پروژه خط لوله گاز تاپی تا پایان سال جاری میلادی اجرایی می‌شود

پروژه خط لوله گاز تاپی تا پایان سال جاری میلادی اجرایی می‌شود

وزیر معادن و نفت افغانستان پس از بازگشت از عشق‌آباد به کابل و با حضور در جمع رسانه گفت که با توافق ابتدایی روی مشکلات موجود پیرامون انتقال خط لوله گاز تاپی، این پروژه تا پایان سال جاری میلادی اجرایی می‌شود.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «داوود شاه صبا»، وزیر معادن و نفت افغانستان اعلام کرد: کار عملی پروژه انتقال گاز ترکمنستان از افغانستان و پاکستان به هند (تاپی) تا ماه دسامبر سال جاری میلادی آغاز می‌شود.

وی که از عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان به افغانستان بازگشته با حضور در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: در جریان مذاکرات با مقامات ترکمنستان در مورد پروژه تاپی مشکلاتی که پیرامون این موضوع وجود داشت نیز حل شده است.

صبا افزود: در حال حاضر متخصصان افغانستان روی طرح پیش‌نویس توافقنامه خط لوله گاز تاپی با همکاری بانک آسیایی کار می‌کنند.

وزیر معادن و نفت افغانستان تأکید کرد: انتظار می‌رود چگونگی استفاده از خط لوله گاز تاپی در افغانستان و نحوه خریداری آن در توافقنامه نهایی مشخص شود.

در ادامه وی اذعان داشت: تمام نگرانی‌ها پیرامون پروژه تاپی مطرح شد و در باره مسائلی از قبیل مشکلات امنیتی، مالکیت، نیروی کار و آموزش توافق ابتدایی صورت گرفته است.

صبا تصریح کرد: براساس توافقنامه انجام شده میان کابل و عشق‌آباد، افغانستان به هر میزان که تمایل داشته باشد می‌تواند از ترکمنستان گاز خریداری کند.

وی اظهار داشت: در مسیر انتقال خط لوله گاز ترکمنستان به هند 12 پمپ فشار نصب می‌گردد که از این تعداد 5 پمپ آن در خاک افغانستان نصب می‌شود که منجر به سودهی سالیانه یک میلیارد دلار برای این کشور خواهد شد.

داوود شاه صبا وزیر معادن و نفت افغانستان خاطرنشان کرد: براساس توافقنامه جدیدی که میان کابل و کشورهای سهامدار در پروژه تاپی به امضا رسید، سهم افغانستان از خط لوله گاز تاپی در ده سال نخست 500 هزار متر مکعب، در ده سال دوم یک میلیون متر مکعب و در ده سال سوم یک میلیون و 500 هزار متر مکعب می‌باشد.

یادآور می‌شود که داوود شاه صبا وزیر معادن و نفت افغانستان در رأس یک هیئت عالی‌رتبه برای گفت‌وگو پیرامون پروژه تاپی به عشق‌‌آباد پاتخت ترکمنستان سفر کرده بود.

پیش از این نیز یک مقام دولتی در عشق‌آباد گفته بود که احتمالا ساخت لوله انتقال گاز 10 میلیارد دلاری به افغانستان برای انتقال گاز ترکمنستان به هند که مدت طولانی به تعویق افتاده بود، در اوایل ماه دسامبر سال جاری میلادی آغاز می‌شود.

خاطرنشان می‌کند که طولانی‌ترین بخش خط لوله تاپی از افغانستان می‌گذرد و به گفته کارشناسان با اجرایی شدن این پروژه بیش از 50 هزار فرصت شغلی در این کشور ایجاد می‌شود.

پروژه انتقال گاز ترکمنستان از افغانستان و پاکستان به هند یا تاپی یکی از طرح‌های کلان اقتصادی منطقه‌ای بشمار می‌رود که تاکنون به علت مشکلات امنیتی و فنی اجرای آن به تعویق افتاده است.

این لوله انتقال گاز بیش از 700 کیلومتر در افغانستان، پاکستان و هند کشیده خواهد شد که میدان گازی «گالکینیش» ترکمنستان مسئولیت تامین گاز آن را بر عهده خواهد داشت.

خط لوله انتقال گاز تاپی در حالی به مراحل اجرایی خود نزدیک می‌شود، که مقامات پاکستانی در اجرای خط لوله صلح که گاز ایران را به این کشور و هند انتقال می‌دهد، تعلل می‌کند.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان