فرانسه باید توافق هسته‌ای غیرنظامی با پاکستان به امضا برساند

فرانسه باید توافق هسته‌ای غیرنظامی با پاکستان به امضا برساند

مدیرکل موسسه روابط بین‌المللی و استراتژیک فرانسه اعلام کرد که کشورش مانند توافق هسته‌ای هند و آمریکا باید توافق هسته‌ای غیرنظامی با پاکستان به امضا برساند.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «اکسپرس تریبون»، موسسه مطالعات استراتژیک پاکستان (ISSI) نشستی با موضوع «فرانسه، اروپا و تغییرات سناریوی جهانی» در موسسه چین و پاکستان در پایتخت این کشور برگزار کرد.

«پاسکال بونیفاس» مدیرکل موسسه روابط بینیالمللی و استراتژیک فرانسه در این نشست گفت که فرانسه باید یک توافق هسته‌ای غیرنظامی با پاکستان مانند توافق هند و آمریکا داشته باشد.

کارشناس اتاق فکر فرانسه اظهار داشت: پاکستان یک کشور هسته‌ای با جمعیت 200 میلیون نفری است و مییتواند نقش مهم و استراتژیک در مناطق مهم جهان ایفا کند.

پاسکال جنگ همچنین با انتقاد از جنگ عراق گفت: جنگ علیه تروریسم در عراق برای تضعیف کشورهای عرب بود.

مدیرکل موسسه روابط بین‌المللی و استراتژیک فرانسه از توافق هسته‌ای ایران با شش کشور جهانی نیز قدردانی کرد.

وی اظهار داشت: توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی یک شکست نادر برای لابی قدرتمند رژیم صهیونیستی در آمریکا بوده است.

«سناتور مشاهد حسین سید» رئیس شورای اجرایی مجمع پارلمان آسیایی و کمیته دفاعی سنای پاکستان از نقش فرانسه در امور جهانی نیز در این نشست قدردانی کرد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که پیش از این نیز دولت هند در مورد امضای توافقنامه 10 میلیارد دلاری نظامی با دولت آمریکا به توافق رسید.

در حالی که روسیه پیش از این بزرگترین تامین کننده سلاح هند بود، آمریکا با امضای توافقنامه 10 میلیارد دلاری برای 8 سال آینده، مسکو را در این خصوص پشت سر خواهد گذاشت.

به گفته رسانه‌های هندی، دهلی‌نو علاوه بر توافقنامه متفاوت دفاعی با کشورهای مختلف، بزرگترین وارد کننده سلاح آمریکا در سراسر جهان شده است.

دولت هند با معامله‌های 10 میلیارد دلاری با رژیم صهیونیستی طی 15 سال گذشته، وارد کننده سلاح این رژیم نیز هست که بر اساس آن، تل‌آویو طیف وسیعی از هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های پیشرفته و سیستم رادار و ضد رادار را برای دهلی‌نو فراهم می‌کند.

براساس توافقنامه غیرنظامی هند و آمریکا، دولت هند باید تاسیسات نظامی و غیرنظامی را از هم تفکیک کرده و تاسیسات غیرنظامی را نیز تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) قرار دهد و در عوض، آمریکا برای همکاری کامل در زمینه تاسیسات غیرنظامی با هند رضایت داده است.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان