توقف عملیات اجرایی تنها تونل شهری شمال کشور به دلیل محدودیت اعتباری

توقف عملیات اجرایی تنها تونل شهری شمال کشور به دلیل محدودیت اعتباری

تونل شهری چالوس به‌عنوان تنها تونل شهری شمال کشور که از پیشرفت ۹۵ درصدی برخوردار بوده، به علت عدم تخصیص اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چالوس، ترافیک یکی از مشکلات اساسی و ریشه ای شهر چالوس بوده که مردم این شهر از دیرباز از آن رنج            می‌برند و همواره مسئولان این شهرستان به دنبال راه حل ریشه ای برای برون رفت از این مشکل بوده اند.

پس از بازگشایی قطعه 24 آزادراه تهران – شمال حدفاصل مرزن آباد تا چالوس بر شدت ترافیک درون شهری چالوس افزوده شد و شهروندان چالوسی ساعت‌ها ترافیک را تحمل می‌کنند تا به مقصد برسند.

یکی از راه‌های برون رفت از ترافیک و کاهش چشمگیر ترافیک شهری در چالوس, افتتاح و بهره برداری تونل شهری و پل اتصال دهنده این تونل به کمربندی بوده است که متاسفانه علیرغم پیشرفت 95 درصدی به جهت عدم تخصیص اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی متوقف شد.

تونل شهری چالوس به‌عنوان وسیع‌ترین تونل شهری شمال کشور به طول 512 متر بوده و جز پروژه‌های ملی شهرستان چالوس محسوب می‌شود. این تونل وسیع‌ترین تونل شهری شمال کشور بوده که دارای 512 متر طول و سه لاین رفت و برگشت است.

این پروژه از پروژه‌های ملی محسوب می‌شود و 12 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار دارد و تا کنون از پیشرفت 95 درصدی برخوردار است. دهنه تونل 16 متر و دارای 12 متر ارتفاع است است که شرکت نصر اصفهان پیمانکاری آن را برعهده دارد. تونل شهری چالوس کمربندی چالوس به نوشهر را به کمربندی چالوس به تنکابن متصل می‌کند.

عدم تحقق وعده معاون وزیر

چهارم دی ماه 93 علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه استاندار مازندران، معاون عمرانی استاندار ، نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس و فرماندار چالوس و مسئولان راه و شهرسازی استان از تونل شهری و پل در دست احداث حاشیه این تونل بازدید و در جمع خبرنگاران گفت: بازدید خوبی از این پروژه داشتیم و برای تسریع آن دستوراتی داده شد.

وی گفت: این پروژه مشکلاتی در بحث تملک دارد که اعتبار آن تا روز شنبه انجام می‌شود که بتوانیم تا پایان سال‌جاری شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تونل شهری و پل کمربندی چالوس از پیشرفت فیزیکی بیش از 95 درصدی برخوردار بوده و با تامین اعتبار لازم به بهره‌برداری می‌رسد.

نورزاد تاکید کرد: بهره‌برداری از این پروژه در کاهش ترافیک شهری چالوس نقش بسزایی دارد.

استاندار مازندران نیز تصریح کرد: اگر اعتبارات لازم که معاون وزیر دستور دادند تامین شود این آمادگی وجود دارد که این پل در 22 بهمن به بهره‌برداری برسد.

ربیع فلاح‌جلودار گفت: تونل و پل کمربندی چالوس بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش خواهیم کرد تا به صورت شبانه‌روزی فعالیت در این پروژه انجام شود تا شاهد بهره‌برداری آن در بهمن ماه امسال باشیم.

وی در پایان گفت: این پروژه یکی از فعالیت‌های عمرانی مهم مازندران محسوب می‌شود که بهره‌برداری از آن در کاهش بار ترافیکی شهرستان چالوس نقش بسزایی دارد.

همه چشم‌ها به بهمن سال 93 دوخته شد تا شاهد بهره برداری از تونل شهری چالوس باشیم که این اتفاق رخ نداد و در ایام عید94 با تدابیر اتخاذ شده از سوی فرماندار شهرستان چالوس عبور و مرور موقت در تونل شهری و پل متصل به کمربندی انجام شد که تاثیر خوبی بر روند کاهش ترافیک شهری چالوس داشته بود که در 15 فروردین 94 نیز جلوی عبور و مرور از آن گرفته شد.

در اسفند 93 و اردیبهشت 94 معاون وزیر راه و شهرسازی از این پروژه بازدید اما در این دو بازدید با احتیاط بیشتری با خبرنگاران صحبت کرد و گفت: سعی می‌کنیم اعتبارات تخصیصی به این پروژه را پرداخت کنیم.

توقف کامل پروژه

در جلسه شورای اداری 25 شهریور ماه امسال شهرستان چالوس, فرماندار از متوقف شدن این پروژه ملی به دلیل عدم تخصیص اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

محمد ناصر زندی گفت: وزارت راه و شهرسازی به‌تعهدات خود در زمینه اتمام پل و تونل شهری چالوس و پل سردآبرود عمل نکرد.

وی افزود: از آنجایی که تنها پنج درصد از باقی‌مانده پایان پل و تونل شهری چالوس به‌دلیل نداشتن اعتبار تعطیل شد، خواستار تسریع در اجرا و اتمام این طرح هستیم.

نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: پیگیر تخصیص اعتبار باقی مانده این پروژه هستیم تا پیمانکار روند اجرایی آن را ادامه دهد.

قاسم احمدی بیان داشت: توقف کار بعد از چند سال و حال که 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مردم منتظر افتتاح آن هستند قابل توجیه نیست.

تاثیرات افتتاح تونل شهری چالوس از زبان شهروندان

یکی از رانندگان تاکسی شهری چالوس نیز می گوید: افتتاح و بهره برداری تونل شهری چالوس ترافیک شهری را کاهش می دهد.

علی سام بیان داشت: در ساعات منتهی به ظهر و منتهی به غروب ترافیک شدیدی در چالوس ایجاد می‌شود که با افتتاح تونل شهری و هدایت خودروهای نوشهر به خارج از چالوس از آن طریق بار ترافیکی داخل شهر نیز کوتاه می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان چالوسی معتقد است حال که چیزی به اتمام پروژه تونل شهری نمانده باید مورد بهره برداری قرار گیرد.

علی اسفندیاری بیان داشت: ترافیک شهری چالوس بسیار سنگین و طاقت فرسا بوده که افتتاح تونل شهری نقش زیادی در کاهش ترافیک دارد.

با تخصیص اعتبار باقیمانده از سوی وزارت راه و شهرسازی در باقیمانده اتمام عملیات تونل شهری انجام و با بهره برداری این مسیر شاهد کاهش ترافیک حوزه شهری در چالوس خواهیم بود.

گزارش از ساسان شیخی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon