بیمارانی که پول کرایه ماشین ندارند باید میلیون‌ها تومان پول دارو بپردازند

بیمارانی که پول کرایه ماشین ندارند باید میلیون‌ها تومان پول دارو بپردازند

خبرگزاری تسنیم: بیمارانی که پول کرایه ماشین ندارند باید میلیون‌ها تومان پول دارو بپردازند، تمام داروهای بیماران کلیوی نایاب شده و دارویی که تا دیروز رایگان بود امروز به مبلغ ۳۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، هر روز در جامعه مشکلات عدیده‌ای در حوزه دارو به گوش می‌رسد و متعاقب آن مسئولان هم در برنامه‌های مختلف نوید برطرف شدن مشکلات حوزه سلامت از جمله دارو را می‌دهند ولی هر روز که پیش می‌رود به تعداد بیمارانی که در تامین هزینه‌های دارویی مشکل دارند افزوده می‌شود.

بیمارانی که پول کرایه ماشین ندارد باید میلیون‌ها تومان پول دارو بپردازد

بیماران متعدد تالاسمی، ام اس، کلیوی و بیماری‌های دیگر هر روز بجای اینکه استراحت کنند تا درد و رنج بیماری‌شان کمتر شود باید خودشان و اعضای خانواده‌شان کفش‌های آهنی پا کنند تا بتوانند برای بیماری‌شان دارو تهیه کرده و بعد از مدت‌ها که با هزار زحمت داروی خود را پیدا می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که هزینه‌های دارویی به طور سرسام آوری بالا رفته است و بیماری که حتی در تامین کرایه ایاب و ذهاب خود مشکل دارد چطور می‌تواند هزینه‌های صدها هزارتومانی و گاها میلیونی را بپردازد.

پدر یکی از بیماران کلیوی که شغلش دستفروشی است درباره هزینه داروهای فرزند بیمارش که 8 سال است دیالیز می‌شود و در حدود یک سال است که پیوند کلیه زده است، می‌گوید: هر زمان که برای تهیه داروهایسلسپت و ساندیمون (داروهای جلوگیری از پس زدن کلیه) فرزند بیمارم به داروخانه می رفتم حدود 80 هزار تومان باید هزینه می‌کردم؛ در حالی که شغل منم دستفروشی است همین هزینه هم را نمی‌توانم بپردازم، بیمه تامین اجتماعی که ندارم، یک بیمه خدمات درمانی به زحمت توانستم تهیه کنم، آن هم چقدر مگر به کار می‌آید باید بیشتر هزینه‌های دارویی را خودمان بپردازیم.

پول دارو را خودت باید بدی بعد برو از بیمه بگیر

وی ادامه می‌دهد: الان که برای تهیه داروهای سلسپت و ساندیمون به داروخانه رفته بودم مسئول داروخانه‌ گفت باید 360 هزار تومان بپردازم، من آن 80 هزار تومان را نمی توانستم پرداخت کنم چه برسد به این 360 هزار تومان، آخرش هم می‌گویند این 360 هزار تومان را بپرداز، بعد برو از بیمه پولت را بگیر. من از کجا می‌توان این پول را تهیه کنم و بپردازم. آخر این چه سرنوشتی است که یک بچه‌ام به خاطر ایست قلبی مرد، عروسم هم در یک حادثه اتش گرفت، حالا هم این یکی فرزندم جلوی چشمم به خاطر ناتوانی در تهیه دارو باید کلیه‌اش پس بزند و بمیرد.

تمام داروهای بیماران کلیوی نایاب شد/حمله بیماران به داروخانه‌ها

در این زمینه مصطفی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه متاسفانه تمام داروهای بیماران کلیوی نایاب شده است، اظهار می‌کند: در حال حاضر وقتی بیماران به داروخانه‌های مهم برای تهیه داروهای کلیوی خود مراجعه می‌کنند با عدم وجود دارو مواجه می‌شوند و وضعیت بسیار بحرانی شده است.

وی می‌افزاید: متاسفانه بیماران وقتی به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و می‌شنوند که دارو موجود نیست به انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی مراجعه می‌کنند و ما نیز از دستمان کاری بر نمی آید و آنها نیز چون مشکل و درد دارند فقط به ما بد و بیراه می‌گویند و می‌روند. البته تقصیری هم ندارند.

360 هزار تومان، هزینه دارویی که تا دیروز رایگان بود

قاسمی با اشاره به کمبودهای شدید دارویی و همچنین افزایش قیمت داروهای پیوندی ادامه می‌دهد: این در شرایطی است اگر بیماری هم در نهایت موفق شود داروی خود را تهیه کند باید چند برابر گذشته برای این دارو پول بپردازد. مثلأ داروهای سلسپت و ساندیمون که در گذشته رایگان بود و بعد بیمار مجبور شد 60 تا 90 هزار تومان آن را بپردازد به شرایطی رسیده است که بیمار باید 360 هزار تومان برای این داروها بپردازد و این در شرایطی است که این داروها را بتواند پیدا کند.

رئیس هئیت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی خاطرنشان می‌کند: ما تمام این مشکلات دارویی بیماران از جمله نایابی و افزایش هزینه‌های آن را به مسئولان سازمان غذا و دارو مطرح کرده‌ایم ولی هیچ پاسخی در این زمینه به ما نمی‌دهند و شرایط به صورتی شده است که محل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی به محل گریه بیماران تبدیل شده است و وضعیت اصلأ مناسب نیست.

گروکشی تولید کننده دارو برای تضمین پرداخت یارانه دارویی به حسابش

در این راستا شمسعلی رضازاده معاون دارویی سازمان غذا و دارو نیز در نشست خبری که در روز یکشنبه 23 تیر برگزار شد در مورد کمبود داروهای بیماران علی‌الخصوص بیماران کلیوی عنوان کرد که یکی از شرکت‌های دارویی به نام (ز) که داروهای سلسپت و ساندیمون را تولید می‌کند مدتی بود که توزیع داروهای خود را در بازار دارویی متوقف کرده بود که ما با این شرکت مذاکره کردیم و این شرکت دارویی را برای پرداخت یارانه دارو مطمئن کردیم تا این شرکت دارویی مجدداً توزیع داروهای خود را در داروخانه‌ها آغاز کند.

بیمارانی که به دلیل مشکلات دارویی جانش در خطر است

به هر حال بار دیگر بیماران در تهیه داروهای خود مشکلات عدیده‌ای را پیش روی خود دارند و هر لحظه ممکن است به دلیل ناتوانی در تهیه دارو جان خود را از دست دهند و مسئولان دارویی کشور نیز در جلسات و سخنرانی متعدد قول برای برطرف شدن این مشکلات می‌دهند در حالیکه نباید این مشکلات بوجود می‌آمد و حال که این مسائل جان بیماران را به خطر انداخته است اقدام سریع برای برون رفت از این مشکلات حیاتی و الزامی است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon