توافق برقی و گازی ایران با عراق/ افزایش صادرات ۱۵۰ مگاوات برق و ۲۵ میلیون مترمکعب گاز

توافق برقی و گازی ایران با عراق/ افزایش صادرات 150 مگاوات برق و 25 میلیون مترمکعب گاز

خبرگزاری تسنیم: عراق با افزایش ۱۵۰ مگاواتی صادرات برق ایران به این کشور و واردات روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز از ایران موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پرس تی‌وی، ایران و عراق توافق کردند صادرات برق ایران به همسایه غربی‌اش افزایش پیدا کند. انتظار می‌رود صادرات برق ایران به عراق یک‌صد و پنجاه مگاوات افزایش پیدا کند.

وزارت برق عراق همچنین تمایل خود را به واردات روزانه بیست و پنج میلیون متر مکعب گاز از ایران برای نیروگاه‌های این کشور اعلام کرد. این وزارتخانه اعلام کرد خط لوله گاز با هزینه سیصد میلیون دلار میان ایران و عراق تا پایان امسال تکمیل می‌شود.
مصعب المدرس سخنگوی وزارت برق عراق گفت: اجرای طرح خط لوله گاز به‌علت حملات مسلحانه به تأخیر افتاد. این وزارتخانه همچنین با مشکل خرید زمین برای نصب خط لوله روبه‌روست. گاز طبیعی ایران برای پنج سال به عراق وارد خواهد شد.
این توافقنامه نشان دیگری از تقویت روابط میان دو کشور همسایه است. عراق نزدیکترین کشور به ایران است که گاز طبیعی ایران را خریداری می‌کند. قرار است خط لوله گاز از عسلویه به داخل عراق کشیده شود و سوخت مورد نیاز سه نیروگاه گازی را تأمین کند.
کریم محسن از مسئولان نیروگاه جنوب بغداد گفت: تأمین گاز مورد نیاز این نیروگاه‌ها از ایران، بازدهی این واحدهای نیروگاهی را بیشتر می‌کند زیرا دیگر لازم نیست این نیروگاه‌ها از سوخت سنگین که بازدهی پایینی دارد استفاده کنند.
با وجود اینکه عراق خودش از بزرگترین صادرکنندگان نفت است، این کشور به‌کمک ایران برای رفع کمبود گاز طبیعی نیاز دارد. البته کارشناسان بر این باورند عراق خواهد توانست در چند سال آینده گاز طبیعی مورد نیاز خود را تولید کند.
ابراهیم بحرالعلوم وزیر سابق نفت عراق گفت: گاز طبیعی از سوخت‌های پاک و سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود، به همین علت عراق برای رفع کمبود خود در این زمینه با ایران قرارداد امضا کرد تا گاز طبیعی مورد نیاز خود را برای پنج سال آینده تأمین کند. همچنین ایران برق به عراق صادر می‌کند.
بسیاری بر این باورند عراق می‌تواند نقطه شروعی برای ایران باشد که برق خود را به کشورهای دیگر نظیر سوریه و لبنان نیز صادر کند. هم اکنون ایران روزانه هزار و سیصد مگاوات برق به عراق صادر می‌کند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه