سرانه کمک به یتیمان در قزوین بالاتر از میانگین کشوری

سرانه کمک به یتیمان در قزوین بالاتر از میانگین کشوری

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) قزوین گفت: سال گذشته با تلاش های انجام شده دو هزار و ۵۰ خانواده خودکفا شدند و پیش بینی می کنیم امسال یکهزار و ۵۰۰ خانواده توانمند و خودکفا شده و از چتر حمایت های مستقیم کمیته امداد خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین،هدایت صفری امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) در نخستین روزهای انقلاب به دست امام راحل تأسیس شد و با منویات مقام معظم رهبری به قله رسید و امروز کمیته امداد مصداق اصل‌ها ثابت و فرع‌ها فی السماء را دارد.

وی افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) در واقع قطعه ای از قطعات منظومه اسلامی است که ریشه در تفکر حکومت اسلامی دارد و در واقع کاری که کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام می دهد همان رسیدگی به امور نیازمندان است که این کار را در صدر اسلام ائمه اطهار انجام می دادند و کمیته امداد امروز به دنبال آن است که این خانواده ها را به توانمندی برساند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قزوین افزود: امروز که جامعه اسلامی گسترده شده ولی فقیه نیازمند تشکیلاتی است تا به واسطه آن به امور نیازمندان بپردازد و امروز آن تشکیلات در نظام ولایی همان کمیته امداد امام خمینی(ره) است که به نیابت از ولی امر رسیدگی به امور محرومان را بر عهده دارد.

وی گفت: وظیفه کمیته امداد بر دو محور استوار است؛ یکی از این وظایف اعمال حمایت از دهک های پائین و نیازمندان و وظیفه دوم احیاء و تقویت سنت های حسنه اسلامی است که هر دو در نظام ولای می تواند مورد توجه قرار گیرد.

صفریافزود: کمیته امداد این اعمال حمایت را در حوزه های مختلف فرهنگی، معیشتی، اقتصادی، مشاوره دینی مشاوره تخصصی، اشتغال، کمک هزینه ازدواج، جهیزیه و ... برای خانواده ها انجام می دهد که در سر فصل های کاری تعریف شده است.

وی توضیح داد: جنبه دیگر کار کمیته امداد در انفاق هایی است که از طریق مردم صورت می گیرد و یکی از مهم ترین رویکرد ها در این زمینه فراهم آوردن فضای لازم برای رسیدن مردم در فیض خدمت است چون انفاق یک نیاز انسانی است و بنیان جامعه اسلامی را تقویت می کند و کمیته امداد امام خمینی(ره) در این زمینه پیگیری های خوبی داشته است و موجب شده نوع دوست و دگر دوستی در حوزه انفاق معنا یابد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قزوین ادامه داد: در حال حاضر کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قزوین سعی خود را بر انسان گروی به جای فقیر پروری بنا نهاده چراکه این نگرش رشد و بالندگی را به دنبال دارد.

وی تآکید کرد: از طرفی کمیته امداد به سمتی می رود که سازمانی چابک تر و چالاک تر باشد و در کنار آن بسترهای لازم را برای تحقق اصول فراگیری، جامعیت و کفایت خدمات نهادینه کرده و به کار گیرد و در این میان به لحاظ جامعیت، بسته های متنوع با نیاز نیازمندان را و به لحاظ کفایت خدمات را با هدف توانمند شدن آنها ارائه می کند.

هفت درصد از جمعیت استان قزوین تحت پوشش کمیته امداد هستند

صفری افزود: سال گذشته با تلاش های انجام شده دو هزار و 50 خانواده خودکفا شدند و سال 90 دو هزار خانواده به مرز خودکفایی رسیدند که امسال پیش بینی می کنیم یک‌هزار و 500 خانواده توانمند و خودکفا شده و از چتر حمایت های مستقیم حمایت های کمیته امداد خارج شوند.

وی تصریح کرد: براساس برنامه پنج ساله هر ساله باید 10 درصد از مددجویان واجد شرایط از چتر حمایتی مستقیم خارج شوند که این برنامه با قوت در حال انجام است تا خانواده با کمک های پایدار و ایجاد بسترهای اشتغالزایی به خودکفایی در حوزه اقتصاد خانواده دست یابند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قزوین اظهارکرد: امروز 45 هزار نفر به طور مستمر تحت حمایت کمیته امداد هستند و 40 هزار نفر از اقشار آسیب پذیر نیز به طور موردی از حمایت های کمیته امداد امام خمینی بهره مند می شوند که در مجموع باید گفت که حدود هفت درصد از جمعیت کل استان به طور مستمر و غیر مستمر از برنامه های کمیته امداد امام خمینی استان قزوین استفاده می کند.

وی افزود: بررسی جامعه هدف تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان قزوین نشان می دهد که اگرچه براساس سرشماری 73 درصد جمعیت استان شهرنشین هستند ولی این نهاد انقلابی با رویکرد حمایت از محرومان و مستضعفان 59 درصد جامعه هدف و تحت پوشش در روستاها و 41 درصد در شهرها ساکن هستند.

60 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد قزوین خانم ها هستند

صفری گفت: این رویکرد کمیته امداد امام خمینی (ره) در حمایت از محرومان و مستضعفان توانسته تاحدودی تأثیر بسزایی در کاهش مهاجر از روستاها به شهر ها داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حالی که براساس نظرسنجی 51 درصد استان قزوین را آقایان و 49 درصد راخانم ها تشکیل می دهند اما 60 درصد از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان قزوین را خانم ها تشکیل می دهند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قزوین افزود: براساس آخرین آمارهای سرشماری استان قزوین دارای 97 هزار سالمند است که در این میان 23 هزار و 881 نفر از سالمندان استان را که قریب به 25 درصد جمعیت سالمند استان را تشکیل می دهند تحت پوشش کمیته امداد در قالب طرح شهید رجایی هستند که اغلب آنها در مناطق روستایی ساکن هستند.

وی اضافه کرد: در بُعد زنان سرپرست خانوار جمعیت 14 هزار و 567 نفری را کمیته امداد  امام خمینی (ره) تحت پوشش دارد که به طور تقریبی 40 درصد زنان سرپرست خانوار استان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند.

سرانه کمک به یتیمان در قزوین بالاتر از میانگین کشوری است

صفری افزود: در حال حاضر دو هزار و 527 نفر از ایتام تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی استان هستند که 17 هزار و 9 نفر حامی از آنها حمایت می کند و هم اکنون سرانه کمک هر یتیم در استان ماهانه یک میلیون و 372 هزار ریال است که این رقم به نسبت میانگین کشوری با 740 هزار ریال از جایگاه قابل توجهی برخوردار است.

وی گفت: ماه رمضان شریف ترین ماه الهی است که سفره رحمت و بخشایش الهی برای بندگان گشوده شده و درب های عذاب و وسوسه های شیطانی بسته می شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قزوین افزود: در این ماه شریف اعمال نیک آن چنان با اهمیت است که خواب روزه دار و نفس کشیدنش نیز عبادت است و تلاوت یک آیه قرآن ثواب قرائت کل قرآن را دارد.

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon