«اروند خون» را درباره شهدای غواص کربلای چهار می‌سازم

«اروند خون» را درباره شهدای غواص کربلای چهار می‌سازم

ایوب آقاخانی کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» در نشست خبری این نمایش از نگارش «اروند خون» خبر داد. آقاخانی این نمایشنامه را درباره شهدای غواص کربلای ۴ نوشته و بروی صحنه می‌برد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری نمایش «تکه‌های سنگین سرب» با حضور ایوب آقاخانی کارگردان، پیام دهکردی و عارفه لک، بازیگران نمایش در سالن همایش‌های تئاتر شهر برگزار شد.

آقاخانی با اشاره به سنت برگزاری نشست پیش از اجرا گفت: «خوشحالم که سنت نشست پیش از اجرا را شکستم که محل توجیه ندارد؛ چرا که اثر هنوز نفس مخاطب را حس نکرده است، نشستش برگزار می‌شود.»

نویسنده «کسوف» با اشاره به اینکه جنگ همواره یکی از آبشخورهای اصلی تئاتر و سینما بوده است، از تمایل تماشاگران به تماشای آثار دفاع مقدسی گلایه کرد و آن را مرتبط با ضعف‌های سیاست فرهنگی و همچنین خلق اثر توسط نویسندگان دانست و تاکید کرد بعضاً این ضعف ناخواسته است. وی افزود: «ضعف در آثار دفاع مقدسی ناشی از سیاست‌های غلط در این ژانر است».

آقاخانی نمایش «تکه‌های سنگین سرب» را اثری معرفی کرد که زوایای مغفول مانده جنگ را بررسی می‌کند و در کارنامه گروه پوشه، اثری خارج از چارچوب گروه ندانست. وی «تکه‌های سنگین سرب» را تعظیمی شایسته در برابر یکی از شهیدان جنگ معرفی کرد.

وی درباره چمران گفت: «چمران نه به عنوان یک شهید؛ بلکه به عنوان یک مهره دراماتیک واجد اهمیت است. چمران گرچه شهید گرانقدری است؛ ولی به واسطه داشتن شخصیت پیچیده وجوه دراماتیک دارد.»

آقاخانی با تاکید بر اینکه هنوز زوایای ناگفته از ژانر دفاع مقدس وجود دارد، «تکه‌های سنگین سرب» را در توالی نمایش «کابوس شب نیمه آذر» خواند که درباره شهید احمد کشوری نوشته و روی صحنه رفته است. وی از نگارش سومین اثر این زنجیره با عنوان «اروند خون» خبر داد که به کارگردانی کوروش زارعی و درباره شهدای غواص عملیات کربلای 4 اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد بعد «اروند خون» به حوزه‌های دیگر خواهد رفت و علم این رویه را به دیگران می‌سپارد. در بخشی از این نشست آقاخانی با تصریح این مسئله که جنگ با نوجوانی او گره خورده است و با توصیف آن در قالب عبارات «تماشای شکوفه زدن درختان از پس پنجره‌ای با چسب ضربدری»، «تکه‌های سنگین سرب» را بیان دردهایش خواند.

در این نشست پیام دهکردی با اشاره به نقشش در «تکه‌های سنگین سرب» و درد کشیدن چمران در زمانه خود، از دردهای خود سخن گفت و اذعان داشت: «من از همه چیز درد می‌کشم. از تئاتر شهر درد می‌کشم. از چند سال سکوت نسبت به فاجعه فرهنگی کشور درد می‌کشم.»

در انتهای نشست بازیگران به برخی سوالات خبرنگاران درباره شیوه‌های بازیگری در این کار پاسخ دادند.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران