توفان هوایی روسیه علیه مواضع داعش در سوریه؛ جنگ مسکو به کجا می‌رود؟

توفان هوایی روسیه علیه مواضع داعش در سوریه؛ جنگ مسکو به کجا می‌رود؟

حمله جنگنده های روس علیه مواضع تروریست ها در خاک سوریه که با نارضایتی آمریکا همراه است، می تواند نه تنها سوریه بلکه سراسر منطق خاورمیانه را وارد فصل جدیدی کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه السفیر، حملات جنگنده های روس علیه تمام گروههای تروریستی در خاک سوریه از جمله داعش، می تواند سوریه و نیز منطقه خاورمیانه را به سمت شرایط و تحولات جدیدی سوق دهد.

سوق یافتن روند جنگ سوریه به مسیر جدید

پس از دور نخست حملات هوایی روسیه که پس از جنگ افغانستان در قرن گذشته نخستین حملات در نوع خود نه در سوریه بلکه در منطقه خاورمیانه به شمار می آید، چه بسا روند جنگ در سوریه وارد مسیر جدیدی شده و فصل جدیدی را برای سراسر منطقه رقم بزند.

این حملات در دل خود احتمالات متعددی را جا داده است که می تواند کاملا خوش بینانه  و یا برعکس سراسر بدبینی باشد.

در پی درخواست بشار اسد رییس جمهوری سوریه از کرملین برای پشتیبانی هوایی از سوریه و نیز پس از اظهارات ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در نیویورک،  جنگنده های روس زمان زیادی منتظر نماندند و روز گذشته (چهارشنبه) مواضع و پایگاه های گروه های تروریستی تکفیری از جمله داعش را در سه استان حمص، لاذقیه و حماه بمباران کردند.
اهداف جنگنده های روسی متنوع بوده  و در این حملات هیچ یک از گروه تروریستی تکفیری استثناء نشدند به این معنی که مواضع داعش، جبهه النصره و گروه موسوم به «احرار الشام» و «جیش الفتح» به اضافه «جیش الحر» زیر آتش قرار گرفتند.

پیام قاطع روسیه به حامیان ترویست‌ها

پیام روسیه به حامیان و طرف های مرتبط با گروه های تروریستی محکم و قاطعانه است، مبنی بر اینکه وابستگی های منطقه ای این گروهها برای روسیه هیچ معنی و اهمیتی ندارد.

به عبارت بهتر روسها به همه به جز فرانسوی ها اعلام کردند که جنگنده های آنان باید  ظرف یک ساعت آسمان سوریه را ترک کنند.اما اینکه آمریکایی ها چگونه در جریان حملات هوایی روسیه قرار می گیرند، این نیز پیام دیگری است که به نوبه خود حائز اهمیت است.

یک ژنرال روس عضو اتاق عملیات نظامی مشترک ایران، روسیه ، عراق و سوریه مستقر در بغداد به سفارت آمریکا در پایتخت عراق رفته و تصمیم کرملین مبنی بر آغاز حملات هوایی در سوریه را به طور شفاهی به آمریکا ابلاغ کرد.

سردرگمی آمریکا در برابر توفان حملات ضربتی روسیه

تنها فرانسوی ها به طرز خنده داری به عملیات روسیه علیه تروریست ها در سوریه اعتراض کردند و حتی آمریکایی ها هم در قبال توفان ناگهانی و بمباران ضربتی و گسترده مواضع تروریست ها توسط جنگنده های روس سردرگم ماندند.

به عبارت بهتر آمریکایی ها که دچار سردرگمی شده بودند، یک بار اعلام کردند که حملات جنگنده های روسیه علیه مواضع تروریست ها در خاک سوریه در چارچوب تفاهم پوتین و اوباما جا دارد و سپس اعلام کردند روس ها در انتظار هماهنگی نظامی با ما نماندند.

اما تصویر سردرگمی آمریکا هنگامی کامل شد که جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنار سرگئی لاوروف همتای روس خود حضور یافت نه به این منظور که به حملات روسیه اعتراض کند بلکه هدف او تاکید بر اهمیت همکاری و تفاهم بین مسکو و واشنگتن دست کم در زمینه نظامی و لزوم حفظ وحدت اراضی سوریه بود.

معادلات جدید خاورمیانه

توفان حملات جنگنده های روسیه معادله های جدیدی را در سطح منطقه و جهان رقم می زند به ویژه اینکه مسکو بارها تاکید کرد که هدف از این حملات حمایت از نهادهای دولت سوریه و ارتش این کشور و مبارزه با تروریسمی  است که به دلیل شکست ائتلاف آمریکا در سراسر منطقه امتداد پیدا کرده است و این ائتلاف نه تنها در نابودی گروههای تکفیری در منطقه تاثیری نداشته است بلکه موجب رشد آن شده است.

به هر حال توفان حملات روسیه در روزهای آینده سوال ها ی زیادی را مطرح و دغدغه های زیادی را رقم خواهد زد از جمله اینکه پس از حملات هوایی چه خواهد شد؟ به ویژه اینکه درخواست بشار اسد شامل عملیات زمینی نمی شود و پوتین نیز تاکید کرد که در صدد عملیات مستقیم زمینی در سوریه نیست.

کدام کشورها در فهرست بازندگان تجاوز علیه سوریه جا دارند؟

اکنون این سئوال ها در محافل سیاسی، نظامی و رسانه ای شکل گرفته است که آیا در ابتدای پایان بحران سوریه قرار گرفته ایم و یا اینکه زمینه گسترش بحران فراهم شده است؟ و پس از حدود پنج سال دسیسه چینی و کمک به تروریست های تکفیری برای براندازی نظام سوریه، فهرست بازندگان عربی و منطقه ای شامل چه کشورهایی می شود؟

در این میان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جنگنده ‌روس در 20 نوبت  هشت موضع داعش در سوریه را هدف قرار داده و مرکز فرماندهی آن را منهدم کردند.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه تمام این حملات در پی پروازهای تجسسی به منظور جمع آوری اطلاعات و در چارچوب اطلاعاتی که از مسئولان سوری دریافت کرده بودند، انجام شد.

تعیین اهداف جنگنده های روس در خاک سوریه

این مسئول روس افزود: روسیه  شرکای خود در سازمان پیمان امنیت گروهی را در جریان اهداف جنگنده های خود در سوریه قرار داده و اعلام کرد که تجهیزات نظامی و نقاط ارتباطی و نیز انبارهای سلاح تروریست ها را هدف قرار می دهد.

نوارهای ویدئویی که وزارت دفاع روسیه در مورد حملات هوایی جنگنده های روس منتشر کرده نشان می دهد که سه پایگاه تروریست ها از جمله انبار سلاح و مهمات آنان هدف قرار گرفت.

در همین ارتباط یک مقام ارشد امنیتی سوریه تاکید کرده است که جنگنده های روس و سوری در چند نوبت مواضع تروریست های تکفیری را در استان های حمص و حماه هدف قرار دادند.

علاوه بر این جنگنده های سوری با کمک روسیه و در چارچوب عملیات موسوم به « مشخص کردن اهداف» به مواضع تروریست ها در استان لاذقیه حمله کردند.

در این میان تلویزیون سوریه هم در گزارشی به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد: در راستای اجرای توافق سوریه و روسیه برای مقابله با تروریسم بین المللی و نابودی داعش و با همکاری نیروی های هوایی، جنگنده های روس به مواضع تروریست ها در مناطق الرستن، تلبیسه ، الزعفرانیه و دیرفول در استان حمص و مناطق تلول الحمر، عیدون و محیط السلیمه در استان حماه حمله کردند.

«رامی عبدالرحمن» دیده بان سوری حقوق بشر سوریه  نیز اظهار داشت: جنگنده های روس در استان های حمص و حماه  مواضع جبهه النصره ، احرار الشام ، جیش الفتح و جیش الحر را بمباران کردند.

نارضایتی آمریکا از حملات جنگده های روس

این در حالی است که آمریکا از اینکه حملات هوایی روسیه در سوریه بدون گفت وگوی نظامی قبلی با واشنگتن صورت گرفته است، ابراز نگرانی کرده و تحرکات روسیه را خصمانه توصیف کرد.

پس از انتقاد مسئولان آمریکایی از حملات هوایی روسیه مبنی بر اینکه در این حملات نه مواضع داعش بلکه مواضع مخالفان سوریه هدف قرار دارد، کاخ سفید در تلاش برای بهبود فضا با روسیه برآمده و سخنگوی آن اعلام کرد: « هنوز زود است که بگویم چه مواضعی هدف قرار دارد».

توصیه انگلیس به روسیه برای تعیین اهداف خود در خاک سوریه

در این میان «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس از تصمیم روسیه برای حمله نظامی به مواضع داعش استقبال کرده و در عین حال گفت مسکو باید مطمئن شود که جنگنده های آن مواضع داعش و گروههای مرتبط با القاعده را هدف قرار می دهند نه مبارزان مخالف سوریه را.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان