پارلمان افغانستان: «اشرف‌غنی» دست نشانده آمریکاست

پارلمان افغانستان: «اشرف‌غنی» دست نشانده آمریکاست

اعضای پارلمان افغانستان در نشست علنی صبح امروز این مجلس با انتقاد شدید از دولت کابل بخاطر سقوط ولایت قندوز و عدم اقدام به موقع نهادهای امنیتی برای آزادسازی این ولایت گفتند که رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی دست نشانده و نماینده آمریکا است.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم در کابل، لحظاتی قبل نمایندگان مردم در پارلمان افغانستان با ابراز ناراحتی بخاطر سقوط ولایت قندوز اعلام کردند: «محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی دست نشانده و نماینده آمریکا است، نه حافظ منافع مردم افغانستان.

نماینده مردم قندوز گفت: مقامات کابل مدعی هستند که برای آزادسازی ولایت قندوز نیروهای نظامی و امنیتی را به این ولایت اعزام کرده‌اند، اما این گفته کاملا دروغ بوده و حتی یک نفر هم به این منطقه اعزام نشده است.

وی گفت: تنها مکانی که در حال حاضر تعدادی از نیروهای امنیتی در ولایت قندوز در آن مستقر هستند و تاکنون توانسته‌اند مقاومت کنند، فرودگاه قندوز می‌‎باشد.

این عضو پارلمان افغانستان بخاطر وضعیت موجود در ولایت قندوز خواهان به محاکمه کشیده شدن «معصوم استانکزی» سرپرست وزارت دفاع این کشور شد.

نماینده مردم قندوز افزود: اختیار حکومت افغانستان در دستان خارجی‌هاست و خود هیچ اختیاری ندارد و همچنین افرادی که در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند نیز نباید دیگر به عنوان نماینده و حاکم مردم در دولت و ولایت‌های این کشور حاضر شوند.

«گل مجاهد» نماینده مردم کابل در پارلمان افغانستان  گفت: «محمد اشرف‌غنی» نماینده آمریکا در افغانستان است و در این کشور صلاحیت حکومت را ندارد.

مجاهد تأکید کرد: چرا «مراد علی مراد» فرمانده نیروهای زمینی ارتش افغانستان پس از اینکه پیشروی‎های خوبی در سرکوب مخالفان مسلح حکومت داشت و در حال گسترش امنیت در مناطق مختلف بود توسط اشرف‌غنی از ادامه کارش باز ماند و به کابل فرا خوانده شد.

نماینده مردم کابل اظهار داشت: نمایندگان ولایت قندوز چند ماه پیش از سقوط احتمالی ولایت قندوز بخاطر برخی بی‌کفایتی‌ها و اقدامات مقامات محلی این ولایت خبر داده بودند.

وی افزود: سقوط ولایت قندوز در حالی صورت می‌گیرد که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (I.S.I) در تلاش برای نفوذ و گسترش گروه تروریستی داعش در افغانستان است.

«کرام‌الدین رضازاده» دیگر عضور پارلمان افغانستان گفت: مسئولین وزارت دفاع و وزارت کشور هیچ پیگیری در مورد حادثه قندوز انجام نداده‌‌اند و با وجودی که چند روز است از سقوط این ولایت می‌گذرد هیچ اقدامی برای دفع این فاجعه صورت نگرفته و این جفا بر مردم افغانستان است.

وی افزود: باید از طریق صلاحیت‌های قانونی افراد دیگری برای مدیریت نهادهای امنیتی افغانستان انتخاب شود.

«محمد اقبال صافی» یکی از اعضای این مجلس نیز اذعان داشت: کنفرانس  روز گذشته محمد اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان شرم آور بود، زیرا گفت که قندوز تحت کنترل دولت قرار دارد که این گفته وی بی‌پایه و اساس است.

صافی تأکید کرد: چگونه رئیس‌‎جمهور افغانستان می‌گوید که قندوز در امنیت به سر می‌‎برد در حالی که جان، مال و ناموس مردم این ولایت به تاراج رفته و بر همین اساس اشرف‎غنی دیگر حق حکومت بر این کشور را ندارد.

وی اذعان داشت: در افغانستان توطئه‌ای در کار است و قطعا با سقوط ولایت قندوز به سقوط دولت کابل نزدیک شده‌ایم.

«سید جمال فکوری بهشتی» عضو دیگر پارلمان افغانستان نیز در مورد وضعیت نیروهای امنیتی گفت: دسیسه خارجی در افغانستان و سو مدیریت و عدم انگیزه در نیروهای امنیتی و نظامی افغان دو عاملی هستند که ولایت قندوز سقوط کرد و از همین رو رهبری نیروهای امنیتی در این کشور در معامله قرار دارد.

وی افزود: رهبری نیروهای امنیتی در افغانستان در معامله قرار دارند و این امر در مورد قندوز از شدت بیشتری برخوردا بوده است و به همین خاطر در قندوز خیانت ملی رخ داده و عدم بررسی آن باعث گسترش ناامنی‌ها در این کشور می‌شود.

بهشتی تصریح کرد: پارلمان افغانستان  باید یک شورای 10 نفره دفاعی تشکیل دهد و صلاحیت شورای امنیت را به این شورا بسپارد تا از سقوط دیگر مناطق کشور جلوگیری شود.

«عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس پارلمان افغانستان در این باره گفت: ولایت قندوز اولین ولایتی است که پس از 14 سال از تشکیل حکومت در افغانستان سقوط کرده و این یک فاجعه است و براساس اولویت‌ها باید امروز به آن در مجلس نمایندگان مردم رسیدگی شود زیرا این موضوع بزرگترین دستورالعمل پارلمان افغانستان است.

یکی از اعضای پارلمان افغانستان نیز اظهار داشت: ده‌ها اراده تانک، ماشین‌ جنگی، توپ، سلاح‌های سبک و سنگین به دست مخالفان مسلح افتاده، 700 زندانی توسط طالبان آزاد شده و فرار کرده‌اند.

وی گفت: از دولت افغانستان انتظار می‌رفت که نیروهای امنیتی ظرف 24 ساعت طالبان را سرکوب کند اما هیچ اقدامی صورت نگرفت و باید از مسئولین امنیتی که به پارلمان دعوت شده‌اند خواست تا پاسخگوی این خیانت بزرگ باشند.

سعادت دیگر عضو پارلمان این کشور ضمن تأکید بر شناسایی ستون پنجم در بنده نظام افغانستان شد و گفت: عملکرد والی قندوز در همکاری با مخالفان مسلح دولت، زنگ خطری بود که پارلمان و مردم این کشور را بیدار کرد.

دفاع»، «رحمت‌الهی نبیل» رئیس امنیت ملی، «جیرانی پوپل» رئیس ارگان‌های محلی، «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور این کشور برای پاسخگویی به وضعیت امنیتی موجود و سقوط ولایت قندوز به این مجلس فرا خوانده شده‌اند.

«افضل امان» مسئول عملیات وزارت دفاع به نمایندگی از استانکزی و «سلیمان کاکر» معاون اول مشاور امنیت ملی به نمایندگی از حنیف اتمر در پارلمان افغانستان حاضر شدند.

رحمت‌الله نبیل رئیس امنیت ملی و نورالحق علومی وزیر کشور افغانستان از رئیس پارلمان این کشور و نمایندگان مردم خواستند تا ادامه این جلسه به صورت سری برگزار شود و این موضوع پس از به تصویب رسیدن توسط اعظای پارلمان اجرایی شد.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان