برای اجرای پروژه خط لوله گاز «تاپی» شرکت‌های خصوصی در اولویت قرار دارند

برای اجرای پروژه خط لوله گاز «تاپی» شرکت‌های خصوصی در اولویت قرار دارند

وازرت معادن و نفت دولت کابل در نظر دارد تا برای ایجاد اشتغال و حمایت از سرمایه‌گذاری در افغانستان، کار اجرایی و فنی پروژه خط لوله گاز تاپی را به شرکت‌های خصوصی این کشور واگذار کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت معادن و نفت افغانستان قصد دارد تا شرکت‌های خصوصی این کشور که از لحاظ توانایی‌های علمی و فنی در سطح قابل قبولی هستند را در اجرای پروژه خط لوله گاز «تاپی» سهیم کند.

«محی الدین نوری» سخنگوی وزارت معادن و نفت افغانستان در این باره گفت: برای اجرای فنی خط لوله گاز تاپی در افغانستان شرکت‌های خصوصی داخلی در اولویت قرار دارند.

وی افزود: شرکت‌هایی می‌توانند در اجرای پروژه تاپی مشارکت کنند که توانایی‌های خود را در پیاده‌سازی پروژه‌های بزرگت ثابت کرده باشند.

نوری تأکید کرد: هدف از واگذاری بخش فنی پروژه تاپی به بخش خصوصی، حمایت از سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در افغانستان است.

این در حالی است که اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان با ابراز خوشبینی از حضور بخش خصوصی در پروژه تاپی از وجود ظرفیت‌های لازم در شرکت‌های فنی و مهندسی افغانستان برای این پروژه خبر دادند.

«خانجان الکوزی» معاون اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان نیز در این باره تأکید کرد: باید با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی شرکت‌ها در اجرای پروژه تاپی از بروز فساد در این امر پیشگیری شود.

به گفته «داوود شاه صبا»، وزیر معادن و نفت افغانستان قرار است که کار عملی پروژه انتقال گاز ترکمنستان از افغانستان و پاکستان به هند تا ماه دسامبر سال جاری میلادی یعنی سه ماه دیگر آغاز شود.

وی اظهار داشت: در مسیر انتقال خط لوله گاز ترکمنستان به هند 12 پمپ فشار نصب می‌گردد که از این تعداد 5 پمپ آن در خاک افغانستان نصب می‌شود که منجر به سودهی سالیانه یک میلیارد دلار برای این کشور خواهد شد.

خط لوله انتقال گاز تاپی به طول 1700 کیلومتر از ترکمنستان آغاز شده و با عبور از افغانستان و پاکستان به هند می‌رسد.

میدان گازی «گالکینیش» ترکمنستان مسئولیت تامین گاز خط لوله تاپی را بر عهده خواهد داشت.

یادآور می‌شود که 700 کیلومتر از مجموع  1700 کیلومتر این خط لوله از خاک افغانستان عبور می‌کند.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان