تعریف اعتدال از نان شب هم واجب‌تر است/ فتنه ۸۸ ضداعتدالی‌ترین رفتار بود

تعریف اعتدال از نان شب هم واجب‌تر است/ فتنه 88 ضداعتدالی‌ترین رفتار بود

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه تعریف اعتدال برای دولت یازدهم از نان شب هم واجب‌تر است، گفت: افراطی‌ترین رفتارها، فتنه ۸۸ بود که از سوی اصلاح‌طلبان شکل گرفت.

یدالله جوانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به معنای لغوی اعتدال اظهار داشت: اعتدال به‌لحاظ لغوی به‌معنای میانه‌روی برای رسیدن به اهداف و رعایت‌کردن تمام جوانب کار است، اما آنچه مسلم است اینکه وقتی از این واژه در حوزه سیاسی استفاده می‌شود باید برای آن تعریف عملیاتی و اصطلاحی صورت گیرد و باید منتظر باشیم که حجت‌الاسلام حسن روحانی که با شعار اعتدال پیروز انتخابات شدند، این واژه را چگونه تعریف عملیاتی می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در گذشته بحث اصلاحات را داشتیم که تعریف لغوی داشت که تعریف خوبی هم بود، اما در عمل مشخص شد که به‌لحاظ اصطلاحی آنچه از واژه اصلاحات مدنظر است، فاصله زیادی با معنای لغوی و برداشت‌هایی که مردم از آن می‌کردند، داشت.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: به نظر می‌رسد برای دولت یازدهم تعریف اعتدال از نان شب واجب‌تر است و مشخص کردن اصول و مبانی این اعتدال و اینکه این اعتدال در حوزه‌های گوناگون با چه منظوری مطرح شود، مهم است، به‌طور مثال باید مشخص شود که اعتدال در حوزه اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی و مسائل اجتماعی و فرهنگی چیست؟

جوانی گفت: اگر بخواهیم اعتدال‌گرایی را برای حرکت خود مبنا قرار دهیم، این موضوع باید در حوزه‌های گوناگون تعریف شود. لذا کسی که این شعار را مطرح کرده است باید منظور خود را بیان کند تا دیگران به‌نفع خود تعریفی از اعتدال ارائه ندهند و مانند دوره اصلاحات برداشت‌ها متفاوت نباشد.

وی نظر اصلاح‌طلبان مبنی بر مصداق افراط و تفریط بودن دولت نهم و دهم را "بی‌مبنا" توصیف کرد و گفت: اساساً یک حرف غیرمنطقی است که ما بگوییم دولت احمد‌ی‌نژاد افراط و تفریط داشته و دولت‌های گذشته دولت‌های اعتدال‌گرا بوده‌اند. در دوره اصلاحات افراط‌گری‌ها و حرکات ساختارشکنانه‌ای را مشاهده کردیم و افراطی‌ترین رفتارها فتنه 88 بود که از سوی اصلاح‌طلبان شکل گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: آنچه در سال 88 رخ داد محصول دوره‌ای است که اصلاح‌طلبان در قدرت بودند، یعنی نمی‌توان حوادث سال 88 را از دوره 76 تا 84 جدا کنیم. افراطی‌ترین رفتارهای ساختارشکنانه را از سوی برخی اصلاح‌طلبان در دوره‌ای که خاتمی دولت هفتم و هشتم را تشکیل داد، شاهد بودیم.

جوانی ادامه داد: شعار اعتدال روحانی موقعی در عمل شفافیت خود را نشان خواهد داد که اعضای کابینه وی از کسانی باشند که وفاداری به نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی، ولایت فقیه و رهبری آنها به اثبات رسیده باشد، یعنی اگر ما می‌گوییم از نیروهای معتدل استفاده خواهیم کرد، یکی از چیزهایی را که اعتدال به‌عنوان شاخص می‌تواند پشتیانی کند، قانون‌گرایی است.

وی ادامه داد: می‌توانیم قانون‌گرایی را معادل اعتدال قرار داده شاخص قانون‌گرایی می‌تواند از منطق و شعار اعتدال‌گرایی حمایت و پشتیبانی کند، افرادی در قبال این فتنه سکوت کردند، اهتمام و جدیت لازم را در دفاع از نظام اسلامی ندارند. افرادی که در فتنه دست داشته‌اند، وفاداری آنها نسبت به نظام اسلامی محل تأمل است.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به جمله‌ای از امام خمینی(ره) که «حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است» خاطرنشان کرد: این یعنی وقتی در سال 88 نظام اسلامی با بزرگ‌ترین توطئه و پیچیده‌ترین فتنه روبه‌رو شد، مگر می‌توان گفت که کسانی معتقد و علاقه‌مند به نظام اسلامی باشند، ولی در قبال فتنه سکوت کنند. لذا به نظر می‌رسد که در کابینه دولت یازدهم باید کسانی ورود پیدا کنند که نشان‌دهنده رعایت شعار اعتدال در تشکیل کابینه باشند، موضع شفاف و روشن را نسبت به فتنه 88 داشته باشند و در آن دوران وفاداری خود را نسبت به نظام به نمایش گذاشته باشند. 

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon