رقابت اسلام‌آباد با دهلی‌نو پاکستان را در عقب‌ماندگی نگه داشته است

رقابت اسلام‌آباد با دهلی‌نو پاکستان را در عقب‌ماندگی نگه داشته است

سفیر سابق پاکستان در آمریکا معتقد است که رقابت دائمی اسلام‌آباد با دهلی‌نو با عقب‌ماندگی کشورش شده است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «حسین حقانی» سفیر سابق پاکستان در آمریکا در گفتگو با «ان.دی.تی وی» به دولت اسلام‌آباد پیشنهاد کرده است که اسلام‌آباد نباید به رقابت طولانی خود با هند ادامه دهد.

وی افزود: پاکستان باید از رقابت با هند برای همیشه دست بکشد و نگاه خود را به رفاه کشورش متمرکز کند.

سفیر سابق پاکستان در آمریکا که برای سه نخست‌وزیر سابق این کشور نیز بعنوان مشاور ویژه خدماتی را انجام داده است، در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا اضطرابی در مورد عضویت دائمی هند در شورای امنیت نزد پاکستان وجود دارد، گفت: آری در این مورد اضطرابی‌هایی در جانب پاکستان هست.

حقانی اظهار داشت: بنده با نگرش پاکستان نسبت به هند موافق نیستم.

به گفته سفیر سابق پاکستان در واشنگتن، نگرش اسلام‌آباد نسبت به دهلی‌نو آن است که هند دشمن دائمی پاکستان است و همچنین راه حل بحران «جامو و کشمیر» نیز کلید دستیابی به هر موفقیت بین این دو کشور است.

حقانی با اشاره به نشست گروه «G4» به ریاست «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و با حضور مقامات «برزیل»، «آلمان» و «ژاپن» نیز گفت: هنگامی که نگرش تثبیت شده در حوزه‌های دولتی و نظامی پاکستان نسبت به هند وجود داشته باشد، پس بدیهی است اضطراب در هر زمان در پاکستان وجود خواهد داشت که باعث حرکت هند رو به جلو برای گرفتن جایگاه خاصی در جامعه بین‌المللی شده است.

حقانی اظهار داشت: پاکستان باید نگاه خود را به کودکان بی‌سواد متمرکز کند زیرا اکثریت کودکان این کشور از مدرسه‌ها محروم‌اند.

وی یادآور شد: نرخ سواد با تفاوت دو درصد در زمان استقلال در پاکستان 16 و در هند 18 در صد بود در حالی که این تفاوت در حال حاضر به 22 درصد رسیده است.

وی اذعان کرد: پاکستان درحالی از لحاظ رفاه کشورش عقب مانده است که همواره در تلاش رقابت با هند بوده است.  

سخنان مقامات پاکستانی در حالی در رسانه‌های بین‌المللی منتشر می‌شود که نخست وزیر این کشور قصد مطرح کردن بحران جامو و کشمیر در هفتادمین نشست سالانه سازمان ملل را دارد.

«قاضی خلیل الله» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان پیش از این اعلام کرده که هند و پاکستان که رقبای هسته‌ای در منطقه هستند، هیچ برنامه‌ای برای دیدار نخست‌وزیران دو کشور در حاشیه هفتادمین نشست سالانه سازمان ملل در نیویورک ندارند.

برخی از کارشناسان معتقد بودند نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و «نواز شریف» همتای پاکستانی وی ممکن است این فرصت را برای بهبود روابط تیره اسلام‎‌آباد و دهلی‌نو به کار ببرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در این باره به «رویترز» گفت: اسلام‌آباد هیچ پیشنهادی در مورد دیدار «نواز شریف» با «نارندرا مودی» دریافت نکرده است.

مذاکرات تعیین شده در سطح مشاوران امنیت ملی هند و پاکستان ماه گذشته به تعویق افتاده بود اما مقام‌های نظامی هند و پاکستان باوجود تنش‌های اخیر، برای بهبود روابط در مذاکرات دهلی‌نو در مورد مسائل مربوط به مدیریت و تنش‌های مرزی تبادل نظر و توافق کردند.

مقام‌های هند و پاکستان در این دیدارها دستور کار جدیدی برای جلوگیری از نقض آتش بس در مناطق مرزی دو کشور وضع کردند اما پس از بازگشت مقام‌های نظامی این کشور از دهلی‌نو، نیروهای امنیتی این دو کشور باردیگر آتش بس را نقض کردند.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان