پارلمان افغانستان: ماده ۶۹ قانون اساسی اجرا و غنی از ریاست‌جمهوری خلع شود

پارلمان افغانستان: ماده 69 قانون اساسی اجرا و غنی از ریاست‌جمهوری خلع شود

اعضای پارلمان افغانستان در اعتراض به عدم اقدام به موقع مقامات امنیتی و نظامی کابل و بی‌توجهی رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی به فاجعه سقوط کابل خواهان اجرایی شدن اصل ۶۹ قانون اساسی این کشور و برکناری اشرف‌غنی از پست ریاست‎جمهوری شدند.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم در کابل، نمایندگان مردم در پارلمان افغانستان صبح امروز در نشست علنی این مجلس با انتقاد شدید از عملکرد اشرف‌غنی بدلیل عدم اقدام صحیح و به موقع برای جلوگیری از سقوط ولایت قندوز و پس از آن آزادسازی این ولایت اعلام کردند: رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی صلاحیت حکومت در افغانستان را ندارد و باید از این سمت خلع شود.

«گل مجاهد» نماینده مردم کابل در پارلمان افغانستان در این باره گفت: باید مجاهدین و مردم افغانستان برای آزادی این کشور و ایجاد ثبات وارد عمل شوند.

وی افزود: سقوط ولایت قندوز بخاطر معامله‌ای بوده که توسط مقامات حکومتی انجام شده و در پشت این قضیه دست‌های خارجی‌ در کار است.

وی تأکید کرد: به دلیل بی‌کفایتی در اجرای حاکمیت صحیح قوانین، براساس ماده 69 قانون اساسی باید اشرف‌غنی از صلاحیت خود خلع شود.

«ناهید فرید» نماینده مردم ولایت هرات نیز خاطرنشان کرد: روشن است که فاجعه قندوز ما را از خواب غفلت بیدار کرد و متوجه شدیم که حکومت‌های محلی آنطور که فکر می‌کنیم از سلامت لازم برخوردار نیستند.

فرید اظهار داشت: طالبانی که از هم پاشیده‌اند و ابتکار نظامی کافی ندارند می‌توانند شهرهای افغانستان را تصرف کنند و این نشان دهنده این است که رهبران محلی آنقدر از مشکلات مردم غافل هستند که هیچ برنامه‌ای برای حفظ امنیت ندارند.

نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان افزود: حکومت وحدت ملی در حال به باد دادن و نابودی ارزش‌ها و دستاوردهای مردم است، به همین خاطر امروز باید در مقابل رهبران حکومت این حکومت ایستاد و از ارزشهای مردم این کشور دفاع کرد.

وی گفت: حکومت افغانستان دموکراسی را به نفع خود بیان می‌کند و این در حالی است که خارجی‌ها برای ما دموکراسی را تبیین می‌کند.

فرید افزود: پارلمان این کشور نیز باید بخاطر عدم صلاحیت حکومت وحدت ملی برای تطبیق ماده 69 قانون اساسی دست بکار شود.

در ادامه وی اذعان داشت: ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان باید خالی از «ستون پنجم» شود و تمام کسانی که در افغانستان حضور ندارند اما در حکومت حضور دارند از پست‌هایشان برکنار شوند.

انتهای پیام/.

 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان