از میزبانی شیراز در مسابقات جهانی کشتی تا تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی‌‌


از میزبانی شیراز در مسابقات جهانی کشتی تا تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی‌‌

مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس به تشریح آخرین جزئیات میزبانی شیراز در رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی پرداخت و گفت: پس از حضور کارشناسان اتحادیه جهانی کشتی در شیراز میزبانی این شهر روی سایت این اتحادیه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حیدرعلی کامیاب با حضور در دفتر خبرگزاری تسنیم در استان فارس در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران این خبرگزاری، به بررسی آخرین وضعیت ورزش استان فارس و میزبانی شیراز در مسابقات جهانی کشتی فرنگی پرداخت.

تسنیم: دستاوردهای سفر اخیر وزیر ورزش و جوانان به استان فارس چه بود؟

کامیاب: دستاورد ارزشمند این سفر که به سه شهرستان سروستان، خرامه و کوار بود، احیای دوباره فعالیت پایگاه قهرمانان ورزش استان فارس در شیراز است که برای تجهیز و تکمیل این پایگاه پنج میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.

در این سفر رایزنی لازم برای تامین تجهیزات ورزشی چند شهرستان محروم استان فارس از جمله شهرهای بوانات، آباده‌طشک و برخی از شهرستان‌هایی که بخش خصوصی کمتر سرمایه‌گذاری می‌کند، انجام شد که در هفته آینده توزیع این تجهیزات ورزشی صورت می‌گیرد.

در این سفر برای توسعه ورزش و تکمیل زورخانه شهرستان خرامه نیز 150 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت. همچنین اعتبارات مناسب برای توسعه ورزش شهرستان کوار اختصاص یافت و تشک‌کشتی نیز به کشتی‌گیران نوجوان و جوان این شهرستان اهدا شد.

همچنین برای نورافشانی ورزشگاه و توسعه ورزش شهرستان سروستان نیز 200 میلیون تومان و برای رفاه کارکنان اداره‌کل ورزش و جوانان در سطح استان فارس نیز 150 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت.

تسنیم: سفر بعدی وزیر ورزش و جوانان به استان فارس چه زمانی است و چه طرح‌هایی دنبال می‌شود؟

کامیاب: سفر بعدی وزیر به استان فارس در چندماه آینده انجام و در این سفر علاوه بر بررسی چند طرح بزرگ در حوزه ورزش و جوانان خانه کشتی شیراز که 16 سال از ساخت آن می‌گذرد، افتتاح می‌شود.

برای تکمیل این طرح بزرگ ورزشی  10 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و در حال حاضر نیز مراحل پایانی طرح در حال انجام و آماده افتتاح است. با پایان محوطه‌سازی و تکمیل خانه‌کشتی به‌زودی افتتاح می‌شود.

تسنیم: آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی خانه کشتی شیراز چگونه است؟

کامیاب: در حال حاضر ساختمان آن تمام شده و سیستم سرمایشی و گرمایشی نیز به‌صورت پیشرفته نصب شده است و تنها تجهیزات اداری آن باید تامین شود. تمام استانداردها در ساخت خانه کشتی شیراز رعایت شده و این مکان ظرفیت 2 هزار تماشاچی را دارد و می‌توان رقابت‌های کشوری را در آن  برگزار کرد.

در سفر آینده وزیر سعی می‌شود طرح‌های کلیدی استان که نیاز به کمک دارد، مورد بررسی قرار گرفته و برای تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از آن برنامه‌ریزی شود.

تسنیم: اشاره شد به طرح‌های بزرگ، ورزشگاه میان‌رود شیراز که بیش از 18 سال از ساخت آن می‌گذرد چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

کامیاب: مناقصه ادامه ساخت ورزشگاه میانرود در حال برگزاری است و تا پایان مهرماه  امسال ساخت و ساز در آن تسریع می‌شود. در آخرین اعتبارات اختصاص یافته 140 میلیارد ریال به اجرای این طرح اختصاص یافت که امید است با حضور وزیر ورزش این طرح سرعت یافته و در سال آینده تکمیل شود.

تسنیم: میزبانی شیراز در جام جهانی کشتی به کجا رسید؟

کامیاب: قبل از اینکه مدیرکل شوم، صحبت‌هایی بین فیروزآبادی معاون سیاسی- امنیتی وقت استانداری فارس و رئیس فدراسیون کشتی انجام و در مورد میزبانی مسابقات جهانی کشتی 2015 در شیراز توافق شده بود.

در حال حاضر نیز هنوز میزبانی شیراز برای رقابت‌های جهانی کشتی فرنگی روی سایت اتحادیه ‌‌است و این نشان از تایید شیراز برای این رقابت‌ها دارد. البته هنوز ابلاغیه رسمی در این زمینه به اداره‌کل ورزش و جوانان صورت نگرفته که در نامه‌ای به رئیس فدراسیون کشتی درخواست شده با توجه به وعده داده شده برای میزبانی شیراز در این رقابت‌ها، به‌طور رسمی اعلام‌نظرکند.

در صورت نهایی‌شدن میزبانی شیراز با حضور استاندار، رئیس فدراسیون کشتی و سایر دستگاه‌های متولی برای برگزاری این رقابت‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برنامه‌ریزی می‌شود.

تسنیم: سالن شهید دستغیب برای میزبانی این رقابت‌ها وضعیت ساختاری مناسب ندارد چه برنامه‌ای پیش‌بینی شده است؟

کامیاب: تا زمانی که سالن بزرگ 6 هزار نفری شیراز تا 2 تا 3 سال آینده آماده شود، نمی‌توان شیراز را از میزبانی رقابت‌های ملی بی‌نصیب گذاشت. در این راستا تعمیر و تجهیز مجموعه ورزشی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز در برنامه قرار گرفته و از ابتدای آبان‌ماه نیز تعمیرات اساسی در آن آغاز می‌شود. با تعمیراتی که در این سالن صورت می‌گیرد، می‌توان رقابت‌های کشتی را در این مجموعه ورزشی با حضور علاقه‌مندان برگزار کرد.

تسنیم: چه برنامه‌ای برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی در استان فارس پیش‌بینی شده است؟

کامیاب: تعداد طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی در استان فارس 300 طرح است که برای  36‌طرح در سفر رئیس‌جمهور‌ اعتبار پیش‌بینی شده و در سال‌های 94 و 95 افتتاح می‌شود.

‌‌‌‌75 طرح نیز جدید است که برای ساخت و تکمیل آن از  محل اعتبارات 180 پیش‌بینی لازم صورت گرفته و با حمایت نمایندگان استان فارس مجلس ‌برخی طرح‌ها امسال و برخی دیگر  سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال 96 تمام طرح‌های ورزشی استان فارس جمع‌آوری می‌شود. معتقدیم امروز به طرح‌های بزرگ و سالن‌های چند منظوره نیاز نیست و باید به سمت ساخت و سازهای تخصصی حرکت کرد.

بسیاری از افراد علاقه‌مند در بخش خصوصی آماده مشارکت هستند که دولت این فضا را برای مشارکت بخش خصوصی داده است و باید بیشتر فعال کرد. در این زمینه نیز شرایط طوری فراهم است تا فضاهای نیمه‌تمام ورزشی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

تسنیم: برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های ورزشی چه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است؟

کامیاب: نخستین گام در این زمینه اجرای طرح آمایش است که بر‌همین اساس پروژه‌های ورزشی در استان فارس پایان آذرماه امسال ساماندهی می‌شود. همچنین تا پایان مهرماه از طریق رسانه‌ها برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای  بیش از 50 درصد پروژه‌ها اعلام فراخوان می‌شود.

طوری برنامه‌ها پیش‌می‌رود تا با مشارکت بخش خصوصی تعمیرات در سالن‌های ورزشی انجام و پس از آن این مجموعه‌ها در مدت مشخص در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد. 2 سال است که 6 استخر در شهرستان‌های جهرم، فیروزآباد، نی‌ریز، سپیدان و کازرون تعطیل است که با مشارکت بخش خصوصی و انجام تعمیرات در آن دوباره فعال می‌شود.

تسنیم: شورای عالی ورزش استان چه زمانی تشکیل جلسه می‌دهد و مطالبه شما چیست؟

کامیاب: نخستین جلسه شورای عالی ورزش استان فارس مهرماه امسال تشکیل می‌شود تا در آن مطالبات ما پیگیری شود.آخرین جلسه این شورا دو سال گذشته برگزار شده و با حمایت‌هایی‌که استاندار و معاون سیاسی اجتماعی از ورزش استان دارند مطالبه ما این است ورزش به‌عنوان فرآیند اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

معتقدیم نمی‌توان به تنهایی ورزش را پیش‌برد و این نیازمند کمک است و باید یکی از خروجی‌های شورای عالی ورزش در استان فارس تعامل و همراهی دستگاه‌های مختلف در توسعه ورزش استان فارس باشد.

با توجه به شرایط بسیار متفاوت ورزش در نقاط مختلف استان فارس اتاق فکر با حضور اساتید حوزه تربیت‌بدنی مدیریت و روانشناسی دانشگاه شیراز تشکیل شده و با بررسی نقاط ضعف و قوت ورزش استان با خرد جمعی برای توسعه ورزش در استان تصمیم‌گیری می‌شود.

همچنین برای پیشبرد ورزش استان نیز برگزاری نشست تخصصی با اصحاب رسانه، نخبگان ورزشی و روسای هیئت‌های ورزشی نیز در دست اقدام است و برخی از این نشست‌ها نیز برگزار شده  تا با تبادل تجربیات راه‌های عبور از موانع ورزش استان فارس عملیاتی شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon