جشن تیرگان یا مراسم یهودیان؟
خبرگزاری تسنیم: این جشن بهبهانه مراسم تیرگان ایران باستان برگزار میگردد که هیچ ارتباطی با جشن ایران باستان ندارد و بیشتر شبیه جشن جنگ آب یهودیان است که هرساله در تلآویو برگزار میشود.
به گزارش خبرنگار گروه "رسانههای دیگر" خبرگزاری تسنیم بهنقل از "عصر امروز" ؛ روز گذشته جمعی از جوانان بهاسم جشن تیرگان در پارک ایرانزمین کرج اقدام به آببازی و پاشیدن آب روی یکدیگر کردند که متأسفانه این اقدام با اختلاط دختر و پسر همراه بود که البته با اقدام نیروی انتظامی این ناهنجاری به درازا کشیده نشد. با وجود این که برخی افراد این جشن را مرتبط با جشن تیرگان میدانند ولی هیچ سند تاریخی از این رویداد وجود ندارد و این تنها توهمی است که توسط یهودیان در ذهن برخی افراد نهتنها در ایران بلکه در برخی کشورهای اروپا نیز تجلی کرده است.
اقدامی که در آن بدون در نظر گرفتن مسائل شرعی به اختلاط زن و مرد و بیعفتی منجر میشود و هنجارهای جامعه را نیز زیر پا میگذارد که نهتنها با موازین حیا در ایران کهن متناقض است بلکه با شرع دین مبین اسلام نیز مغایرت دارد و این ناهنجاری به جامعه ضربههای جبران ناپذیری خواهد زد.
نکته جالب توجه در برگزاری جشن تیرگان این است که اصلاً در جشن تیرگان صحبتی از آب و آب پاشی مردم ایران باستان نشده است و دلیل جشن این روز چیز دیگری بوده که جدیداً آبپاشی را نیز به آن اضافه کردند که ردپای یهودیان اسرائیل در این میان بهوضوح دیده می شود زیرا یهودیان نیز در تلآویو این روز را جشن جنگ آبی می دانند و درست روز گذشته در تلآویو نیز همزمان با پارک ایرانزمین کرج این مراسم اجرا شده است و نهتنها امسال بلکه برگزاری این جشن بین یهودیان قدمتی دیرینه دارد. البته در نحوه وارد کردن آببازی به جشن تیرگان باید به اسناد قدیمی روی آورد که از مهمترین آنها میتوان به کتاب ابوریحان بیرونی اشاره کرد، درباره این جشن باستانی ابوریحان بیرونی در کتاب آثار میگوید:
هنگامی که افراسیاب پادشاه توران بر لشگر ایرانیان غلبه میکند، پادشاه ایران (منوچهر) بهناچار پیکی بهنزد افراسیاب فرستاده و از او میخواهد که از کشور ایران بهاندازه پرتاب یک تیر واگذارد و باقی را بگیرد، افراسیاب با کمال میل این پیشنهاد را میپذیرد، منوچهر فکر میکند که چهکسی را برای پرتاب تیر انتخاب کند تا اینکه یکی از فرشتگان خداوند بهنام اسفندارمذ پیش منوچهر آمده و آرش را که مردی خداپرست و دیندار بود و در یکی از غارهای کوه البرز مشغول عبادت بود نامزد اینکار میکند، چنانکه در اوستا آمده است، آرش را حاضر میکنند و منوچهر تیر و کمان را به او داده و میگوید: تو باید بهفرمان خداوند این تیر را پرتاب کنی و کشور ما را از چنگال اهریمن (لشگر افراسیاب) نجات بدهی.
آرش به بالای بلندترین نقطه کوه رویان میرود، با تمام نیرو تیر را رها میکند و خداوند به باد فرمان میدهد که تیرش را از کوه رویان بردارد و به شهر فرغانه (شهری در خاور افغانستان کنونی که فاصله آن تا جای پرتاب تیر هزار فرسنگ بود) ببرد، تیر پس از چند روز حرکت در این شهر به درخت گردوئی برخورد میکند و این درخت گردو مرز بین ایران و توران میشود، افراسیاب ناگزیر لشکر خود را از ایران بیرون میبرد و ایرانیان آزاد میشوند. این قضیه در روز سیزدهم تیر اتفاق افتاده بود و مردم این روز را جشن گرفتند.
البته چند سالی است در فضای مجازی این جشن بهشدت مورد تبلیغ قرار گرفته است. این جشن بهبهانه مراسم تیرگان ایران باستان برگزار میگردد که هیچ ارتباطی با جشن ایران باستان ندارد و بیشتر شبیه جشن جنگ آب یهودیان است که هرساله در تلآویو برگزار میشود. البته این جشن نهتنها در ایران بلکه در چند کشور اروپایی نیز بهبهانههای مضحک و ریشهسازی مانند ایران برگزار میگردد که در آخرین گزارشها آمده است یهودیان قبرس نیز برای برگزاری این جشن در روز پنجم جولای (14 تیر) اعلام آمادگی نمودهاند که میتوان این فرهنگ سازی در کشورهای مختلف را کار یهودیان دانست که قصد تزریق فرهنگ بیبنیان و ضعیف خود را به دیگر کشورها دارند.
در سال 1389 در تهران نیز این مراسم در پارک آب و آتش برگزار گردید که مسئولین امر بهعلت اشاعه فساد و فحشا از آن جلوگیری نمودند.
عکسهای مراسم آببازی در تهران سال 89
مراسم آببازی در کرج تیر ماه 92
تلآویو جولای 2013
برگزاری هر دو مراسم کرج و تهران بسیار شبیه مراسم آببازی در تلآویو است و به همان شیوه برگزار میشود. برگزاری این مراسم دروغین که توسط یهودیان در کشور ما با نام تیرگان و در برخی کشورهای دیگر نیز با اسمهای دیگر جا افتاده است به فرهنگ ایران ضربه خواهد زد و میتوان اهداف آن را ایجاد فساد در جامعه و کمرنگ کردن آداب و رسوم اصیل ایرانی دانست که با پیشینه کثیف یهودیان تندروی اسرائیل در مصادره جشنهای اصیل دیگر کشورها نیز هماهنگ است.
لازم به ذکر است که با توجه به سنتها و مراسم ایران باستان جشن تیرگان جشنی باستانی و دارای احترام میباشد که امروز متأسفانه بازیچه افکار یهودی گشته است و در همین زمانی که برخی فریبخورده در ایران به انجام این مراسم دروغی پرداختهاند در تلآویو نیز یهودیان این مراسم را برگزار کردند که حتی شیوه برگزاری دو مراسم نیز کاملاً به هم شباهت دارد.
در کل پاشیدن آب در ایران باستان و در اسلام چیز ناپسندیدهای نیست ولی با بررسی تمام آب پاشیدنها در ایران و اسلام به این امر میرسیم که آب پاشیدن به یکدیگر در هیچجای دین و تمدن ما آورده نشده است که در ادامه به برخی از آداب و رسومهای مربوط به آب پاشیدن میپردازیم:
**آب پاشیدن پشت سر مسافر
هرمزان که فرمانداری خوزستان را در اختیار داشت زمان حمله اعراب به ایران دستگیر و به مدینه نزد عمر فرستاده شد پس از اینکه اعراب هرمزان را وارد مدینه کردند وی را به مسجدی که عمر در آن خفته بود، بردند تا عمر تکلیف هرمزان را تعیین سازد.
عمر در گوشهای از مسجد خفته و تازیانهای زیر سر خود گذاشته بود. هرمزان، پس از ورود به مسجد نگاهی به اطراف انداخت و پرسش کرد: " پس امیرالمؤمنین کجاست؟ " نگهبانان به عمر اشارهای کردند و پاسخ دادند: "مگر نمیبینی، آن امیرالمؤمنین است".
... سپس عمر از خواب برخاست. عمر نخست کمی با هرمزان گفتوگو کرد و سپس فرمان داد او را بکشند.
هرمزان درخواست کرد، پیش از کشته شدن به او کمی آب آشامیدنی بدهند. عمر با درخواست هرمزان موافقت کرد و هنگامی که ظرف آب را به دست هرمزان دادند، او در آشامیدن آب درنگ کرد. عمر سبب این کار را پرسش نمود. هرمزان پاسخ داد: بیم دارم در هنگام نوشیدن آب من را بکشند. عمر قول داد تا آن آب را ننوشد، کشته نخواهد شد. پس از اینکه هرمزان از عمر این قول را گرفت، آب را بر زمین ریخت. عمر نیز ناچار به قول خود وفا کرد و از کشتن او درگذشت.
این باعث بهوجود آمدن فلسفهای شد که با ریختن آب بر زمین، یعنی زندگی دوباره به شخصی داده میشود تا مسافر برود و بهسلامت بازگردد.
( البلاذری، فتوح البُلدان، بهتصحیح دکتر صلاحالدین المُنَجَّذ (قاهره: 1956)، صفحه 468)
**آبپاشی هنگام ورود عروس
پیامبر اکرم(ص) به امیرمؤمنان(ع) فرمود: ای علی! هنگامی که عروس وارد خانهات شد کفشهایش را در بیاور و پاهایش را بشوی و آن آب را از دم در خانهات تا دورتر بریز. اگر این کار را انجام دهی خدا هفتاد هزار رنگ فقر را از خانهات بیرون میکند؛ هفتاد هزار رنگ از برکت به خانهات داخل میشود.
(علل الشرایع، ص 514 و امالی صدوق، ص 566 و بحارالانوار، ج103، ص 28)
**آبپاشیدن روی قبر
از امام صادق(ع)در مورد آبپاشی بر قبر سؤال کردند. فرمودند: مادامی که رطوبت در آن خاک است، عذاب از او برداشته میشود. (کافی، ج 3، ص 200)
با اشاره به معروفترین مراسمهای ایران باستان و روایات مذهبی مشخص شد که هیچچیزی نه در ایران باستان نه در روایات دین اسلام از پاشیدن آب به یکدیگر آورده نشده است که همین امر نیز از دروغین بودن این جشن حکایت میکند و امیدواریم در آینده سایتها و رسانهها جشنهایی را که بهدروغ به ایرانیان باستان مرتبط میشود شناسایی و با سند و مدرک رد کنند تا دیگر شاهد برگزاری چنین جشنهای مغایر با فرهنگ و دین نباشیم.
انتهای پیام/*
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانههای داخلی و خارجی لزوماً بهمعنای تأیید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر میشود.