خط و نشان دوباره مجلس به دولت برای آزادسازی سهام عدالت

خط و نشان دوباره مجلس به دولت برای آزادسازی سهام عدالت

"یک سهام با دو لایحه و طرح"؛ دولتی ها می گویند در حال تدوین و نهایی کردن لایحه خود در خصوص آزادسازی سهام عدالت هستند و مجلسی ها می گویند اگر دولت تعلل کند طرح خود را برای آزادسازی این سهام به صحن علنی می برند ...

"یک سهام با دو لایحه و طرح"؛ دولتی ها می گویند در حال تدوین و نهایی کردن لایحه خود در خصوص آزادسازی سهام عدالت هستند و مجلسی ها می گویند اگر دولت تعلل کند طرح خود را برای آزادسازی این سهام به صحن علنی می برند.
چندی پیش بود که رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان این که سهام عدالت از سال 85 به مدت 10 سال به مشمولین داده شده است گفت با اتمام این مهلت، پیش بینی ما این است که در نیمه اول سال 96 عملا این سهام آزاد و واگذار می شود. بعلاوه این که به طور میانگین تا امروز حدود 32 درصد از بدهی یک میلیون تومانی مشمولین سهام عدالت با سودهای این سهام تادیه شده است.
بر این اساس باید گفت تصویب لایحه آزادسازی سهام عدالت مجوز قانونی است تا مشمولین بتوانند مطابق آن سهام عدالت خود را خرید و فروش کنند و از مزایای آن بهره مند شوند. بر این اساس نیز در ابتدای تابستان سال گذشته سازمان خصوصی سازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی لایحه آزادسازی سهام عدالت را به دولت ارائه دادند که بر اساس شنیده ها، این لایحه در کمیسیون های مختلف دولت بررسی و تصویب شده است و حالا برای تصویب نهایی روی میز هیات وزایران قرار گرفته تا با تایید وزرای دولت یازدهم، لایحه آزادسازی سهام عدالت برای بررسی و تصویب روانه بهارستان شود.
از سوی دیگر، علی طیب نیا نیز به تازگی از تدوین بسته سیاستی برای رفع چالش های سهام عدالت خبر داده و گفته، نحوه آزادسازی سهام عدالت، افراد مشمول آن، سبد شرکت های سهام عدالت، نحوه ساماندهی و مدیریت از جمله مشکلات پیش روی آزادسازی سهام عدالت است که بسته سیاستی برای رفع این چالش ها در دولت تدوین شده که این بسته در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده است و به زودی تقدیم مجلس می شود.
اما در این مدت و در آن سوی میدان، واکنش های متفاوتی از سوی نمایندگان مجلس در خصوص این لایحه بروز داده شده است، به عنوان مثال سال گذشته همزمان با تهیه لایحه آزادسازی سهام عدالت در وزارت اقتصاد و ارسال آن به هیات دولت، برخی نمایندگان مجلس برای دولت خط و نشان کشیدند که همزمان با لایحه دولت، طرحی در مجلس در خصوص آزادسازی سهام عدالت تهیه و تدوین شده است که اگر دولتی ها در ارسال لایحه خود به مجلس تعلل کنند، نمایندگان طرح خود را ملاک عمل آزدسازی سهام عدالت قرار می دهند که این تهدید و وعده تا به امروز عملی نشده است؛ یا این که برخلاف تصمیم 15 مهرسال 93 که نمایندگان مجلس با فوریت بررسی معامله سهام عدالت مخالفت کردند، در ماههای پایانی سال گذشته 90 نفر از نمایندگان با امضای نامه‌ای خطاب به رییس جمهور از او خواسته‌اند هر چه سریع‌تر داستان آزادسازی سهام عدالت را به سرانجام برساند.
با این وجود تازگی ها نیز سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی خط و نشان دوباره ای برای دولت کشیده است و از در دستور کار قرار گرفتن ساماندهی سهام عدالت در این کمیسیون خبر داده و گفته در صورتی که دولت لایحه‌ای در این زمینه ارایه نکند مجلس طرحی را برای آزادسازی سهام عدالت آماده خواهد کرد.
از طرف دیگر به گفته وی، کسانی هم که سهامدار هستند اساسا امکان مدیریت کردن بر سهام خودشان را ندارند، بنابراین برای این‌که فضا مدیریت شود عملا مجلس بویژه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی به این موضوع ورود کرده که امیدواریم دولت هر چه سریع‌تر لایحه خود را برای ساماندهی سهام عدالت ارایه کند؛ چرا که در غیر این صورت، مجلس طرحی را مهیا خواهد کرد و در آن به بحث ساماندهی سهام عدالت، مدیریت کردن آن و واگذاری‌های آن‌ها به سهامداران و مسائلی این چنینی می‌پردازد تا مردم هم مالک و هم مدیریت کننده سهام باشند.
بر این اساس باید منتظر ماند و دید آیا دولت لایحه خود در خصوص آزادسازی سهام عدالت را پیش از پایان مجلس نهم روانه بهارستان خواهد کرد یا این که خط و نشان های چند باره مجلسی ها سرانجام واقعیت پیدا می کند ...

مهدی حاجی وند
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه