بزرگ‌ترین افشاکنندگان

بزرگ‌ترین افشاکنندگان

خبرگزاری تسنیم: ادوارد اسنودن یکی از بزرگ‌ترین افشاکنندگان تاریخ آمریکا لقب گرفته است. اما تاریخ این کشور تاکنون افشاگری‌های بسیاری به خود دیده که مرور آنها ما را با چهره واقعی نظام آمریکا آشناتر می‌سازد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم این روزها افشاگری‌های ادوارد اسنودن دردسرهای بسیاری برای واشنگتن ایجاد کرده است. در حالی که تمامی سازمان‌های امنیتی آمریکا برای به چنگ آوردن و خفه کردن او تلاش می‌کنند؛ هنوز واشنگتن نتوانسته است کشورهای کمک کننده به اسنودن را راضی به همکاری کند. هرچند اقدام اسنودن در افشای اطلاعات بسیار ذی‌قیمت دستگاه امنیتی آمریکا بی‌نظیر محسوب می‌شود؛ اما اقدام او نخستین مورد از این دست در آمریکا نیست، به‌خصوص پس از جنگ جهانی دوم هر از چند گاهی افشاگری پیدا شده که به افشای اعمال و اقدامات غیرقانونی، غیراخلاقی و ضدانسانی نظام حاکم بر آمریکا پرداخته است. در این مجال به معرفی نمونه‌هایی از افشاگران آمریکایی می‌پردازیم که با برملاسازی دانسته‌های خود توانسته‌اند مردم آمریکا و جهان را تا حدی با چهره واقعی حاکمان آمریکا آشنا سازند.


1966؛ پیتر باکستون (Peter Buxtun)، از محققین اداره بهداشت عمومی آمریکا از پروژه ضدانسانی تاسکیگ پرده برداشت. باکستون با ارسال نامه‌ای به مدیریت دایره تحقیقات بیماری‌های مقاربتی آمریکا مراتب نگرانی‌های خود را از اخلاقی بودن آزمایش‌های انجام گرفته در زمینه بیماری‌های مقاربتی موسوم به پروژه تاسکیگ اعلام کرد. در این پروژه که از سال 1932 شروع شده بود؛ محققین 400 مرد سیاه‌پوست را در منطقه تاسکیگ آلاباما برای مطالعه مراحل پیشرفت بیماری سیفلیس به باکتری این بیماری آلوده کرده بودند. به آن‌ها گفته شده بود که به بیماری جعلی «خون بد» دچار هستند و پزشکان در تلاشند آنها را معالجه کنند.

پیتر باکستون

1971؛ دانیل السبرگ (Daniel Ellsberg)، با همکاری آنتونی روسو مدارکی را که مربوط به جنگ ویتنام بود از پنتاگون خارج ساخته در اختیار روزنامه نیویورک تایمز قرار داد. این اسناد برملا کننده فریب‌کاری‌های دولت‌های پیشین در باره حقایق جنگ ویتنام بودند. بر اساس این مدارک نظام آمریکا برای قابل توجیه کردن ادامه جنگ در اذهان عمومی این کشور با داده‌های ساختگی و اخبار جعلی به فریب آمریکایی‌ها پرداخته بود.

دانیل السبرگ

1972؛ ویلیام مارک فلت، (William Mark Felt)، از کارمندان اف‌بی‌آی که تا سال 2005 هویت او ناشناخته بود. فِلت اطلاعات مربوط به دخالت ریچارد نیکسون در ماجرای واترگیت را افشا کرد. این افشاسازی منجر به استعفای نیکسون شد و برخی از نزدیکان او نیز به زندان محکوم شدند.

 

ویلیام مارک فلت

1973؛ کارن سیلکوود (Karen Silkwood)؛ از کارگران نیروگاه اتمی کر ــ مک گی بود که به فعالیت در اتحادیه بین‌المللی کارگران اتمی، شیمیایی و نفتی پرداخت. او طی فعالیت‌های خود جنبه‌های بسیاری از عدم وجود ایمنی و وضعیت بهداشتی ناگوار کارگران آمریکایی شاغل در بخش‌های مذکور افشا کرد. او در سال 1974 حملاتی را نیز علیه سازمان انرژی اتمی آمریکا شروع کرد که پس از چند ماه در نهایت به‌همراه گزارشگر نیویورک تایمز و یکی از رهبران اتحادیه بین‌المللی در یک تصادف مشکوک رانندگی کشته شد.

کارن سیلکوود

1973؛ ارنست فیتزجرالد از ممیّزان وزارت دفاع آمریکا بود که نیکسون او را در سال 1973 اخراج کرد. فیتزجرالد اسنادی را درباره هزینه‌های گزاف هواپیمای باری سی‌ــ5ــ‌آ، به کنگره ارائه داده بود. پس از برسی‌های قضایی، فیتزجرالد بر سر کار خود بازگشت و به افشای بیشتر دزدی‌های انجام گرفته در ارتش پرداخت و چندین قرارداد غیرقانونی و جعلی را برملا کرد. او در سال 2006 بازنشسته شد.

ارنست فیتزجرالد

1976؛ سه نفر از مهندسان بخش انرژی اتمی جنرال الکتریک مینور، هوبارد و بیریدنباگ (Gregory C. Minor, Richard B. Hubbard, and Dale G. Bridenbaugh)، پس از استعفا از مقام خود به افشای مشکلات و خطرات ایمنی نیروگاه‌های برق هسته‌ای آمریکا پرداختند. اطلاعات افشاشده توسط این سه مهندس مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و کار آنها در زمان خود بسیار بزرگ تلقی شد. افشاسازی آنها تأثیر فراوانی بر دیدگاه مردم آمریکا درباره انرژی اتمی به جای گذاشت.

ریچارد هوبارد

1984؛ جان گراویت از تبانی جنرال الکتریک با وزارت دفاع و صورت حساب‌های غیرواقعی به‌بهانه ساخت بمب‌افکن لانسر بی1، پرده برداشت.

1997؛ فردریک وایتهارست شیمی‌دان اداره فدرال بازرسی که طی دهه نود کارشناس مواد منفجره اف‌بى‌آی بود؛ افشا کرد که آزمایشگاه‌های اف‌بی‌آی از جمله آزمایشگاه‌های جرم‌شناسی آن فاقد استانداردهای علمی لازم است و بارها نتایج نادرستی گزارش داده است.

فردریک وایتهارست

1996؛ گری وب از کارشناسان سازمان سیا بود که افشا کرد این سازمان به باندهای تهیه و توزیع مواد مخدر نیکاراگوئه اجازه فعالیت در آمریکا می‌دهد و بخشی از درآمد حاصل از فروش کوکائین توسط این باندها را در اختیار مخالفان دولت نیکاراگوئه قرار می‌دهد. جسد وب در سال 2004 در حالی که دو گلوله به سرش شلیک شده بود پیدا شد.

گری وب

2000؛ مارشا ادبایو تحلیل‌گر ارشد سیاست‌های آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا بود. او افشا کرد که این آژانس در آفریقای جنوبی به سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نژادپرستانه علیه سیاه‌پوستان پرداخته و کنترلی بر شرایط خطرناکی که کمپانی‌های آمریکایی برای کارگران آفریقایی معادن عنصر مضر وانادیوم به وجود آورده بوده‌اند؛ نداشته است.

مارشا ادبایو

2001؛ جسلین راداک وکیل آمریکایی بود که درباره دروغ‌گویی، از بین بردن مدارک و سندسازی در وزارت دادگستری آمریکا با نیوزویک مصاحبه کرد.

جسلین راداک

2002؛ کاترین بولکواچ قبلاً کارمند کمپانی دینکورپ آمریکا بود. این کمپانی طی قراردادی 15 میلیون دلاری به آموزش افراد می‌پرداخت تا به‌عنوان پلیس در بوسنی مشغول به کار شوند. بولکواچ افشا کرد افسران تحت آموزش این کمپانی در تجارت فحشا نقش داشته‌اند و مدیران کمپانی دراین‌باره کوتاهی کرده‌اند.

کاترین بولکواچ

2002؛ دیوید گراهام افشا کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا، اف‌دی‌ای، در اعطای مجوز به مسکن ویوکس که موجب بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود؛ سهل‌انگاری کرده است.

دیوید گراهام

2002؛ استیون دوران  و گلن والپ مأمور تحقیق در مورد کلاه‌برداری در آزمایشگاه ملی لس‌آلاموس شدند. آنها پس از کشف و افشای سوءمدیریت و تخلف در دپارتمان انرژی این آزمایشگاه از دانشگاه کالیفرنیا اخراج شدند.

2003؛ کاتارین گان اطلاعات فوق‌محرمانه‌ای درباره فعالیت‌های غیرقانونی آمریکا و انگلیس برای راه‌اندازی جنگ عراق را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

کاتارین گان


2003؛ بابک پاسدار  مشاور امنیت رایانه‌ای دولت آمریکا بود. او افشا کرد که دولت آمریکا در ویرجینیا دسترسی مستقیم و پرسرعتی به سیستم‌های وایرلس دارد و مکالمات کاربران، بسته‌های اطلاعاتی و کارهای آنها را تحت کنترل داشته بررسی می‌کند.

بابک پاسدار

2003؛ جوزف ویلسون سفیر سابق آمریکا در کشورهای آفریقایی برخی از اهداف پشت پرده حمله آمریکا به عراق را برملا کرد.

جوزف ویلسون

2003؛ ریچارد کانورتینو دادستان فدرال پیشین، افشا کرد که دولت بوش علی‌رغم ادعاها و تبلیغاتش درباره مبارزه با تروریسم، پس از یازده سپتامبر حمایتی از تعقیب قانونی و پیگردهای ضدتروریستی انجام نداده است. کانورتینو به افشای اطلاعات محرمانه وزارت دادگستری متهم و محاکمه شد.

ریچارد کانورتینو

2004؛ جو داربی از اعضای پلیس نظامی آمریکا بود که برای اولین بار درباره سوءاستفاده و شکنجه زندانیان ابوغریب در عراق هشدار داد و اطلاعاتی را در این مورد افشا کرد.

جو داربی

2004؛ فرنک سرپیکو اولین افسر پلیسی بود که به وجود فساد مالی در پلیس آمریکا شهادت داد و رشوه‌خواری در اداره پلیس نیویورک را افشا کرد.

فرنک سرپیکو

2005؛ کتی هریس از کارمندان گمرک آمریکا بود که از اقدامات نژادپرستانه گمرک آمریکا علیه سیاه‌پوستان پرده برداشت. او در کتابی نوشت که به‌وفور شاهد بدرفتاری و توهین به سیاه‌پوستان در گمرک بوده است. هریس افشا کرد که تجسس جسمی سیاه‌پوستان به‌شیوه‌های دور از اخلاق انجام می‌شود.

کتی هریس

2005؛ ریک پیلتز از دخالت دولت آمریکا در اعلام اخبار پیش‌بینی وضع هوای کشور خبر داد. پیلتز افشا کرد که یکی از کارمندان کاخ سفید به‌نام فیلیپ کنی گزارش‌های تغییرات جوی را طبق دیدگاه دولت و بدون وجود هیچ‌گونه پشتوانه علمی تنظیم می‌کرده است.

ریک پیلتز

2005؛ ساموئل پرووانک از کارشناسان ارتش آمریکا بود که سوءاستفاده بازجویان زندان ابوغریب از زندانیان و تلاش آنها برای پنهان نگه داشتن این موضوع را افشا کرد.

ساموئل پرووانک

2006؛ مایکل نپ افشا کرد که در دانشگاه پزشکی و دندان‌پزشکی نیوجرسی میلیون‌ها دلار اختلاس شده است. مخارج و صورت حساب‌هایی که هیچ پشتوانه‌ای نداشتند و فاکتورهای جعلی از جمله اسنادی بود که نپ برملا کرد.


2006؛ جولیان آسانژ بنیان‌گذار ویکی‌لیکس است که افشاگری‌های او تاکنون ادامه داشته است. آسانژ بیش از یک میلیون سند سری را افشا کرده است. کنار ادوارد اسنودن از بزرگ‌ترین افشاگران تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.

جولیان آسانژ

 2007؛ جاستین هوسپون از وجود تشکیلات مخفی (اربابان انتظام) در پلیس آمریکا خبر داد که اعمال غیرقانونی فراوانی انجام می‌دادند. این تشکیلات با پرونده سازی و بازداشت‌های غیرقانونی حقوق شهروندان را پایمال می‌کردند. هوسپون هنگامی که با دستورات تشکیلات برای پرونده سازی و شهادت دروغ علیه یک شهروند آمریکایی مخالفت کرد مورد تهدید و آزار واقع شد. پس از افشاسازی او بزرگ‌ترین تجسس درون سازمانی تاریخ پلیس آمریکا آغاز شد. ماجرای این افشاسازی بزرگ در سال 2012 در کتابی با عنوان "شکستن دیوار آبی‌رنگ" منتشر گردید.


2008؛ رابرت مک‌کارتی مشاور حقوقی وزارت داخله آمریکا و مشاور عمومی کمسیون بین‌المللی مرز و آب دولت بود. مک‌کارتی، تخلف و سوءمدیریت این کمیسیون و در نتیجه آلوده شدن مرز مکزیک با آمریکا و آسیب دیدگی فراوان اکوسیستم دو سوی مرز را افشا کرد. دولت فشار زیادی برای ساکت کردن او به‌کار بست اما مک‌کارتی با انتشار مقالات علمی رهاسازی مایعات حاوی مواد خطرناک در مرز و به خطر افتادن زندگی در آن ناحیه را برملا کرد.

رابرت مک‌کارتی

2009؛ مایکل پائول کارشناس شورای قضایی ایالت کالیفرنیا بود که وجود تخلفات مالی فراوان در حد ده‌ها میلیون دلار را در این شورا افشا کرد. برخی از قراردادهای ساخت و ساز صوری بوده و در برخی نیز هزینه‌ها چندین برابر هزینه‌های واقعی ذکر شده بود.


2013 ادوارد اسنودن که با افشای پروژه تمپورا و پریسم نظام آمریکا را به مشکلات بی‌سابقه داخلی و خارجی روبه‌رو کرده است. درخواست فرانسه برای تعلیق مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا با آمریکا و نیز توضیح‌خواهی کشورهای مختلف از دولت آمریکا در رابطه با جاسوسی از شهروندانشان از نتایج افشاگری بزرگ اسنودن بوده است.

 

نمی‌خواهم در جامعه‌ای زندگی کنم که چنین کارهایی در آن اتفاق می‌افتد.

*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان