سقوط قندوز تأثیری بر برنامه راهبردی خروج آمریکا از افغانستان ندارد

سقوط قندوز تأثیری بر برنامه راهبردی خروج آمریکا از افغانستان ندارد

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که سقوط شهر قندوز در شمال افغانستان تأثیری بر برنامه راهبردی واشنگتن در قبال این کشور نداشته و نباید در این رابطه عجله کرد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، کاخ سفید، پنتاگون و برخی کشورهای جامعه‌ جهانی اعلام کرده‌اند که حملات طالبان بر شهر قندوز، هیچ تأثیری در فعالیت‌های راهبردی آن‌ها در افغانستان نخواهد داشت.

کاخ سفید گفته است، با وجود انکه شهر قندوز در اختیار طالبان است اما هنوز زود است که در مورد تغییر برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال آینده تصمیم‌گیری شود.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که سقوط قندوز تاکنون هیچ تغییری در تقسیم اوقات خروج نیروهای خارجی نداشته است.

وی گفت: حملات طالبان در قندوز را محکوم می‌کنیم و در کنار مردم افغانستان هستیم اما برنامه‌ای برای تغییر سریع در راهبرد خود در افغانستان نداریم.

جان کمپبل فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان بارها به پنتاگون و مقام‌های ائتلاف بین‌المللی پیشنهاد جاگزین کردن برنامه کنونی کاخ سفید برای کاهش سربازان آمریکایی از 9800 سرباز به چند صد سرباز در سال آینده در افغانستان را داده است.

هرچند پنتاگون براساس راهبرد از پیش تعیین شده خود در افغانستان برنامه برای کمک هوایی به نیروهای امنیتی افغانستان را ندارد، اما خطر تهدید نیروهای ائتلاف در فرودگاه قندوز از سوی طالبان سبب شده است که این نیروها اقدام به حمله هوایی کنند.

پیتر کوک سخنگوی پنتاگون گفته است حملات محافظتی آمریکا در قندوز هنگامی آغاز شد که نیروهای ائتلاف با خطر روبه‌رو شدند.

سقوط شهر قندوز نگرانی‌های جدی را در مورد توانمندی‌های نظامیان افغانستان در بخش دفاع از خاک این کشور زیر سؤال برده است.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت