تقلای ارتش برای بدست گرفتن حکومت در پاکستان

تقلای ارتش برای بدست گرفتن حکومت در پاکستان

پس از حکومت طولانی «پرویز مشرف» و خدشه‌دار شدن حیثیت ارتش پاکستان، در حال حاضر پس از سال‌ها ارتش پاکستان قصد دارد تا اقدامی رسمی برای به دست گرفتن قدرت در این کشور انجام دهد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «اکونومیست»، تصویر «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان با مدال‌های زیادی روی سینه‌اش در تمام پاکستان دیده می‌شود. وی در تمام پوسترهای رقابت‌های سیاسی انتخاباتی در شهر لاهور دیده می‌شود. در شهر کراچی نیز، عکس رئیس ستاد ارتش روی تابلوی بزرگی نصب شده است. روزی نمی‌شود که عکس او در صفحه اول روزنامه‌های پاکستان چاپ نشود.

راحیل شریف نسبت به هر زمان دیگری عرصه را برای «نواز شریف» نخست‌وزیر این کشور تنگ‌تر کرده است که قصد دارد تا قدرت را از ارتشی بگیرد که پاکستان را بطور مستقیم یا غیرمستقیم کنترل کرده است. پیروزی نواز شریف در انتخابات سال 2013 میلادی منجر شد تا اولین انتقال قدرت از یک دولت مدنی به دیگری اتفاق بیافتد.

این انتقال قدرت باعث بوجود آمدن تغییراتی در سازمانی شد که 8 سال پیش رایج نبود. در آن زمان به نظامیانی که در مناطق دورافتاده در مرخصی بسر می‌بردند، پیشنهاد می‌شد تا یونیفرم‌های نظامی خود را در اماکن عمومی نپوشند.  حکومت طولانی «پرویز مشرف» بشدت حیثیت ارتش را زیر سوال برد.

در سال 2007 میلادی ژنرال پرویز مشرف تصمیم گرفت تا به مسجد طالبان موسوم به «لال مسجد» حمله کند و برای این کار متوصل به زور هم شد. همچنین ارتش در سال 2011 میلادی دوباره در حالی تحقیر شد که  مردم دریافتند «اسامه بن‌لادن» رهبر گروه القاعده نزدیک مدرسه نظامی افسرهای این کشور مخفی شده بوده و نیروهای ویژه آمریکایی در عمق خاک این کشور نفوذ کرده تا او را بکشد.

امروز ارتش پاکستان میان مردم این کشور به دلیل بهبود وضعیت امنیتی از اعتبار خاصی برخوردار است. در ماه ژوئن سال 2014 میلادی ارتش تصمیم گرفت تا عملیاتی را علیه طالبان این کشور آغاز کند. به همین دلیل است که برخی ژنرال شریف را به دلیل این ابتکار تحسین می‌کنند.

راه‌اندازی عملیاتی موسوم به «ضرب عضب» موجب شد تا شهرهای مهم و کلیدی که تبدیل به پناه‌گاههای امنی برای طالبان در وزیرستان شمالی شده بودند، توسط دولت پس گرفته شوند. شبه‌نظامیان بسیاری در شهرهای مختلف بخصوص کراچی از بین رفتند. تمام این تلاش‌ها باعث شده تا خشونت شبه‌نظامیان در 9 ماه گذشته به نصف کاهش پیدا کند.

ارتش با راه‌اندازی این عملیات در واقع از طرفی جنگ را پیش می‌برد و از طرفی دیگر ژنرال راحیل شریف را به عنوان یک قهرمان نشان می‌داد.

رسانه‌ها زمانی که راحیل شریف به خط مقدم جنگ می‌رفت مجبور بودند تا گزارش‌هایی منتشر کنند و در طول سفرهایش عکس‌هایی از او به نمایش بگذارند.

اینکه ژنرال شریف باید توجه عموم را به خود جلب کند، قابل درک است زیرا کشور در باتلاق جنگ داخلی گیر کرده است. تعداد 13 فرد انتحاری طالبان در 18 سپتامبر وارد نیروی هوایی پاکستان در شهر پیشاور شدند و 29 فرد را کشتند. بدست آوردن حمایت مردمی برای جنگ علیه شبه‌نظامیان حیله‌ای است که برخی بر حسب اعتقادات مذهبی با اهداف طالبان موافق هستند و اغلب از محکوم کردن اعمال آنان امتناع می‌کنند.

اما تقویت پایدار ارتش باعث شد تا قدرت و شهرت حکمرانان مدنی پاکستان ضعیف شود. حکمرانانی که از لحاظ خصوصیات شخصی نسبت به راحیل شریف در جایگاه پایین‌تری می‌باشند. افراد بازنشسته جناح شریف  در «مسلم لیگ پاکستان» می‌گویند که این آخرین مبارزه در جنگ یک دهه‌ای برای بدست گرفتن قدرت میان ژنرال‌ها و غیرنظامیان می‌باشد.

شریف امیدوار بود تا با بدست آوردن اکثریت آرای انتخابات بال‌های ارتش را قیچی و سیاست خارجی دلخواه خود را به پیش ببرد اما هیچ یک عملی نشدند. مخالفت ارتش  و وجود دولتی تندرو در راس حکومت دهلی‌نو موجب لغو معامله تجاری با هند لغو شد.

برخی معتقدند که مقامات نظامی برنامه‌ دارند تا اقدام رسمی برای به قدرت رسیدن انجام دهند. این عمل ممکن است موجب اعمال تحریم‌های بین‌المللی شود و این کشور فقیر را با مشکل روبرو کند. ارتش در حال حاضر مسئولیت‌هایی چون رسیدگی به امور خارجی و سیاست دفاعی را بر عهده دارد.

اگرچه گزارشاتی وجود دارد که راحیل شریف دوره حضور 3 ساله خود را افزایش دهد.

دوره رئیس ستاد ارتش پاکستان در ماه نوامبر 2016 میلادی به پایان خواهد رسید. برخی از وی تقاضا کرده‌اند تا حداقل برای یک دوره دیگر در این پست خدمت کند. ژنرال پرویز مشرف یکی از آن کسانی است که خواهان آن می‌باشد. اگر راحیل شریف یک دوره دیگر در مقام خود باقی بماند، شکستی دیگر برای دولت محسوب می‌شود.

موضوعاتی که رییس ستاد ارتش را احاطه کرده در واقع موجب شده تا عامه مردم کمتر در مورد سازمان او تحقیق کنند. چنین بررسی در حالی حیاتی می‌باشد که قدرت ارتش روز به روز بیشتر می‌شود. دادگاه‌های نظامی رسیدگی به پرونده‌های تروریستی را آغاز کردند. ارتش بر کمیته‌های ارشدی نظارت می‌کند که موضوعات امنیتی هر 4 ولایت را هماهنگ می‌کنند و از طریق نیروهای کماندو مسئولیت تامین امنیت کراچی را بر عهده دارند.

هیچ اقدامی علیه فساد موجود در امپراطوری تجاری ارتش انجام داده نشد و هیچ یک از رسانه‌های پاکستانی سوالی مبنی بر اینکه چطور مردان مسلح شبه‌نظامیان به کمپ نیروی هوایی نزدیک پیشاور وارد شدند، نپرسیدند. ژنرال شریف به این کمپ رفت و با نظامیان زخمی‌شده دیدار کرد. پس از اینکه تمام مهاجمان کشته شدند، سخنگوی او عملیات ارتش را موفقیت آمیز خواند.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان