قزاقستان خواستار از سرگیری سواپ نفت با ایران شد

قزاقستان خواستار از سرگیری سواپ نفت با ایران شد

وزیر انرژی قزاقستان گفت کشورش علاقمند به از سرگیری عملیات سواپ نفت با ایران پس از لغو تحریم ها علیه این کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی نیو یوروپ، ولادیمیر شکولنیک، وزیر انرژی قزاقستان گفت، کشورش علاقمند به از سر گیری عملیات سواپ نفت با ایران پس از لغو تحریم ها علیه این کشور است.
شکولنیک در کنفرانسی خبری در آستانه گفت: «پس از لغو تحریم ها علیه ایران، ادامه عملیات سواپ نفت با این کشور مورد علاقه قزاقستان خواهد بود.»
در عین حال، ایان تایلر، رئیس گروه ویتول معتقد است، از سر گیری عملیات سواپ نفت با ایران بستگی به برخی شرایط دارد.
تایلر در کنفرانس خبری ای که در حاشیه نشست مجمع اوراسیایی کازانرژی در آستانه برگزار شد گفت: «روشن است که این پروسه (احیای سواپ نفتی) یک اقدام فوری نخواهد بود. کل صنعت نفت باید منتظر باشد تا کل تحریم های ایران به صورت کامل برداشته شود. ثانیا، برای احیای عملیات سواپ نفتی تحریم های بانکی نیز باید برداشته شود تا ما بتوانیم به حساب های ایرانی پول منتقل کنیم یا از حساب آنها پول دریافت نماییم.»
وی افزود دشوار می توان گفت، پروسه لغو تحریم ها علیه ایران چه زمانی تکمیل خواهد شد. «ما پیش بینی نمی کنیم که این امر تا پایان سه ماهه نخست سال آینده میلادی اتفاق بیافتد. من درک می کنم که ایرانی ها خوش بین تر هستند، اما فکر می کنم تا مارس سال آینده هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.»
وی یادآوری کرد که گروه ویتول قبل از تحریم ها، عملیات سواپ نفت با ایران داشته است. «اما اکنون همه چیز بستگی به صرفه اقتصادی و رژیم تحریم ها و مهمتر از همه زمان لغو تحریم های بانکی خواهد داشت.»
لغو تحریم های ایران به تهران کمک خواهد کرد تا پس از سال ها، عملیات سواپ نفتی با کشورهای روسیه، ترکمنستان و قزاقستان را از سر بگیرد.
انتهای پیام/ 10

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه