جنتی: چاپ کتاب ۸ هزار جلد افزایش یافته است

جنتی: چاپ کتاب 8 هزار جلد افزایش یافته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چاپ کتاب نسبت به سال گذشته ۸ هزار جلد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، علی جنتی در آئین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز با اشاره به تلاش‌های وزارت ارشاد در افزایش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، اظهار داشت: چاپ کتاب در سالجاری نسبت به سال گذشته 8 هزار جلد افزایش یافته است.

وی افزود: متأسفانه با توجه به افزایش قیمت تمام شده کتاب در کشور تیراژ کتاب‌ها به شدت کاهش یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از کتب عرضه شده در نمایشگاه‌ها کتب چاپ اول است، تصریح کرد: باید در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی تلاش‌های بیشتری در کشور صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در چهارچوب قانون، فضا باید برای تالیف و ترجمه همه اهل فکر فراهم شود، افزود: جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی رسانه ها و هنرمندان وارد میدان شوند و وزارت ارشاد نیز اهالی فرهنگ را برای نوشتن ایده‌ها و فکرهای خود ترغیب خواهد کرد.

جنتی به قیمت بالای کتب منتشر شده اشاره کرد و اظهار داشت: دلیل کاهش تیراژ کتاب در کشور، قیمت بالای آن بخاطر افزایش دستمزد، ابزار چاپ، کاغذ و... است که با ایجاد معافیت برای ناشران و پرداخت یارانه چاپ، قیمت کتب منتشره را کاهش دهیم.

وی افزایش انتشار کتب در فضای مجازی را از دلایل دیگر کاهش تیراژ عنوان کرد و افزود: با این حال کتاب مکتوب همچنان با وجود کتاب الکترونیک مشتری دارد و جایگاه خود را حفظ کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه، آذربایجان را مهد هنرمندان، شاعران، فقیهان، عالمان و شهیدان برجسته‌ای دانست و تصریح کرد: حضور در سرزمین دانش و فرهنگ و هنر کشور،‌ افتخار بزرگی برای ماست.

وی با تاکید بر اینکه کتاب جزئی از فرهنگ و هویت یک ملت محسوب می‌شود، افزود: معجزه بزرگ پیامبر اسلام نیز کتاب قرآن کریم است که تاکنون جاودانه مانده است.

جنتی نمایشگاه کتاب تهران را یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های خاورمیانه دانست و افزود: این نمایشگاه بعد از انقلاب به طور مداوم برگزار شده و هر سال پربارتر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: بسیاری از روسای نمایشگاه‌های کتاب دنیا شخصا در نمایشگاه تهران شرکت کردند و از ایران به دلیل غنای فرهنگی برای حضور فعال در نمایشگاه‌های جهان دعوت کرده اند.

وی افزود: نمایشگاه کتاب تبریز نیز بعد از تهران، جزو بزرگترین نمایشگاه‌های کشور است که ناشران زیادی علاقه‌مند به حضور در این نمایشگاه هستند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon