سکونت ۴۵ هزار قزوینی در ۴۵۰ هکتار بافت فرسوده

سکونت 45 هزار قزوینی در 450 هکتار بافت فرسوده

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل راه و شهرسازی قزوین گفت: براساس آخرین ارزیابی های انجام شده ۴۵ هزار نفر از جمعیت شهر قزوین در بافت فرسوده زندگی می کنند که ۴۵۰ هکتار از مساحت قزوین را شامل می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، نادر محمد زاده امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه روشنایی راه‌ها قزوین از استان های برتر کشور است به طوری که در رده اول و دوم قرار دارد و همچنین استان قزوین در نگهداری راه ها نیز وضعیت خوبی دارد به طوری که سالانه نزدیک به 700 میلیون تومان بدون محاسبه هزینه برق برای نگهداری آن صرف می شود.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون سه کیلومتر به روشنایی راه‌های استان قزوین اضافه شده است که به نظر می رسد با توجه به تردد بالای خودرو در محورهای استان قزوین این امر ضرورت دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص بافت فرسوده استان قزوین گفت: استان قزوین مثل بیشتر نقاط کشور سهم زیادی در شهرهای بافت فرسوده دارد به طوری که در این خصوص کمک های خوبی انجام شده تا بافت فرسوده نوسازی شود.

وی افزود: امروز موضوع نوسازی بافت فرسوده جایگاه خوبی را پیدا کرده است و در این خصوص پرداخت تسهیلات 30میلیونی، کاهش عوارض ساختمانی و کمک هایی که در خدمات زیر بنایی می شود در کنار افزایش تراکم کمیسیون ماده 5 موجب رونق در نوسازی بافت فرسوده شده است که این موضوع را به خوبی در میزان جواز صادر شده شاهد هستیم.

محمدزاده گفت: به عنوان نمونه میزان جواز صادره از سوی شهرداری منطقه یک قزوین نشان می دهد که این شهرداری که روزی یکی از کم درآمدترین شهرداری های استان بود امروز و با اجرایی شدن موضوع نوسازی بافت  فرسوده یکی از پر درآمدترین مناطق شهرداری قزوین تبدیل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: نوسازی بافت فرسوده نقش تاثیرگذاری دارد که یکی از مهم ترین این موارد افزایش ایمنی و آسایش برای مردم است چراکه افراد زیادی هستند که خانه هایشان استحکام لازم را ندارد.

وی اضافه کرد: بنابراین می توان از فضای موجود شهر که خدمات زیر بنایی نیز در آن وجود دارد بهره برد که این کار همانا استفاده از ثروت های موجود است.

محمدزاده گفت: استفاده از فضای فرسوده برای توسعه شهر موجب می شود که با بهره وری از زمین در شهرها، در توسعه شهرها نیز کمتر به سمت اراضی کشاورزی و غیر کشاورزی برویم.

وی توضیح داد: بافت فرسوده با سه شاخص شناسایی می شود که شاخص اول فرسوده بودن ابنیه است که این امر را به ناپایداری تعبیر می کنیم، شاخص دوم نفوذ ناپذیری و گذرهای باریک است و شاخص سوم وجود قطعات کوچک است که به ریز دانگی تعبیر می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین افزود: براساس آخرین ارزیابی ها در شهر قزوین نقاطی وجود دارد که می توانیم از بافت فرسوده خارج کنیم چراکه گذرها عقب نشینی شده است البته در حوزه بافت فرسوده در بخش تجمیع موفقیت کمتری داشته ایم.

وی گفت: امروز سازندگان در حوزه بافت فرسوده دارای تبحر خاصی شده اند به گونه ای که یک سازنده در بافت فرسوده قزوین به تنهایی 450 واحد مسکونی ساخته است که کار بزرگی است چون در حوزه مسکن مهر این کار را یک پیمانکار انجام می دهد حال آنکه آنجا نقشه واحدی وجود دارد و این کار در قالب نقشه واحدی پیاده و اجرا می شود.

محمدزاده اظهار کرد: براساس آخرین ارزیابی های انجام شده 45 هزار نفر از جمعیت شهر قزوین در بافت فرسوده زندگی می کنند که 450 هکتار از مساحت قزوین را شامل می شود.

وی گفت: در راستای نوسازی بافت فرسوده در سه و نیم سال اخیر سه هزار واحد بافت فرسوده نوسازی شده است و امروز استقبال خوبی در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین افزود: در حوزه برق گلایه ای که به وزارت نیرو است که بخشی از مصوبات اجرا شده و آنچه در زمینه هزینه های ترانس و سایر موضوعات اخذ می شود باید با تلاش و پیگیری بررسی شود تا روند فعلی اصلاح شود.

وی بیان کرد: در حوزه تراکم بافت فرسوده نیز مذاکراتی را با شورای شهر داشته ایم و نامه نگاری انجام شده تا امکان ساخت و ساز با تراکم بیشتری انجام گردد البته شهرداری 70 درصد این عوارض را می بخشد.

محمدزاده گفت: در خصوص کندی یا تندی وام 30 میلیونی اشکال وارده را می پذیرم که به نظر می رسد این روند باید اصلاح شود البته از طرفی نیز قرار نیست به همه متقاضیان بافت فرسوده به یک میزان وام پرداخت شود زیرا در یک واحد مسکونی ممکن است وام 30 میلیون به لحاظ متراژ پایین با هزینه ساخت یکسان بوده و یا ازآن بیشتر شود این در حالی است که بانک تنها موظف است 70 درصد هزینه ساخت و ساز را پرداخت کند.

وی افزود: از این رو وام 30 میلیونی به صورت کامل تنها به واحدهایی پرداخت می شود که هزینه ساخت و ساز آنها با توجه به متراژ شان از 70 درصد قیمت تمام شده بیشتر نشود.

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon