ساختار و پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تشریح شد

ساختار و پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تشریح شد

معاون وزیر ارتباطات و مجری شبکه ملی اطلاعات ساختار و میزان پیشرفت این شبکه را در ارتباط با اظهار نظرهای ضد و نقیضی که برخی اوقات مطرح می‌شود، شرح داد.

به گزارش خبرنگار فناوری و اطلاعات خبرگزاری تسنیم، نصرالله جهانگرد در نشست خبری سازمان فناوری اطلاعات به مناسبت سالروز تاسیس‌اش مهمترین برنامه این سازمان در راستای برنامه ششم توسعه را برپایی خدمات دولت الکترونیک در سراسر کشور و ایجاد کار اجرایی برای پیاده‌سازی آن دانست و اظهار کرد: علاوه بر این موضوع که وظیفه قانونی ماست، توسعه کاربرد فناوری اطلاعات در همه عرصه‌ها را نیز دنبال می‌کنیم.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برخلاف اظهارات وزارت ارتباطات که معتقد است شبکه ملی اطلاعات را برای شورای عالی فضای مجاز تبیین و تشریح کرده اما دبیر این شورا معتقد است که وزارت ارتباطات تنها بخشی از شبکه ملی اطلاعات را ارائه کرده و برای کامل و جامع شدن آن نیازمند بررسی‌های آتی هستیم نظر شما درباره این اظهارات چیست گفت: ما از طرف وزارت ارتباطات مسئول طراحی، هماهنگی و نظارت بر اجرای شبکه اطلاعات هستیم اما سازمان فناوری اطلاعات مجری این شبکه نیست. کار نظارت با ماست و اجرا با شرکتهای همچون زیرساخت، مخابرات ایران و اینترنتی‌ها است که در این راستا کمیته فنی شکل گرفته و تمامی آنها عضو این کمیته هستند و کارها را پیگیری می‌کند.

جهانگرد در ادامه اظهارکرد: برنامه‌ریزی ما برای اجرای شبکه ملی اطلاعات طبق تعاریف برنامه پنجم توسعه است که البته این تعاریف در شورای عالی فضای مجازی با دقت بیشتری تصویب شد و شامل مشخصات و ضوابطی است که در طراحی باید به آن دقت شود. 

وی بااشاره به اینکه این مشخصات در 7 دسته ساماندهی شده است گفت: در بحث طراحی شبکه باید بتوانیم در عرصه ملی شبکه‌ای باکیفیت و پرتوان با پوشش کامل و با عرض باند بالا و امنیت کامل داشته باشیم و استقلال مدیریت ایرانی را برپا کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه این کار منجر می‌شود ترافیک داخل کشور بدون وابستگی به سایر شبکه‌های جهانی در درون کشور مبادله شود تصریح کرد: در طراحی شبکه ملی اطلاعات چنین اصولی را رعایت کرده‌ایم و می‌خواهیم برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که به سمت ایده‌آل‌های آن حرکت کنیم. 

جهانگرد با تاکید بر اینکه شبکه ثابت در حال حاضر مبتنی صوت و tdm است ابراز کرد: در چنین شبکه‌ای خدمات مبنی بر آی‌پی به صورت لایه‌ای روی آن سوار شود زیرا شبکه‌هایی که در راستای پیاده‌سازی ایده‌آل‌ها شکل می‌گیرند باید مبتنی بر آی‌پی باشند.

وی افزود: برای چنین کاری بعد از شش دهه شبکه مخابرات در حال دگردیسی به شبکه آی‌پی است و چنین کاری به صورت همزمان انجام می‌شود تا به جایی برسیم که ظرفیت دیتا و افزایش ضریب انتقال و با نصب سوییچ‌های جدید فراهم شود. 

جهانگرد با اشاره به اینکه استقلال و امنیت در شبکه ملی اطلاعات از اولویت‌های ما است، بیان کرد: باید قابلیت اتکای بومی در این شبکه وجود داشته باشد و با ظرفیت‌های فنی در نظر گرفته شده بتوانیم خودمان آن را بگردانیم به عنوان مثال اگر در گذشته اختلال در لیگ‌های ارتباطی باعث قطع ارتباطات می‌شد تنها همان لیگ را داشتیم و بس و لذا کلیه ارتباطات داخل کشور به هم می‌ریخت.

وی افزود: براین اساس شبکه سراسری کشور نسبتا ظرفیت مناسبی را فراهم کرده و پروژه‌هایی برای توسعه این ظرفیت در شرکت زیرساخت در حال انجام است. 

جهانگرد ادامه داد: مخابرات‌های استانی باید همزمان با چنین کاری توسعه یابند تا ارائه امکانات در شبکه ثابت مردم تسهیل شود. و البته با توجه به اقداماتی که شرکت زیرساخت انجام داده گمان می‌کنم تا اوایل سال آینده ظرفیت انتقالی زیرساخت برای نیاز به مخاطبان محدودیتی نداشته باشند البته منظور از محدودیت گیت‌وی نیست و منظور ترافیک استانی است. 

وی خطاب به تسنیم گفت: در گیت‌وی هیچ محدودیتی نداریم و نقاط پرت بین‌الملل نیز توسعه یافته است. 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در تمام لایه‌های شبکه اکنون امکان سوییچ کردن ترافیکی که مبدا و مقصد آن داخل کشور است وجود دارد، گفت: از پایین‌تر سطح در شهرستانها اکنون امکان این است که شرکتهای اینترنتی به مردم سرویس می‌دهند، سرورشان مبدا و مقصد راتشخیص داده و اصطلاحات آدرس‌ها را کلش کنند. 

وی افزود: این کار توسط شرکتهای اینترنتی و مخابرات استانی در حال حاضر انجام می‌شود و حتی هستند برخی کمپانی‌هایی که علاوه بر این موضوع اطلاعات را نیز کشف کرده و اگر نیاز تکراری در ارتباط با تقاضایی بیابند آن را از سرور خودشان به سمت مقصد ارسال می‌کنند. 

جهانگرد با اشاره به انتقال آدرس‌دهی از هلند به ایران گفت: آدرس‌دهی ترافیک اینترنتی معمولا در کشورهای آمریکا، هلند، ژاپن و سوئد انجام می‌شود که معمولا آدرس دهی آدرس ایران از طریق سرور هلند صورت می‌گیرد که ما یک کپی از سرور هلند را دریافت کردیم و اردیبهشت ماه در کشور نصب شد و از این حیث تمام ترافیک در داخل سرزمین‌مان مسیردهی می‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: این کار مهمی است که کمک به افزایش خط امنیت ترافیک می‌کند و ترافیک کاملا داخلی می‌شود. اما چون ظرفیت پهنای باند کاملی نداریم می‌توانیم در حال حاضر می‌توانیم تمامن اقدامات شبکه‌ای را در داخل کشور انجام دهیم به این گونه که اگر بخواهیم خرید الکترونیکی داشته باشیم به راحتی می‌توانیم به درگاه پرداخت بانک متصل شده و محصول را تماما الکترونیکی کینم. به عبارتی تمام عملیات هم اکنون دیجیتالیزه شده اس.  

وی با اشاره به اینکه در نقطه آغازین هستیم و تا نقطه بهینه فاصله بسیار زیاد است گفت: شرایط ما اکنون مانند یک کودک است که تنها اندام‌های یک انسان را دارد اما شاید قادر نباشد با دست خود کارهای بزرگی را انجام دهد. به عبارتی ساختار شبکه ایران در مرحله نونهالی است. 

جهانگرد با بیان اینکه تمام اپراتورها در مسیر راه‌اندازی شبکه باید سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند گفت: در بخش ارتباطات ثابت شاهد عقب افتادگی سرمایه‌ای هستیم اما امید می رود به تدریج این شرایط بهبود یابد. 

وی خاطرنشان کرد: باشبکه ملی اطلاعات هر موسسه ای می‌تواند روی این ساختار امکانات اختصاصی بگیرد و نت‌ورک مربوط به خود را که امنیت در رده بالایی است داشته باشند. که به هر میزان خواستند شرایط امنیتی را برقرار کنند. به عنوان مثال در حال حاضر بانکها روی بستر اینترنت نیستند و از مخابرات یک شبکه اختصاصی برای ارائه خدمات پز و ای‌تی‌ام دارند. 

او افزود: چند باری که عملیات حک در ارتباط با بانکها اتفاق افتاد از مسیر داخلی بود و به عنوان مثال معاون مالی یکی از بانکها با توجه به اینکه از آن شرکت رفته بود اطلاعات را با خود برده بود و به اقدامات خلاف دست زده است. 

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات از هر جهت باید پایدار در برابر بلایایی طبیعی و مواردی نظیر حک باشد، گفت: می‌خواهیم به جایی برسیم که استریم فیلم داشته باشیم زیرا اکنون همه مردم عادی قادر به دیدن یک ویدئو نیستند.

جهانگرد تصریح کرد: در نظر داریم کل ترافیک اینده کشور روی سامانه ابری قرار گیرد تا تقاضاها را در نزدیکترین نقطه پاسخگو باشیم. 

معاون وزیر ارتباطات در ارتباط با ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری در ارتباط با انحلال شوراهای موازی با شورای عالی مجازی و احتمال منحل شدن شورای عالی فناوری اطلاعات گفت: حکم رهبر جامع بود و شامل حرکتی همه جانبه می‌شود. ابهامات قبلی در ارتباط با فعالیت‌های شورای عالی مجازی روشن شده و اکنون مشخص است که کار اجرا با وزارت ارتباطات و نظارت با شورای عالی فضای مجازی است.

جهانگرد گفت: در ارتباط با شورای عالی فناوری اطلاعات هم  هر تصمیمی در شورای عالی مجازی است انجام خواهیم داد.

وی بار دیگر در ارتباط با انتقال آدرس‌دهی‌های اینترنتی ایران گفت: مسیردهی کل آدرس‌اهی اینترنتی در دنیا توسط 13 انجام می‌شود که 10 سرور داخل آمریکا و 3 مورد در هلند، سوئد و ژاپن است. در سال 82 و 83 هنوز بحث کپی سروردها در دنیا راه نیفتاده بود اما با فشارهایی که آوردیم گروهی فنی به ایران آمدند و قرار شد تا سال 84 کپی از سرور آدرس‌های ایرانی در کشور نصب شود  اما با تغییر دولت این اتفاق نیفتاد.

جهانگرد افزود: علاوه بر اینکه از بعد امنیت ملی نیازمند چنین موضوعی بودیم اما نهایتا اسفندماه سال گذشته در کنفرانس فصلی آی‌کن مذاکراتی را در این باره انجام دادیم و بعد از تست‌‌های فروردین‌ماه نهایتا کپی سرور آدرس‌های اینترنتی در اردیبهشت نصب شد. البته برنامه داریم در راستای کاهش تاخیر ترافیک این تعداد را بیفزاییم و دنبال کپی گرفتن از دیگر سرورهای آدرس دنیا نیز هستیم.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که برای توسعه آی‌پی نسخه شش به مشکل برخورده‌اید، گفت: در گذشته کل شبکه ایران با آی‌پی نسخه 4 فعالیت می‌کرد اما کمتر از یک دهه است که پیش‌بینی شده این آی‌پی تمام و نکته شش را در نظر گرفته‌اند و از این حیث استاندارهای آن رسمی شد و به تولید کنندگان ابلاغ کردیم تا تجهیزاتی که می‌سازند مطابق با هر دو پروتکل باشد.

وی افزود:‌ مرکزی در دنیا وجود دارد که توصیه می‌کند چه زمانی عملیات مهاجرت از نسخه چهار به شش صورت گیرد تا تداخل سیگنال به حداقل ممکن رسیده و با هزینه کم صورت گیرد. ما پیش بینی می‌کنیم طی دورانی چند ساله عملیات گذار صورت پذیرد و قطعا چنین موضوعی برای تمام شهرهای دنیا اختلالاتی را که ایجاد می‌کند به حداقل برسد.

جهانگرد درباره اینکه گفته بودید قیمت اینترنت جزو یکی از ارزانترین کشورهاست گفت: همواره سیاست وزارت ارتباطات این بوده است که دسترسی مردم به اینترنت با حداقل قیمت باشد و البته در ارتباط با این موضوع باید بگوییم یک بخش ثابت و یک سیار داریم. در بخش ثابت قطعا جزو ارزانترین تعرفه‌های اینترنت در دنیا هستیم هرچند که کیفیت آن کافی نیست اما در بخش موبایل تعرفه‌هایمان جز وکشورهای متوسط است و راهکار کاهش با استفاده از بسته‌های اینترنتی محقق شده است.

جهانگرد افزود: کمیته ای را در این راستا برای بررسی شاخص‌های فنی و اقتصادی در نظر گرفته‌ایم تا به بررسی شاخص‌های اینترنت بپردازیم. وزارت ارتباطات زمانی در بخش قیمت‌ها 30 درصد تخفیف را برای شرکتهای اینترنتی قائل شد اما آنها گفتند که این تنها یک چهارم هزینه آنها را شامل می‌شده و حاضر نشدند که به مشترک نهایی تخفیف دهند حال اگرچه قیمت پهنای باند زیرساخت 10 برابر دیگر کم کنیم اما شرکتهای اینترنتی قادر به کاهش قیمت برای مشترکان نیستند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه یکی از راه حل‌های مواجهه با این موضوع بحث کیفیت است گفت: در بحث فنی شرکتهای اینترنتی شاهد هستیم که ترافیک آنها در یک نقطه جمع و از آنجا توزیع می‌شود که این باید منطقی نباشد و تا یک ماه آینده پاسخ فنی را در این باره بدست می‌آوریم و وارد تصمیم‌گیری می‌شویم.

جهانگرد در پاسخ به این سوال که سرانجام مرکز متما چه شد، گفت: این مرکز در سازمان فناوری اطلاعات ایجاد شده بود که بررسی‌های کیفی و فنی را انجام می‌دهد یکی از خروجی‌های این مرکز حفظ سرعت اینترنیت بود که موجب شد مردم به کرات از آن استفاده کرده و اگر تداخلی را با سرویس خریداری شده می‌دیدند در سایت وزارتخانه شکایت می‌نوشتند. لذا از این حیث بیشترین شکایت ثبت شده در سامانه وزارت نیز مربوط به سازمان فناوری اطلاعات است که در حالی ما قادر به پاسخگویی نبودیم و رگولاتوری مسئول است.

وی افزود: لذا در جلسه معاونان وزارتخانه قرار شد این بخش از مسئولیت‌ها به رگولاتوری واگذار شود و البته این به معنی حذف خدمات متما نیست بلکه روشی برای روشن کردن حق و حقوق مردم و پاسخگویی به نیاز آنها به حساب می‌آید.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در کشور ما همواره بر سر اندازه‌گیری شاخص‌ها تداخل وجود داشته است، گفت: در حوزه اقتصادی به کرار شاهد هستیم که مرکز آمار یک چیز می‌گوید سازمان مربوطه چیز دیگری اما با مرکز آمار توافق کردیم تا پیمایش آماری و شاخصی از عناوین حوزه فناوری اطلاعا ت و ارتباطات داشته باشیم و به عبارتی شاخص‌های رسمی را از یک تریبون اعلام کنیم.

وی در ارتباط با اینکه آیا جویش‌‌گرهای بومی قابلیت رقابت با نمونه‌های بین‌المللی را دارند، گفت: اکنون بیش از 7، 8 مورد جویش‌گر بومی داریم که دو سه موقعیت از آنها شرایط بهتری نسبت به یافتن یک و نیم میلیون چرخه اینترنتی نزدیک شود.

جهانگرد افزود: امسال و سال آینده استراتژی وزارتخانه این است که حمایت از خط و زبان فارسی داشته باشیم و با هوشمند شدن موتورهای جست وجویمان رقابت جهانی با سایر رقبا به وجود آوریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در هیئت مدیره شرکت مخابرات حضور خواهید داشت، گفت: بودیم و در خدمت‌شان هستیم. مشکلی در این باره نیست.

معاون وزیر ارتباطات اشاره‌ای به راه‌اندازی پرتال رسمی دولت الکترونیکی در ایران داشت و گفت: این موضوع تا پایان سال اتفاق می‌افتد تا بتوانیم به تمامی سایت‌ها و پایگاه‌های اینترنتی دارای خدمات دسترسی داشته باشیم.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک