مومنی و حسینی به تماشای «دریادلان» نشستند

مومنی و حسینی به تماشای «دریادلان» نشستند

سیدمحمد حسینی وزیر دولت دهم بعد از دیدن نمایش «دریادلان» گفت: نمایش دریادلان اثر ارزشمندی بود که هنرمندانه اجرا شد به ویژه اینکه خیلی از تشیع شهدای غواص فاصله نگرفته ایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری بعد از تماشای نمایش «دریادلان» به کارگردانی امیرحسین شفیعی، گفت: نمایش «دریادلان» با نمادهای آشنا و سمبولیک خود، مخاطب را به فضای دیگری پرتاب می‌کند. به طوری که من در هنگام تماشای نمایش، احساس می‌کردم در فضای مقدسی حضور دارم. من که چشم و گوشم از این نمادها و نشانه‌ها پُر است، «دریادلان» را نمایشی غیر کلیشه‌ای دیدم که می‌تواند مخاطب خود- حتی نسل جوان- را تحت تاثیر قرار دهد.

این مدیر فرهنگی با اشاره به موضوع نمایش که به حماسه آفرینی و مظلومیت شهدای غواص عملیات کربلای 4 می‌پرداخت، تصریح کرد: شهدای غواص، جوانان مظلومی بودند که در بزنگاه تاریخی دوران دفاع مقدس حماسه آفریدند و با بازگشت پیکرشان نیز موجی از وحدت و شور و همدلی در سطح کشور پدید آوردند. نمایش "دریادلان" نیز به شکل مناسبی به این موضوع پرداخته است.

وی با بیان اینکه اثر هنری تاثیرگذار توسط هنرمند معتقد خلق می‌شود، گفت: نمایش کلیشه‌ای و شعارزده، وقتی پدید می‌آید که خالق آن اعتقاد قلبی به موضوع نداشته باشد و انگیزه‌های دیگری او را به کار در این زمینه، ترغیب کرده باشد. معتقدم هنرمندی که به موضوع اثرش باور داشته باشد، حتما می‌تواند ذهن و باور و دل مخاطبش را تحت تاثیر قرار دهد.

رییس حوزه هنری تاکید کرد: مردم را نمی‌توان با آثار سطحی، بدون اعتقاد و گاه تحریف شده فریب داد. مردم ما کسانی هستند که در هنگامه‌های لزوم، همه‌ی وجودشان را برای دفاع از کیان ارزش‌های کشور، سپر می‌کنند.

محسن مومنی شریف در پایان گفت: حوزه هنری در حمایت از هنرمندانی که معتقد به ارزش‌ها هستند، مرزبندی‌ای قایل نیست و وظیفه دارد از تولید اثر هر هنرمند دغدغه‌مندی که با اعتقاد در زمینه‌های دفاع مقدس و انقلاب کار می‌کند حمایت کند. در این‌که در انجام وظایف خود چقدر موفق بودیم باید به قضاوت مردم رجوع کرد اما شخصا معتقدم، کم توفیق نبوده‌ایم؛ تولیدات ما در عرصه‌های مختلف همچون ادبیات در کشور به خوبی درخشیده و موج ایجاد کرده است.

حسینی: اجرای این نمایش به نظر من خیلی بهنگام بود

سیدمحمد حسینی وزیر دولت دهم بعد از دیدن نمایش «دریادلان» گفت: نمایش دریادلان اثر ارزشمندی بود که هنرمندانه اجرا شد به ویژه اینکه خیلی از تشیع شهدای غواص فاصله نگرفته ایم و آن تشیع با شکوهی که در کشور انجام شد، حال و هوای معنوی عجیبی را در ایران ایجاد کرده بود و اجرای این نمایش به نظر من خیلی بهنگام بود و ما باید تشکر کنیم که هنرمندان این نمایش که به سرعت دریادلان را تهیه کردند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی که طراحی حرکت و موسیقی استفاده شده در این نمایش را بسیار خوب ارزیابی کرد عنوان کرد: این نمایش فضایی ایجاد می کند که تماشاگر را وارد همان فضای جبهه و فداکاری های غواصان می کند و مضلومیتی که داشتند را به تصویر می کشد.

وی تاکید کرد: این بسیار ارزشمند است که نسل جوان ما بدانند که دفاع مقدس ما بسیار دشوار بوده و راحت صورت نگرفته است. اما بخاطر روحیه ایثار و فداکاری که وجود داشته است و کسانی که حاضر شدند جان خود را در کف دست بگذارند و هیچ منافع شخصی، باندی و حزبی را در نظر نگیرند باعث پیروزی و سربلندی ما بشوند.

حسینی ادامه داد: امروز هم ما به این روحیه نیاز داریم. ایثار، فداکاری، گذشت، جرات و شهامتی که در رزمندگان ما بود در مقابل دشمن؛ امروز در عرصه های دیگر نیاز است. امروز دنیا درگیر جنگ رسانه ای و جنگ فرهنگی است. لذا این کارها بسیار قابل تقدیر هستند که آن روحیه را در نسل امروز بوجود می آورند.

وی افزود: امیدواریم هنرمندان ما در این حوزه ها با خلاقیت و نوآوری هایی که انجام می دهند و بهره گیری از ابزار های متنوع و شیوه های گوناگون و بدیع که وجود دارد هم جاذبه ایجاد کنند و هم پیام معنوی وآسمانی این فرهنگ را منتقل کنند.

وزیر دولت دهم گفت: مسئولین هم نباید وظیفه خود را فراموش کنند و باید تا جایی که می شود از این آثار حمایت کنند و هنرمندان هم اگر می خواهند یک کار موثری را انجام بدهند باید زحمت بکشند و آثارشان باید از تحقیقات خوبی برخردار باشد و بدیع و نو نیز باشد. به نظرم این نمایش کلیشه نبود و استفاده نمادینی بسیار خوبی از عناصر مختلف کرده بود و کاملا حال و هوای سلحشوری غواصان را تداعی می کرد و می تواند الگوی مناسبی برای کارهای دیگر باشد تا تولید کارهای قوی مستمر باشد.

نمایش «دریادلان» هر شب ساعت 19:30 همزمان با ایام هفته دفاع مقدس در فضای داخلی استخر بزرگ پارک دانشجو اجرا خواهد شد. در این نمایش که نویسندگی و کارگردانی آن را امیر حسین شفیعی انجام داده است. حسین مسافر آستانه به عنوان مشاور هنری، روح الله زندی‌فرد به عنوان مجری طرح، روح‌الله سنایی و مهدی حبیبی به عنوان طراحی فضا و صحنه، علی براتی به عنوان طراح حرکت و فرم از دیگر عوامل نمایش هستند و روح‌الله سنایی، رضا راد، سروش کریمی و مهرداد آبجار بازیگران این نمایش هستند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران