روایت وزیر نفت از اتاق ضد ضد تحریم/آغاز تحریم‌های جدید علیرغم شعار تعامل دولت جدید

روایت وزیر نفت از اتاق ضد ضد تحریم/آغاز تحریم‌های جدید علیرغم شعار تعامل دولت جدید

خبرگزاری تسنیم: وزیر نفت گفت: ما از تحریم استقبال نمی‌کنیم، اما در شرایط جدید که دولتی با شعار تعامل با دنیا در ایران روی کار آمد، باید فرصت را به دولت جدید می‌دادند و حداقل اعمال تحریم‌های جدید را به تاخیر می‌انداختند، ولی این کار را نکردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران افزود: با تاکید رئیس‌جمهور، دولت دهم تا لحظه تحویل دولت به دکتر روحانی همانند روزهای اول فعالیت کارها را پیگیری می‌کند و تا روز آخر اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی با بیان این‌که در دولت نهم و دهم کارهای بزرگی انجام شد، تصریح کرد: در صنایع، حمل‌ونقل و خانه‌سازی دولت آمار چند برابری نسبت به دولت‌های قبلی دارد، بنده فردی سیاسی نیستتم و این حرف را بر اساس اعداد و ارقام می‌گویم.

وی با اشاره به این‌که بسیاری از کشورها حداکثر تا 50 سال آینده نفت و گاز دارند، گفت: این در حالی است که با روند کنونی و منابع هیدروکربوری، ایران حداقل تا 100 سال آینده نفت و گاز دارد.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش به تحریم صنعت نفت کشور اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر تحریم صنعت نفت شروع شد، اما در دو سال اخیر این تحریم‌ها شدت گرفت  تا منابع درآمدی کشور تحت تاثیر قرار گیرد. تحریم‌ کنندگان همه اقدامات برای کاهش درآمدهای ناشی از صادرات نفت را به کار بستند تا نتوانیم نفت را صادر و منابع آن را دریافت کنیم.

قاسمی در ادامه با اشاره به این‌که صنعت نفت ایران به کشورهای اروپایی و آمریکا وابستگی داشته و دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با وجود فشارهای فراوان شرایط سخت را پشت سر گذاشته‌ایم و بسیاری از مسیر خودکفایی در صنعت نفت طی شده است.

وی افزود: مستکبران همه شرکت‌هایی که با ما در صادرات نفت همکاری می‌کردند را تحریم کردند تا مانع از صادرات نفت ایران شوند، آنها همچنین بیمه کشتی‌های ایران را حذف کردند و بیمه پالایشگاه‌های برخی کشورها هم که نفت کشورمان را مصرف می‌کردند را حذف کردند.

وزیر نفت با اشاره به این‌که بسیاری از شرکت‌ها در بحث تامین قطعات و تجهیزات به قراردادها پایبند نبودند، اظهار کرد: در برخی موارد ما 100 درصد مبلغ قرارداد را نیز پرداخته بودیم، اما دو ماه قبل از راه‌اندازی پالایشگاه می‌گفتند که تجهیزات و قطعات را نمی‌دهیم.

رستمی ادامه داد: پنج سال پیش یک شرکت اروپایی باید فاز 12 پارس جنوبی را راه‌اندازی می‌کرد، اما دو ماه مانده به این کار اعلام شد که این شرکت باید از ایران خارج شود وگرنه مدیر آن به 20 سال زندان محکوم خواهد شد.

*اتاق ضد ضد تحریم

این عضو کابینه دولت با اشاره به تشکیل اتاق ضد ضد تحریم توسط تحریم‌کنندگان ایران، گفت: ما از تحریم استقبال نمی‌کنیم و به دنبال تعامل با دنیا هستیم، اما در شرایط جدید که مردم حماسه سیاسی را رقم زدند و دولتی با شعار تعامل با دنیا روی کار آمد، باید فرصت را به دولت جدید می‌دادند و حداقل اعمال تحریم‌های جدید را به تاخیر می‌انداختند، ولی این کار را نکردند و نشان دادند که اهل تعامل نیستند.

رستمی با تاکید بر این‌که ایران در بازارهای بین‌المللی نفت حضور دارد، افزود: مشکل حمل‌ونقل کشتی‌ها برطرف شده و امکان انتقال نفت به میزان قبل از تحریم‌ها را داریم.

وی با اشاره به این‌که توسعه صنعت نفت به شدت در حال انجام است، اظهار کرد: در حال حاضر 17 فاز پارس جنوبی توسط پیمانکاران داخلی در حال توسعه است و 100 هزار نفر در این میدان مشغول به کار هستند. این در حالی است که صنعت نفت با شدیدترین تحریم‌ها مواجه بوده است.

وی از راه‌اندازی 5 فاز پارس جنوبی در شهریور امسال خبر داد و افزود: یکی از فرصت‌های تحریم، ارتباط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با صنایع برای بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت بوده است، در این راستا با سازماندهی پیمانکاران نفتی نمونه‌سازی و تست‌های میدانی بسیاری از تجهیزات و قطعات انجام شده است.

وزیر نفت با بیان این‌که تردیدی نداریم که توسعه صنعت نفت با اتکا به داخل شدنی است، تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها توسعه میدان غرب نفت کارون با سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید سالانه یک میلیون بشکه نفت در حال انجام است.

قاسمی با اشاره به تحریم بانک مرکزی و دشواری نقل و انتقال پول، گفت: مستبکران وقتی دیدند که ایران وابستگی زیادی به درآمدهای نفتی دارد ابزار مالی اصلی نقل و انتقال پول یعنی سوئیفت را تحریم کردند، خوشبختانه در بودجه سال 92 درآمدهای نفتی کاهش یافت و در نقطه مقابل آن صادرات غیر نفتی افزایش یافته است.

وی با تاکید بر این‌که در شرایط مناسب تعامل با دنیا ضروری است، افزود: با سازماندهی و آموزش تعداد قابل توجهی پیمانکاران داخلی امروز تبدیل به پیمانکاران بین‌المللی  شده‌اند.

وی با بیان این‌که در شرایط مطلوبی در بعد توسعه صنعت نفت قرار داریم، یادآور شد: زمانی بنزین مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین و میلیاردها دلار صرف این کار می‌شد، در این رابطه دو کار بزرگ را انجام دادیم؛ یکی از کیفی‌سازی و دیگری کمی‌سازی.

وزیر نفت توضیح داد: در گام نخست چند پالایشگاه افتتاح شد و باقیمانده پالایشگاه‌ها نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند و در گام بعدی کیفی‌سازی فراورده‌های نفتی در دستور کار قرار گرفت. در حال حاضر بالاترین کیفیت فرآورده‌های نفتی منطقه در ایران تولید می شود.

قاسمی با اشاره به ساخت پالایشگاه بزرگ در بندرعباس، گفت: با راه‌اندازی این پالایشگاه در اوایل سال آینده ایران به صادرکننده عمده بنزین تبدیل می‌شود.

وزیر نفت با بیان این‌که سبد درآمد کشور از نفت به سمت گاز در حرکت است، خاطرنشان کرد: دراین رابطه با کشورهای دیگر در حال مذاکره هستیم و همچنین 70 واحد پتروشیمی در حال ساخت است که با راه‌اندازی آنها، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از 60 به 100 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه