت: متاسفانه سودجویان طبیعت‌های بکر را کشف کرده و توریست‌های فراوانی را به این نقاط می‌برند که عوامل مخرب محیط زیست هستند زیرا افراد معمولاً با نحوه برخورد با محیط زیست آشنا نیستند و مجموعه جای پای آنها در طبیعت سنگ‌ها را پودر می‌کند.

داروی بیماری‌ها در طبیعت است

این مسئول گروه کوهنوردی با اشاره به اینکه اکثر قریب به اتفاق داروهایی که داریم منشا طبیعی دارند، گفت: داروهای طبیعی که برای بشر مفید است از پونه و نعنا و ریحان گرفته تا گیاهان پیچیده‌تر، در طبیعت وجود دارد؛ مقدار زیادی از داروهای شیمیایی و ضد سرطان منشأ طبیعی داشته که معمولاً گیاهان کوهی هستند و برگرفته از عصاره و یا تغییر فرمول آنها در آزمایشگاه است.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های ما داروی خود را در طبیعت دارند، افزود: کشور آلمان قدر این موهبت الهی را دانسته و با مطالعه تخم گیاهان کوهی و تشخیص نوع خاک و آب و هوای مناسب رشد آن نوع گیاه؛ گیاهان طبیعی و دارویی را در گلخانه کاشته، در سطح وسیع تکثیر کرده‌ است و با کندن غیر اصولی طبیعت را تخریب نمی‌کند.

امدادگری در کوه ضعیف است

امینی در پایان به یکی دیگر از معظلات کوهنوردان اشاره کرد و گفت: ضعف در امدادگری مشکل بزرگ کوهنوردان است و مراکز امداد تقریبا تشکیلاتی در کوه ندارند درصورتی که باید یک امدادگر مقیم در کوه حضور داشته باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon