مؤدب: نوشتن درباره انقلاب کار حماسی است/به رویش نیرو در داستان انقلاب فکر کنیم

مؤدب: نوشتن درباره انقلاب کار حماسی است/به رویش نیرو در داستان انقلاب فکر کنیم

خبرگزاری تسنیم: مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب با بیان اینکه نوشتن در مورد انقلاب در این دنیای وانفسای امروز کار حماسی است، گفت: ما نیازمند تربیت و رویش استعدادهای تازه در این حوزه هستیم. امیدوارم مسئولان به این موضوع بهتر نگاه کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از دو کتاب «پاییز آمریکایی» و «می‌خواهد چشمانش باز باشد» صبح امروز، 14 تیر ماه، با حضور علی‌اصغر عزتی‌پاک نویسنده، علی‌محمد مؤدب شاعر و مسئول مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، عزت‌الله مطهری معروف به عزت‌شاهی و جمعی از نویسندگان این دو مجموعه در مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب برگزار شد.

عزتی‌ پاک، از مسئولان جمع‌آوری و انتخاب این داستان‌ها، در ابتدای این مراسم با اشاره به چگونگی جمع‌آوری این دو اثر گفت: فراخوان جمع‌آوری داستان‌های کوتاه نویسندگان با موضوع انقلاب در سال 90 توسط همین مؤسسه اعلام شد. طی این دو سال تعداد 120 اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد، 25 داستان شرایط چاپ در یک مجموعه را داشتند. براساس نظر مسئولان تعداد 9 داستان در «می‌خواهد چشمانش باز باشد» و تعداد 16 داستان کوتاه نیز در «پاییز آمریکایی» گردآوری شده است.

وی با بیان اینکه در همان فراخوان اعلام کردیم که از داستان‌های بلندی که با مضمون انقلاب نوشته شده باشند، نیز برای چاپ حمایت خواهیم کرد، ادامه داد: در حال حاضر برخی از این داستان‌های کوتاه رسیده قابلیت تبدیل به داستان بلند و رمان را داشتند که نویسندگان این آثار می‌خواهند آنها را به این قالب‌ها تغییر دهند. علاوه بر این، در کنار این دو اثر سه اثر مجموعه داستان انفرادی نیز به چاپ رسید.

این نویسنده با اشاره به رویکرد اعلام شده در فراخوان داستان کوتاه انقلاب افزود: نگاه ما در این فراخوان یک نگاه اخلاقی و اجتماعی است. تلاش می‌کنیم داستان‌ها نگاه میانه‌ای به انقلاب داشته باشند و تک‌صدایی نباشند. برای جمع‌آوری و چاپ این نوع داستان‌ها به دنبال کسب‌ درآمد نیستیم، بلکه می‌خواهیم داستان‌هایی از ایام انقلاب به یادگار بماند تا نسل‌های بعدی که پدرها و مادرهایشان حرفی ندارند تا از انقلاب بزنند، به این آثار مراجعه کنند. در حال حاضر برای نسل‌های سوم و چهارم انقلاب، والدینی هستند که روزهای انقلاب را به خاطر بیاورند و از آنها یاد کنند، اما برای نسل‌های بعدی این امکان وجود ندارد. در صدد هستیم تا این خاطرات شکل ادبی به خود بگیرد.

داستان انقلاب را به یک دعوای خیابانی محدود نکنیم

عزتی‌ پاک یادآور شد: در انتخاب این داستان‌ها تلاش شده است تا آثاری که به شهرستان‌ها تعلق دارد، در درجه اول قرار بگیرد. دوست داشتیم یک مقدار داستان از فضای پایتخت دور باشد و به حال و هوای انقلاب در دیگر شهرها هم بپردازد. با توجه به همین امر داستان‌هایی که با آثار نوشته شده در پایتخت هم‌سطح بودند و یا کمی ضعیف‌تر نوشته شده بودند، در اولویت قرار گرفتند.

نویسنده کتاب «باغ کیانوش» با بیان اینکه دبیرخانه این مجموعه هنوز فعال است و از همه کسانی که توانایی نوشتن در این حوزه را دارند، در خواست داریم که آثارشان را به دبیرخانه ارسال کنند، به آسیب های موجود در داستان های کوتاه انقلاب اشاره و تصریح کرد: در بررسی داستان‌ها به آسیب‌هایی هم رسیده‌ایم. داستان‌های کوتاه انقلاب، بدون تعارف، به این موضوع با دید سطحی نگاه می‌کنند. برای نوشتن داستان استوارتر نیاز به تحقیق بیشتری داریم. باید تلاش کنیم که انقلاب را از یک حالت دعوای خیابانی و سنگ پرتاب کردن به سمت سربازان شاه خارج کنیم.

نوشتن برای انقلاب در این دنیای وانفسای امروز کار حماسی است

در ادامه این مراسم علی‌محمد مؤدب به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به موجودیت داستان انقلاب گفت: داستان انقلاب از دو حوزه حماسی تشکیل می‌شود. نخست حماسه‌ای است که خود نویسندگان این حوزه خلق می‌کنند. داستان‌نویسی با موضوع انقلاب در این وانفسای روزگار شلوغ و بحران‌زده امروز کار حماسی است. فقط از نویسندگانی برمی‌آید که پهلوان امروز هستند. مطالعه کردن و نوشتن کار ساده‌ای نیست. از طرف دیگر انقلاب هم خودش حماسه بود. 

وی با بیان اینکه متأسفانه ما قدر هر دو حماسه را نمی‌دانیم، ادامه داد: در جهان امروز که جهان سینما و تلویزیون است، نیازمند ادبیات داستانی محکم‌تری از انقلاب هستیم. در این عالم جدید به این نیاز داریم که حافظه تاریخی‌مان را از دست ندهیم. در دنیای امروز با جهان اطلاعات روبرو هستیم که بچه‌های ما را هر روز با مسائل جدیدتری آشنا می‌کنند. مسائلی که ضرورت ندارد از آن آگاه باشند. همین مسائل پراکنده آنها را از موضوعات اصلی دور می‌کند. مدام داریم به سمت آلزایمر تاریخی و هویتی می‌رویم. این شما نویسندگان هستید که می‌توانید هویت و مسائلی که بر سرمان رفته است را نقل کنید.

مدیر مسئول مؤسسه شهرستان ادب در پایان افزود: امیدوارم مسئولان فرهنگی ما قدر نویسندگانی که برای انقلاب می‌نویسند، بدانند و به این نوع پدیده بهتر نگاه کنند. ما نیازمند تربیت و رویش استعدادهای تازه در این حوزه هستیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران