«رفیعی» انتخاب من نیست و مجری دستورات انجمن نیستم

«رفیعی» انتخاب من نیست و مجری دستورات انجمن نیستم

دبیر جشنواره مقاومت گفت: من توسط مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت انتخاب شده‌ام و حفیظ‌الله رفیعی، مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس انتخاب من نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست رسانه‌ای دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت برگزار شد و حسین پارسایی دلیل نشست خبری خود را یک جلسه تجلیل با حضور رسانه‌های فراگیر دانست. وی هدف از شکل جدید جشنواره را تشویق و ترغیب دستگاه‌ها برای مشارکت در حرکت‌های فرهنگی در حوزه تئاتر مقاومت دانست تا منجر به ایجاد انگیزه شود.

پارسایی از مشارکت 50 تا 60 درصدی بنیاد روایت از جشنواره خبر داد و گفت: یک میلیارد و 500 میلیون تومان درخواست بودجه کرده ام که 750 میلیون تومان از آن را بنیاد متقبل شده است و در صورت پیشرفت کار 10 درصد دیگر نیز توسط بنیاد تامین می‌شود. برای باقی بودجه ما از چندین نهاد، مانند وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسسه اوج، مترو تهران و... درخواست بودجه کرده‌ایم. در صورت امکان قرار است در متروهای تهران اجرای آثار بی کلام 3 تا 5 دقیقه‌ای نیز داشته باشیم.

معاون فرهنگی دانشگاه‌های فرهنگ و هنر علمی‌ و کاربردی افزود: در پایان جشنواره گزارش مالی را منتشر می‌کنم، همچنین برای سالن اسوه برنامه‌‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم و به دنبال ساخت سالن پرتابل در حیاط بنیاد روایت هستم.

وی تصریح کرد که در شکل جدید به جای داشتن چند اجرای شتاب‌زده،‌ چند کار با فضایی راحت اجرا می‌شود و ادامه داد: جشنواره مقاومت در دوره پانزدهم با توجه به سیاست‌های فرهنگی که بنیاد روایت تبیین کرده با تاکید بر تولید و اجرای آثار شکل گرفته است. در حقیقت جشنواره برآیند اجرای عمومی آثاری است که با موضوع مقاومت و دفاع مقدس روی صحنه رفته‌اند. اجراهای عمومی بخش اول جشنواره در سال 93 آغاز شده که حمایت از این آثار برعهده جشنواره تئاتر مقاومت بوده است و تعداد آثار به صحنه رفته در سال 93، 27 عنوان اثر نمایشی بوده است.

مشاور تولید نمایش حوزه هنری، با بیان اینکه جشنواره تئاتر مقاومت سراسری است، گفت: اعتقادی به بین‌المللی بودن جشنواره ندارم؛‌ بلکه به نظرم باید نگاه به مسائل بین‌المللی باشد. موضوع شهدای غواص باید در عرصه بین‌المللی فراگیر شود و می‌توان آن را تنها مصروف به مصرف داخلی ندانیم، اکنون هم نمایش «دریادلان» با رویکرد شهدای غواص اجرا می‌رود.

پارسایی با اشاره به سابقه جشنواره تئاتر مقاومت که در آن 12 دوره با نام تئاتر دفاع‌مقدس برگزار شده است، گفت: علت تغییر نام جشنواره اتفاقات منطقه در دوره سیزدهم است. هر چند فراخوان جشنواره دیرهنگام بود، اما ارسال نمایش‌نامه از طریق ایمیل به دبیرخانه رویه‌ای نو برخلاف دیگر جشنواره‌ها است.

داور جشنواره‌های استانی جشنواره تئاتر ماه، افزود: حکم دبیری خود را 21 مرداد دریافت کرده‌ام - پس از انتشار فراخوان - و در فرصت اندکی که داشتیم برای برگزاری جشنواره در هفته بسیج آماده شدیم، از همین رو جشنواره در چند بخش برگزار می‌شود. من یک برنامه و بودجه مصوب نوشتم و تحویل بنیاد روایت دادم که تصویب شد. با آقای رفیعی هم اختلاف نظر نداریم اما معتقدم آدم‌ها در جایگاه حقوقی‌شان باید به محدوده اختیاراتشان قانع باشند. من مجری دستورات انجمن انقلاب و دفاع مقدس نیستم. من یک آدم فرهنگی هستم که برنامه‌هایم را به شکل مصوب ارائه کردم.

وی با اشاره به اینکه بنیاد روایت در شش ماه نخست سال هیچ کاری را از پیش نبرده است، گفت: تاکنون 700 عنوان نمایش‌نامه برای حضور در 5 بخش جشنواره و تشکیل جلسات بازبینی و بازخوانی در روزهای چهارشنبه برای نمایش‌های خیابانی و سه‌شنبه برای نمایش‌های صحنه‌ای داشته‌ایم. همچنین قرار است یک پلاتو برای بازبینی آثار صحنه‌ای تاسیس کنیم. محمدعلی خبری، حمیدرضا افشار، رضا صمدپور، کوروش زارعی و وحید آقاپور هم به عنوان بازبین با ما همکاری می‌کنند.

پارسایی درباره انتخاب آثار نهایی خاطرنشان کرد: از میان 100 اثر منتخب تعدادی از آثار در قالب حمایتی به اجرای عمومی در خواهد آمد که پیش‌بینی می‌شود 15 تا 18 اثر صحنه‌ای و خیابانی و 5 تا 8 اثر کودک و نوجوان مشمول آن شوند.

وی درباره راهکارهای اجرای آثار از اجرای همزمان آثار در استان‌های همجوار گفت که در این روش آثار منتخب میان استان‌ها تبادل خواهد شد.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت، افزود: پیش‌بینی شده از رمان‌های مطرح دفاع مقدسی، رادیو نمایش تولید شود یا به صورت برداشت آزاد، اجرای محیطی شود،‌ درخواست از یکی از نمایشنامه‌نویسان مطرح – با اشاره به علیرضا نادری - برای نمایشنامه‌خوانی برخی از آثارش را پیشنهاد داده‌ایم.

معاون فرهنگی دانشگاه‌های فرهنگ و هنر علمی و کاربردی در پایان گفت: آرزو دارم بهروز غریب‌پور یک اپرای مقاومت داشه باشد. با وی حرف زدم و گفته حاضر است ورکشاپی در هفته بسیج داشته باشد تا اپرای خرمشهر را شکل دهد. همچنین طرح‌هایی از آرش عباسی، نیما دهقان و امیر دژاکام را نیز بررسی کرده‌ایم و از نمایش «تکه‌های سنگین سرب» برای بخش مهمان جشنواره دعوت کرده‌ام. در حوزه اجراهای خیابانی نیز با باغ موزه قصر صحبت کرده‌ایم و آثاری را به این مکان معرفی می‌کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران